Posts

Showing posts from November 25, 2012

Catatan Untuk Diriku

Image

Dari Koleksi FB Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)

Image
Alkisah sepohon pokok rambutan…

Pada satu masa dahulu, terdapat satu pokok rambutan yang besar istimewa yang berbuah sepanjang tahun. Seorang budak kecil bernama Rosmah datang bermain di tepinya setiap hari.

Rosmah memanjat pokok itu, memakan buah rambutan dan ada kalanya tidur di bawah pokok rambutan tersebut.

Rosmah amat menyukai pokok tersebut, dan pokok tersebut juga amat menyukai Rosmah.

Setelah beberapa tahun, satu hari Rosmah datang dengan muka bersedih.

“Jom, main dengan saya,” kata pokok tersebut kepada Rosmah.

“Saya bukan budak lagi. Saya tak main di tepi pokok lagi,” kata Rosmah.

“Saya perlukan permainan. Dan saya perlukan duit untuk membelinya.”

Pokok tersebut tidak ingin melihat Rosmah tidak bermaya dan sedih maka berkata, “Maaf, tapi saya tidak ada duit, tapi Mah boleh ambil semua buah rambutan saya dan jual. Macam itu, Mah dapatlah duit.”

Rosmah sangat gembira dengan tawaran pokok dan mengambil kesemua buahnya dan beredar dari pokok tersebut dengan senyuman besar.

Rosma…

Tanah Jelapang

Hibah adalah satu yang tidak layak untuk kita persoalkan. Ia ada pemberian kasih sayang dari seseorang kepada seseorang tak kira samada mak, ayah, saudara atau sesiapa saja untuk sesiapa saja. Ia adalah satu pemberian tanpa sebarang paksaan dan ia bukan lah sebahagian dari harta pusaka yang menuntut kepada penyelesaian faraid atau berakhir dengan perebutan harta.

Puas aku fikirkan akan permintaan ayah. "Ah...kan ayah ada lagi," ujarku lembut bila ayah mahu aku hadir ke Pejabat Tanah bagi urusan pindahmilik tanahnya di Jelapang. "Tanah di Parit ayah dah bagi pada Ain, Jelapang nie untuk along" pujuknya lagi.

Pemberian dari seorang ayah buat puteri-puterinya. Buat ain, adik perempuan kesayangan ku, di hadiahkannya sebidang tanah buat bekalan setelah berumahtangga kelak. Gusar hati si ayah hendak melepaskan puterinya ke tangan orang lain setelah sekian lama di bawah jagaanya. Manakan tahu nasib si anak kelak. Makankah dia? sihakah dia? Senangkah dia? Susahkah dia? Wa…

When the Magement Has Decided...

Image

Tanda-tanda Terkena Sihir

TANDA-TANDA PADA WAKTU TIDUR

1. Sangat susah tidur pada waktu malam, kalaupun dapat tidur sudah lama bersusah payah.
2. Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam.
3. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta ingin memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup.
4. Mimpi yang sangat menyeramkan.
5. Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kuching, anjing, unta, ular, singa, serigala atau tikus.
6. Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur.
7. Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur.
8. Berperasaan sedih pada saat tidur.
9. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar.
10. Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi.
11. Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau tempat yang mengerikan.
12. Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat pendek atau sangat hitam.
13. Bermimpi melihat hantu.

TANDA-TANDA PADA WAKTU SEDAR ATAU JAGA

1. Kepala selalu pusing, yang tidak disebabkan oleh penya…

Sihir Pemisah / Pembenci (untuk Suami Isteri)

