Posts

Showing posts from 2014

Kenapa Aku?

USAH BERSEDIH

1. Andaikata kamu dikhianati atau dilukai oleh mereka yg mempunyai talian kekeluargaan dgn kamu, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Yusuf as, yg dikhianati oleh saudara2nya...

2. Andaikata ibubapa kamu, atau mereka yg kamu kasihi, menentang kamu ketika kamu berjalan di atas jalan kebenaran, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Ibrahim as, yg dihumban ke dalam api oleh ayahandanya...

3. Andaikata kamu buntu di dalam permasalahan dan tidak nampak jalan keluar, usah bersedih. Ingatilah kisah Yunus as, yg terperangkap di dlm perut ikan.

4. Andaikata kamu didatangi penyakit, dan seluruh anggota badan kamu di landa kesakitan, usah bersedih. Ingatilah kisah Ayub as, yg ditimpa kesakitan dan pelbagai penyakit, disamping kehilangan ahli keluarganya.

5. Andaikata kamu melihat akan adanya kekurangan atau kelemahan pada diri kamu, usah bersedih. Ingatlah kisah Musa as, yg tidak dapat bertutur dgn sempurna.

6. Andaikata kamu difitnah dan dicaci oleh manusia di sekelili…

Cerita orang nyata berbeza dengan pengalaman sendiri. Ada masanya persepsi mengatasi realiti.

Image

...dan jika manusia

Jika manusia mencewakanmu,
Jangan berduka karna Allah selalu menunaikan harapanmu.
Jika manusia menzalimimu,
Jangan berduka karna Allah selalu berlaku adil terhadapmu .
Jika manusia melukaimu,
Jangan berduka karna Allah selalu menitipkan penyembuh buatmu.
Jika manusia menyayangimu,
Ketahuilah bahwa terkumpulnya cinta seluruh manusia di bumi ini tak akan pernah menandingi cinta Allah terhadapmu.

Aku hanya Manusia

Manusia, sewaktu melakukan dosa
Ibarat Tuhan tak ada
Waktu ditimpa bencana
Mulai sedar Tuhan sentiasa ada di mana-mana/setiap masa...

Menyesal,
Taubat..
jgn di ulangi semula dosa itu selepas taubat mu
kerana itu adalah perjanjian dengan Tuhanmu

Mungkir..
Sedangkan perjanjian sesalmu dgn Tuhan pun engkau mungkir
bagaimana pula perjanjianmu dengan manusia yg lain..

Fikir-fikirkan lah...

-akuhanyamanusia

Kadang-kadang...

Image
kadang,
rasa nak jadi orang baru,
nak hidup dalam dunia baru,
tanpa kenangan,
tanpa ada orang kenal.
tapi,
mana mungkin kan?
hidup tanpa kenangan,
tanpa air mata,
tanpa senyuman.
kadang,
bila kenangan tu datang bertalu-talu,
aku rasa nak hilang ingatan je,
biar tiada lagi sakit yang aku rasa,
biar tiada lagi senyuman palsu dari aku.
hijrah perlu kekuatan,
tiap hari aku perlu tarbiyyah,
tiap hari aku perlu move on,
aku rasa tak mampu.
tapi,
aku kena paksa diri aku,
jadi seperti apa yang Allah suruh,
aku tak nak heret abi umi aku masuk neraka,
Allah :’(
moga air mata yang mengalir ini,
disaat hujan rintik yang turun,
Allah selitkan sedikit kekuatan,
agar aku mampu bahagiakan abi umi.
Ya Allah,
layakkah aku masuk ke syurgaMu?

Jika kau merasa kecewa

Jika kau merasa kecewa,
Pandanglah ke sungai.
Nanti kau nampak,
Airnya tetap mengalir walau ada beratus batu menghalang.
Jika kau merasa sedih,
Pandanglah ke langit.
Nanti kau akan sedar,
Bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Stubborn heart will remain unchanged

Image
“stubborn heart will remain unchanged. wake up and grow up. move on and begin again.”
dah tahu sakit, kenapa masih nak genggam, masih nak sayang, masih nak simpan benda yang menyakitkan tu?
memang, kadang kita takut untuk terluka lagi. sebab tu kita takut nak melepaskan, dan masih nak tinggal di masa silam.
tapi kita lupa, Tuhan mungkin sediakan sesuatu yang lebih di hadapan sana.
ingat, setiap kali nak hirup udara baru, kita perlu menghembus nafas yang ada.
kalau nak sembuh dari luka, kalau nak capai bahagia, berubahlah.
hati yang degil, takkan dapat apa-apa.