Dari Blog Pusat Rawatan Islam Al- Hidayah
Pengenalan Sihir ini dilakukan untuk memisahkan pasangan suami isteri atas sebab tertentu yang selalunya berkaitan dengan masalah peribadi, dengki, balas dendam, khianat dan sebagainya. Perpisahakan suami dan isteri merupakan tumpuan iblis dan syaitan. Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 102, Allah s.w.t ada mengatakan ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya. Ini membuktikan bahawa sihir jenis ini berlaku dari zaman dahulu dan bukanlah suatu perkara baru.
Jenis-jenis atau Punca Penyakit Kadangkala pesakit akan juga dikenakan sihir jerutan dan ini lebih dasyat akibatnya sehingga pasangan tidak boleh melakukan persetubuhan.
Sintom Antara sintom-sintom yang sering penulis diberitahu oleh pesakit-pesakit yang terkena sihir pemisah atau pembenci ini adalah seperti berikut:
Timbul rasa benci yang bersangatan tanpa sebab yang jelas, yang berlaku pada salah seorang daripada pasangan, atau kedua-duanya sekali.Be…

Apa itu Istidraj?

Apa itu Istidraj... Minggu lepas, kawan seofis fendi tanya "Kenapa kadang kala kita lihat seseorg insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran?".
So,fendi pun jawablah yang kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd seseorg individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu. Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya jadi sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi jika individu itu masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan
kemurkaan Ar-Rahman.Teringat juga Fendi pd satu penjelasan ustazah sekolah rendah dulu. Ada member tanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada kita.Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan men…

Surat untuk Ayah

Ayah...........


Satu2nya perkataan yg tidak dapat ku panggil lagi.....Ya Allah...Kau lebih memahami hati ku.....Kau ambil ayah ku tatkala aku amat memerlukannya...hanya linangan airmata tatkala nama nie tersentuh di hati...tersebut di bibir


Kini tiada tempat untuk ku mengadu, hanya padaMU Ya Allah, ....yg ada padaku hanyalah pesan Ayah. Ku lalui hari2 mendatang terasa kosong. Bagai tak percaya ayahku tiada lagi. Walau pn aku jauh dari sisinya, tapi kesannya amat terasa. Aku puteri sulung ayah. Banyak yg aku pendamkan dan makin terpendam....

Dlm sujudku aku mengadu, dlm tahjud ku aku merintih. Betul kata ayah, kita syg kan manusia, manusia akan hilang. Satu persatu org2 yg aku sayang hilang dari sisi ku....Dr. Yun, Nurul, Dr Wani, Aidil, Ayah, nanti Siti pulak....aku.....cuma tinggal dan menghitung....kata ayah kawanlah dengan buku, dia tak tinggalkan kita, malah banyak ilmu yg dia bagi....tapi ayah, sunyi....i also need somebody to talk to, ayah kata ckp lah dengan pokok, dia akan ba…

Hak isteri untuk suami berpoligami

KELUARGA
ARKIB : 24/10/2008


-->
Hak isteri untuk suami berpoligami

SOALAN:SAYA mempunyai tiga orang anak yang masih kecil dan bersekolah. Saya bekerja sebagai kerani di sebuah syarikat swasta. Masalahnya kini, suami saya ingin berkahwin lagi. Saya terpaksa akur dengan kehendak suami untuk berkahwin dua apabila memikirkan masa depan anak-anak. Tetapi saya mahu hak-hak saya dan anak-anak terjamin. Betulkah suami tidak wajib memberi nafkah sekiranya isteri bekerja? Adakah apa-apa peruntukan atau prosedur untuk saya pertahankan hak saya dan anak-anak? Bantulah saya.
Hasnah Maleek,
Petaling Jaya.

Jawapan:
Dalam perundangan di Malaysia, poligami dibenarkan tetapi wajib mendapat kebenaran mahkamah syariah terlebih dahulu. Ini diperuntukan dalam seksyen 23(1) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Selangor) 2003.
Menurut seksyen 23(4) dan (5) Enakmen, dalam memberikan keizinan, mahkamah akan mempertimbangkan beberapa perkara dan antaranya ialah mengapa perkahwinan poligami ini patut atau …

WHAT DO I FEAR?

I used to live in perpetual fear of losing things I had, or never having the things I hoped to acquire in my life.

What if I lose my hair?What if I never get the big house I want?What if I become overweight,out of shape, or unattractive?

What if I lose my job?What if I am disabled and cannot play ball with my child?What if I get old and frail and have nothing to offer those around me?

But life has lessons for those who listen, and now I know:If I lose my hair, I will be the best darn bald guy I can be, and I will be grateful that my head can still stimulate ideas, if not follicles.

A house does not make a person happy. The unhappy heart will not find contentment in a bigger house, while the heart that is merry will make any home a happy one.If I spend more time developing my emotional, mental, and spiritual dimensions, rather than over-focusing on my physical self, I will be more beautiful with each passing day.

If I cannot work for wages, I will work for the Lord - and His ben…

LAST DAY AT BPCM : Don't count the years but count the memories

This is an email which I sent on my last working day at BPCM (BP Chemical Malaysia). Just to upload it here as the sweetest memory in my working life.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Today 31st March, 2005 is my last day here in BPCM. After 10 wonderful year with ups and downs, now is the time for me to go. Not for me to say 'Good Bye' but I want to say 'Till we meet again...." Here I would like to take this opportunity to say THANK YOU for all your kindness, support and friendship, and please accept my applogies for all the inconvenient that I have caused with or without me realizing it. We all take different paths in life but no matter where we go, we take a little of each other everywhere.So, friends :Don't count the years but count the memories.

Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful." - Albert Schweitzer.



Kerana sifat rahmat-Nya

Tidak ramai orang yang dapat tetap menjaga fikiran positif, apa lagi bersyukur kepada Allah, di tengah-tengah hentaman musibah yang bertubi-tubi. Hanya orang yang benar-benar reda kepada Allah sahaja yang dapat melakukan hal itu.

Kerana sifat rahmat-Nya kepada makhluk, Allah hanya menentukan sesuatu yang terbaik untuk hamba-Nya untuk hamba-Nya meskipun ketentuan itu kadang terasa pahit. "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" (Surah al-Baqarah 2:16)

Berdoalah utk ilmu, kemudian jgn lupa utk pohonkan agar diberi kekuatan utk mengamalkannya, selesai mengamalkan pohonlah agar diberi kekuatan luar biasa utk menyampaikan dan perjuangkan, ini kerana menuntut ilmu itu susah, lagi susah mengamalkannya dan lebih payah utk memperjuangkannya, tetapi siapa yg dapat buat, jaminan darjat di dunia dan akhirat dari Allah..

Khafiat Surah2 Dlm Al Quran

‎1. Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan
pada hari Kiamat.

2.Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian
Allah SWT pada hari kiamat.


3.Surah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa
kesusahan atau fakir.

4.Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.

5.Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.

6.Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir
ketika menghadapi kematian.

7.Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi
golongan munafiq.

8. Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.

9.Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit
was-was.
Jom Baca !! (◕‿◕)
Image

Pengantin Bertudung Singkat

Tidak lama lagi saya akan melangsungkan perkahwinan. Masalah yang saya hadapi ialah mak andam menyuruh sya memakai tudung yang sangat sehingga menampakkan bahagian dada saya. dia ialah emak saudara saya. Jadi, sya berasa agak payah untuk menolak permintaanya. Apa nasihat ustaz?

Saudari, memakai tudung di bahagian kepala hingga ke paras dada ialah satu kewajipan ke atas wanita islam dalam semua keadaan. Allah berfirman dengan jelas dalam surah al-Nur ayat 31 yang telah disebutkan di atas. Menurut Imam al-Qurtubi, setiap wanita Islam wajib mentuup kepala mereka hingga menutupi bahagian dada.
Sehubungan dengan itu, saudari diharamkan mematuhi kehendak mak andam tersebut yang sememangnya bercanggah dengan kehendak Islam. Setiap arahan atau pandangan yang bercanggah dengan Islam wajib ditolak. Sabda Nabi yang bermaksud:"Tidak boleh mentaati makhluk dalam pengingkari Pencipta.:(Riwayat Ahmad)

Sumber: Majalah Al Ustaz

Pengantin Berpakaian Ketat

Bolehkah bakal pengantin perempuan memakai pakaian ketat ketika majlis perkahwinan?