Takdir tersurat dalam acuan yang berbeza.

kita tak boleh padam apa yang telah terjadi, tapi kita sentiasa ada peluang untuk mulakan sesuatu demi masa depan.

yang berlalu biarkan berlalu. apa yang kita pilih untuk jadi pada saat ini, itulah yang akan menentukan keseluruhan cerita kita.

Tuhan selalu ada untuk kita percaya pada apa jua akhirnya takdir.
hidup ni satu proses. ye, mungkin awak terluka pada awalnya. tapi pada akhirnya inshaAllah ia akan berbaloi.

cinta macam proses membesar. nak belajar berdiri, berjalan, berlari, berapa kali kita jatuh? dan akhirnya kita boleh jugak buat kan?

berapa kali pun kita jumpa orang yang kita cinta, kalau bukan jodoh, mesti akan sakit.
tapi percayalah, akhirnya kita akan jumpa, akan end up dengan orang yang betul, yang akan bersama dengan kita sampai akhir hayat.

impian yang kita simpan, biar pada-Nya, hanya pada-Nya. cari jawapan dalam setiap solat dan doa.
sebab tak semua benda sesuai dikongsikan dengan manusia, walau dengan orang yang kita paling sayang pun.

doa adalah c…

Resepi Sup Ikan Merah

Image
Bahan-bahannya :
3 ketul ikan merah
rempah tumis - bunga lawang, kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga
rempah sup - serbuk
4 ulas bawang merah - dimayang
2 ulas bawang putih - dimayang
sedikit halia - dimayang
sedikit air asam jawa - hilangkan hanyir
carrot
daun sup
celeri
air
Caranya :
Tumis bahan tumis.
Tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau.
Masukkan halia.
Masukkan rempah sup. Goreng sekejap, masukkan air dan air asam jawa.
Setelah air mendidih, masukkan ikan, garam, carrot dan celeri.
Akhir sekali, masukkan daun sup.

Resepi Rendang Ayam

Image
Bahan-Bahan:
Bahan untuk di kisar
5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 biji bawang besar
2 cm kunyit hidip
2 inci lengkuas
2 inci halia
2 batang serai, hiris nipis
10-15 tangkai cili kering, buang biji dan rebus
Bahan-bahan berkaitan lain
1 kg ayam, potong ikut selera anda
3 sudu besar kerisik
2 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
2 helai daun kunyit, di carik atau hiris kasar
1 keping asam keping
Cara Penyediaan
Masukkan kesemua bahan2. Masak sehingga kuah mendidih dan ayam menjadi empuk. Kemudian masukkan pula santan pekat, asam keping dan daun kunyit.
Pada ketika ini, kuah perlu kerap dikacau supaya santan tidak pecah minyak dan kuah menjadi pekat sekata. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Jika kuah sudah cukup rasa masam, boleh diangkat keluar asam keping dari kuah.

Daging Masak merah Ala Thai

Image
Bahan-bahan ( 4 orang )
1/2 kg daging lembu (direbus sampai empuk)
2 ulas bawang putih diketuk
1 labu bawang besar
1 sudu besar cili kisar
dua sudu besar sos tiram
Satu sudu besar sos ikan thai
1/4 cawan sos tomato
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa
kacang panjang - jika suka
Daun ketumbar/daun sup/daun bawang untuk hiasan (mana-mana pun boleh)
Cara-cara
1. Rebus daging dengan sedikit sahaja pewarna merah hingga empuk dan potong nipis.
2. Di dalam kuali, panaskan minyak dan goreng dahulu daging hingga kuning sedikit. Ketepikan.
3. Tumis bawang putih hingga naik bau, masukkan cili giling. Kacau sebentar dan bolehlah di masukkan sos tiram, sos ikan dan sos tomato.
4. Masukkan pula daging tadi, bawang besar yang di hiris dan kacau. Perasakan dengan garam dan gula.
5. Kalau inginkan lebih kuah, masukkan sedikit air dan sos tomato.
6. Bila sudah masak, bolehlah di hidangkan dengan nasi putih.