Terima kasih atas soalah yang sangat baik dan penting untuk difahami oleh semua Muslimah. Kesemua fuqaha sepakat berpendapat bahawa haram bagi wanita untuk berpakaian ketat kecuali dalam dua eadaan shaja:
- Di hadapan suami
- bukan di hadapan lelaki yang bukan mahram

Huraian:

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:" Katakanlah (wahai Muhammad) kepada golongan lelaki yang beriman supaya memelilhara pandangan mereka (daripada melihat perkara haram) dan memelihara kehormatan mereka."(surah al-Nur:30)

Menurut al-Qurtubi, ayat ini jelas mengharamkan golongan lelaki untuk sengaja melihat aurat wanita. Bermula dengan tabiat melihat kepada perkara ditegah syarak, akhirnya membawa kepada perbuatan zina.
Dalam masa yang sama, Allah mengarahkan wanita supaya memelihara aurat mereka daripada dilihat oleh golongan lelaki yang bukan mahram. Firman Allah yang bermaksud:" Dan katakanlah kepada kaum wanita ya…

Kad Kahwin Patuh Syariat

Gambar Pengantin Berdua-duaan

Bagaimana pula dengantrend masa kini yang memuatkan gambar pasangan bakal pengantin dalam kad kahwin?

Secara asasnya, hukumnya harus. Mungkin tujuannya supaya para tetamu dapat mengenali mereka. Namun terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian seperti berikut:

Gambar yang dipaparkan mestilah sopan. Individu itu mestilah menutup aurat dengan sempurna dan tidak keterlaluan ketika posoing yang boleh menimbulkan syak wasangka dan membuatkan mereka yang melihatnya sakit mata.
Tidak boleh dalam keadaan berbua-buaan melainkan telah bernikah. Jika kedua-dua pasangan itu buelum diijabkabulkan, maka gambarnya tidak patut diambil secara berdua-duaan seolah-olah mereka telah berkahwin. Apatah lagi jika mereka berpegangan tangan , maka jelaslah hukumnya haram.

Panduan Cegah Zina

Bagaimana caranya untuk mengelakkan mana-mana ahli keluarga kita daripada terjerumus dalam noda zina ini?

Dalam rangkaian usaha agar tidak sampai menghampiri zina, Islam banyak memberikan peraturan sopan santun yang tidak boleh dipandang ringan oleh sesiapa pun. Antaranya sebagaimana yang disebut dalam surah al-Nur, ayat 27,30-32, 60 dan surah al-Ahzab ayat 32-33 serta surah2 yang lain.

Rumusannya:

Peraturan memasuki rumah seseorang dengan memberi slam dan hanya masuk apabila diizinkan.Menjaga pandangan mata.Memakai pakaian yang menutup aurat, sopan dan tidak berhias.Meminta izin untuk memasuki bilik tidur ibu bapa.Wanita bercakap dengan nada yang tegas dan tidak melunakkan suaraMencara jodoh pasangan yang beragama setelah anak berkemampuan untuk berkahwin.
Nasihat saya kepada para ibu bapa, jika ada anak yang sudah menemui calon pasangan hidupnya yang disenangi oleh agama dan akhlaknya, maka kahwinkanlah mereka dan permudahkanlah segala urusan perkahwinan mereka. Jangan sesekali ibu b…

Malu Makan Seorang Diri

Suatu hari Hassan bin Ali cucu Rasulullah s.a.w melihat seorang hamba berkulit hitam di sebuah kebun. Hamba itu sedang menjamu selera dengan bekalan roti yang dibawanya. Sepotong dia makan, sepotong lagi diberikan kepada seekor anjing yang berada di hadapannya.

Hassan bertanya kepadanya: "Mengapa engkau memberikan bekalanmu kepda anjing itu?" Dia menjawab: "Aku malu untuk makan tanpa memberinya." Hasan berkata:"Jangan pergi ke mana-mana hingga aku kembali." Hasan pergi memenui tuan pemilik hamba itu. Beliau memberli hamba itu berserta kebunnya sekali. Kemudiannya beliau memerdekan hamba itu dan menghadiahkan kebun itu kepadanya. Diceritakan oleh Inb Kathir dalam al-Bidayah wa al-Nihayah.