Tanpa Allah Kita Bukan Siapa2

Ada masanya,
Kita perlu menyendiri,
Duduk bertafakur dan bercakap-cakap dengan Allah dari hati,
Memikirkan dan menyatakan betapa kehidupan yang sedang dijalani ini,
Apakah sudah melalui garis ketetapan yang Dia redhai,
Apakah nikmat mahupun ujian yang diberi
disyukuri dan diredhai seikhlas hati,
Atau hanya saat kesenangan digengami,
atau di saat rakan taulan mengelilingi.
Hakikatnya,
Saat waktu menyendiri itu diselami,
Akan kita sedari,
Betapa kerdilnya diri,
Tanpa perhatian dari Ilahi,
Betapa 'angkuhnya' diri,
ketika berjalan di atas bumi Allah ini.
Lantas...
Hati yang keras kembali lunak sendiri,
Mengalirlah air mata insaf yang menghuni tangkai hati,
Lalu akan bertambah iman di hati,
Untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik daripada sebelum ini.
Meski jalan hidup ini,
panjang belum diketahui akhirnya nanti,
Hati akan bulat menyakini,
Allah akan setia menemani.
Salam muhasabah dari hati.

-ustazah siti khadijah

Masak Lemak Udang Dengan Belimbing Buluh

Image
Bahan-bahan :
300gm udang sederhana besar
200gm santan
20bji cili padi - klau xmo pedas kurangkan
1 biji bawang besar
1 inci kunyit hidup
belimbing buluh - ikut suka nk masam lebihkan lah
daun kunyit
air
garam
gula - optional

Cara Membuatnya :
1. Blend cili padi, bawang besar,kunyit dan air sehingga halus
2. Masukkan bahan blend dalam kuali/periuk tunggu hingga kering air sedikit
3. Masukkan separuh santan, biarkan sekali mendidih tapi kena selalu kacau agar tidak pecah minyak
4. Bila sudah mendidih masuk kan belimbing,udang,daun kunyit dan separuh lg santan, perasakan dgn garam dan gula..pastikan sentiasa dikacau...biarkan sehingga belimbing agak layu dan udang masak
5. Sedia tuk dihidangkan..

Nikmatilah Air Mata

Trusting in people, finding the lies, and feel the tears are painful. but don't be sad because separation isn't really a big surprise.
Life is hard, and it's supposed to be. because if things going smoothly and easy, we never learn anything.
Hey, life without pain is a life without joy. take joy in tears because in the end you will know, it's Allah ways to make you strong.
It's okay to be hurt. you'll learn to love again, with a better way.
Percaya pada seseorang, kemudian ditipu, lalu mengalirkan air mata itu memang menyakitkan. tapi jangan terlalu bersedih sebab perpisahan itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan, ia lumrah ; dan selalu terjadi kepada semua orang, selalu wujud setelah perpisahan.
Hidup ini sukar, dan ia memang sepatutnya begitu. jika tidak, macam mana hendak tahu tahap keimanan. Kalau hidup ni selalu selesa, kita takkan belajar apa-apa daripadanya.
Nikmatilah air mata, kerana kalau kita betul-betul redha, kita akan sedar akan hi…

Motivasi utama kita adalah Allah. Untunglah orang yang diuji itu, andai ujian itu membuatkan dia dekat pada Allah. Rugilah orang yang diuji itu, andai ujian itu membuatkan dia semakin jauh pada Allah. Buat apa yang Allah suka, insyaAllah bahagia akan menjadi milik kita! Percayalah dan tebalkan cinta itu.. :')

Apabila hati berdamai dengan takdir barulah fikiran stabil menyusun tadbir... Terima dulu hakikat kita patut diuji, barulah berusaha untuk mengatasi ujian itu!

LET'S BE POSITIVE

Image

surah-surah di dalam al-Quran yang anda boleh amalkan untuk menguatkan ingatan

Adakah terdapat surah-surah di dalam al-Quran yang anda boleh amalkan untuk menguatkan ingatan?
Anda boleh mengamalkan membaca Surah Taha ayat 25-28, Surah Al-Anbiya’ ayat 79, Surah Luqman dan Surah al-Isra’ ayat 70.
Selain itu, banyakkan berzikir, bertasbih, bertahmid, tberakbir dan bertahlil. Lakukan solat tahajjud ketika orang lain sedang tidur lena pada waktu malam untuk memohon kepada Allah agar dipermudahkan urusan dan mudah untuk menjawab soalan peperiksaan. Wallahu'alam.

My mom/dad so ohsemmm..

My mom/dad so ohsemmm..
Semalam tengah malam tiba-tiba rasa sebak, nak menangis. Barangkali kesakitan atau pun kerana gangguan teknikal terhadap emosi. Baru lepas jatuh lah katakan. Saya mesej mummy, "mummy ." Tapi tiada respond, dah tidolah tu.
Pagi tadi saya bangun tengok mummy respond, "Ya sayangggg....Jgn la mcm tu...Terima musibah tu semua dgn hati ikhlas...ALLAH nak peringatkan kita...bagus la mcm tu ...DIA syg kakak."
Allah Allah Allah.. Kasih ibu sangat ohsem, sayang seorang ayah/abah terlalu berharga. Cinta kepada Dia meliputi segala-gala yang ada di langit dan di bumi. Perkukuhkan lagi ingatan ni hanya pada DIA. Buang segala hal dunia, terlalu busy dengan dunia, Allah turunkan musibah sebagai peringatan.. Allah sayang, Allah nak kita kembali pada DIA..
Mula-mula memang nak marah, disebabkan kecuaian orang, kita yang jadi mangsa sampai luka-luka. Tapi, jika Allah tak izinkan, sebesar zarah sekalipun perkara tu takkan berlaku. Sebab tu apa…

You are enough

Image

Aku bukan perempuan kuat.

Aku bukan perempuan kuat.
Akulah perempuan yang paling lemah dalam dunia.
Paling kuat menangis.
Paling goyah dan tumbang di banyak masa.
Tapi aku ada penyakit degil.
Degil untuk kalah.
Degil untuk tewas.
Degil untuk biar jiwa tersepah.
Hari ini aku kongsikan apa yang membantu hari-hari sukar aku.
Aku tak ada apa-apa untuk bikin kau-kau semua percaya kemujarabannya. Aku cuma ada aku sebagai bukti.
Titik tolaknya—
Kena percaya janji Tuhan seratus tujuh puluh peratus bila Dia kata “minta— dan aku bagi”.
Dan jangan sekadar minta sekali.
Kalau sungguh apa yang kita mau itu yang terbaik untuk kita—
Lambat laun sampai juga ke tangan kita.
Kalaulah tak kunjung tiba—
Ajarlah hati untuk terima yang Tuhan itu Maha Tahu.
Sesungguhnya Dia pencipta segala.
Dari yang terzahir sehingga ke yang paling dalam hati—
Dia tahu kenapa kita mahu apa yang kita mahu.
- Fynn Jamal

Kita ada Allah

Kita ada Allah, tempat mengadu dan mengharap, bercerita setiap musibah dan nikmat, dalam dingin malam menjelang siang, bangunlah seketika, bersimpuh setia, sujud kepadaNya, lalu sebut dan ulanglah dalam tadahan doa, Dia sentiasa mendengar rintihan hamba, tidak disini? di Sana nanti, akan dikabulkan jua.. sabarlah dalam meminta.. usahlah berputus asa.. meminta dan meminta, kerna Dia (Allah) terlalu gembira dengan hambaNya yang merasa.. ia hambaNya..

When everything seems to be going against you

Image

You are here for a reason

Image

Perlukah ku korbankan..

Image

Ujian adalah tanda Allah sayang pada kita. Dia cuma mahu kita mengingati-Nya lebih dari dunia dan seisinya. Agar kita lebih memahami hakikat kehidupan yang hakiki.

Nanti tiba suatu masa orang yang kita ingat tidak boleh hidup tanpa kita rupanya sudah lama bahagia dengan hidup barunya. Masa itu hanya tinggal kita, Masih dengan fikiran “dia tak boleh hidup tanpa aku” yang sudah lama basi. Pathetic kan? Betapa manusia suka menipu diri sendiri.