Pengajaran

Sayang kepada haiwan ialah salah satu akhlak terpuji. Islam menggalakkan ihsan kepada haiwan meskipun terhadap seekor anjing. Imam al-bukhari ada merakamkan hadis yang menceritakan seorang wanita pelacur diampunkan dosanya oleh Allah s.w.t dek perbuatannya memb…

Taat Suami dalam Maksiat

Saya ingin memakai hijab (tudung). Namun suami saya tidak membenarkan dengan alasan takut saya akan terasing dalam pergaulan masyarakat. Mohon Nasihat.


Tidak boleh taat kepada makhluk untuk bermaksiat kepada Allah. Dalam kes ini. seorang isteri boleh untuk tidak mentaati suaminya kerana si suami tidak memerintahkan sesuatu yang bersesuaian dengan syariat, malah bertentangan dengannya.
Perkara ini (iaitu keputusan tidak memakai tudung) tidak boleh dilakukan oleh suami ataupun isteri. Isteri akan dihisab di sisi Allah sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:" Seseorang tidak akan menanggung dosa orang lain."
Isteri tidak boleh mentaati suami dalam perkara ini. Kenyataan si suami itu jelas menungukkan kekeliruan. Orang yang bertudung tidak terasing daripada pergaulan. Tudung telah menjadi perkara biasa di seluruh timur dan barat, dari Amerika hingga ke Jepun Ia tidak menyebabkan pengasingan diri. Larangannya itu tidak lain hanya berpunca daripada syahwat dan tipu daya dunia yang …

Isteri Berkerjaya Tetap BERHAK terima nafkah

Bolehkah seorang suami menjadikan gaji isterinya yang bekerja sebagai miliknya dan memantau semua perincian perbelanjaan isterinya itu? Dan Bolehkah suami tidak menanggung nafkah makan minum dan perubatan isterinya atas alasan si isteri berkemampuan untuk menanggung dirinya sendiri?

Seorang suami mempunyai tanggungan kewangan sendiri. Begitu juga isteri memiliki tanggungan kewangan sendiri. Maka seorang suami tidak boleh meminta semua atau sebahagian daripada gaji isterinya. Ini kerana gaji itu milik penuh isterinya dan dia bebas untuk membelanjakannya.
Seorang suami juga tidak boleh mengabaikan tanggungjawab nafkah dengan alasan isterinya memiliki wang untuk membiayai dirinya sendiri. Hal ini kerana nafkah isteri merupakan kewajipan ke atas suami meskipun isterinya lebih kaya daripadanya.

sumber: Majalah Al Ustaz

Surah-surah amalan dari Tanyala Ustaz TV9

Nie ada sedikit tips yang saya kumpulkan  untuk diri sendiri dari rancangan Tanyalah Ustaz TV9 dan rancangan Al Syifa TV9 utk amalan bersama. InsyaAllah..

1) Untuk Pendinding Sihir dan Dajal
amalan surah KhafiSurah Toha ayat 1-5Surah Al Fatihah 2) Bacaan utk air mandian

Al Fatihah Ayatul KursiSurah Al Baqarah ayat 21-22   3)Bacaan utk air minuman
 Al FatihahAyatul KursiSurah Al-Israk ayat 82Surah Yunus ayat 57 4) Menghilangkan perasaan was-was
Surah Al Hirj (surah 15) ayat 66-99 5) Akhlak
Surah Al Haj (surah 22) ayat 73-76 6) Ayat untuk memagar rumah
Surah Yaasin ayat 8
7) Ayat utk membuang saka
Doa nabi yunus dalam perut ikan - "Laila hailla anta subhanakainnikuntum minazzolimin"
8)Ayat penghalang sihir
Surah Ar-Rum ayat 21
9) Utk anak2 yg menangis mlm bagi mengelakkan Ummu Subian sejenis syaitan yg suka mengganggu kanak2
Surah an Nahlu ayat 78 - "Wallahuuahrojakum.................."
10) Ayat Pembatal Sihir
Surah Yunus 81-83 - "Innallah hasayupqullu...................…