Pernah tak dengar orang cakap "Malam terasa panjang bila kita solat Isyak awal"

Pernah tak dengar orang cakap "Malam terasa panjang bila kita solat Isyak awal", atau sendiri pernah rasa macam tu? Saya selalu rasa macam tu dan tertanya juga kenapa. Tapi bila difikirkan semula, bukan setakat solat Isyak. Bahkan, untuk setiap waktu solat, kalau kita tunaikan pada awal waktu, kita akan terasa bahawa masa tu lebih panjang jika nak dibandingkan dengan waktu yg kita solat lewat.
Ini semua ada kaitan dengan keberkatan masa. Berkat itu ertinya ziyadah: pertambahan, kekal, atau tempoh panjang yg terisi kebaikan. Jadi bila org kata, "semoga dpt rezeki yg berkat", itu bererti kita berdoa supaya dpt rezeki yg tidak cepat habis, dan digunakan dgn cara bermanfaat.
Keberkatan masa pula bagaimana? Bererti, masa terasa panjang, sentiasa cukup waktu utk menyiapkan kerja2 kita atau perkara2 yg tidak sia2. Pernah tertanya tak? Bila kita tgk seseorang tu, nampak sibuk, anak ramai, jawatan besar, tapi banyak kerja2 yg dapat dia siapkan seperti menuli…

Berbalah dengan Tuhan kerana 10 sen?

Riba adalah satu dosa besar yang disebut-sebut dalam Al-Quran dan hadis. Sesiapa yang makan duit riba dengan sengaja, bagaikan mengajak Allah dan Rasul-Nya berperang dengan dia.
Hikmah pengharaman riba, hanya Allah sahaja yang tahu. Kalau ingin katakan kerana riba bersifat menindas SEMATA-MATA, apa sangatlah 10 sen pada majoriti kita.
Contoh riba dengan 10 sen:
1. Ali hutang dengan Ahmad RM10. Ahmad mensyaratkan Ali bayar semula RM10.10.
2. Ali beli barang dari Ahmad secara ansuran. Harga akad adalah RM10. Bayaran ansuran adalah RM5.00 setiap minggu selama dua minggu. Pada minggu ke-dua, Ali berjumpa Ahmad meminta penangguhan bayaran. Ahmad bersetuju untuk memanjangkan tempoh hutang untuk seminggu lagi, dengan syarat Ali bayar RM5.10, bukan lagi RM5.00.
Semoga kita diselamatkan dari dosa riba.

Donut Bunga..

Image
2 cwn tepung gandum
3 sudu mkn minyak masak
1 sudu mkn yis mauripan(bancuh besame 2 sudu gula n air suam) biar kan kembang....
1/2 cwn air suam. Cara2...
Gaul tepung besame minyak hingga sebati masuk kan air bancuhan mauripan sikit demi sedikit sehingga menjadi doh yg tak melekat...biar kan 15 minit dan bentuk sekuntum bunga seperti di dlm gambar dibawah....slmt mencuba.

TART TELUR

Image
shell tart :
250gm mentega
125gm gula halus
sebiji telur ayam
tepung gandum
putar mentega dan gula sampai kembang.
masukkan telur putar sekejap sampai sebati...
then masukkan tepung gandum sampai boleh uli..
lepas dah uli agak2 x keras n x lembik,bleh la masukkan tepung tu dalam acu tart tu..agak2 dalam 1cm tebalnya..
lepas dah terap dalam acuan tu,cucuk tepung dalam acuan tu guna garfu..
**bakar mengikut kesesuaian oven masing2.Saya selalu bakar 160c dalam sepuluh minit..
bahan filling telur :
1 cawan susu cair
4 biji telur
1 cawan gula
1 cawan air
1 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu kecil vanilla
pewarna kuning
**campur sume bahan tu,gaul sebati ..pastu tuang dalam tart shell..bakar dalam 10 minit lg @ sampai nampak intinya dah masak..
siap!!!!
TART TELUR
shell tart :
250gm mentega
125gm gula halus
sebiji telur ayam
tepung gandum
putar mentega dan gula sampai kembang.
masukkan telur putar sekejap sampai sebati...
then masukkan tepung gandum sampai boleh uli..
lepas da…

Kisah cawan dan air...

Sebiji cawan tembikar yang keseorangan, dituangkan dengan air mendidih.
Cawan merasakan itu adalah rasa cinta.
Air menjadi suam, cawan berasa sungguh selesa - "Inilah rasa kehidupan," bisiknya.
Air menjadi semakin sejuk, cawan terasa takut - semacam takut kehilangan sesuatu.
Air menjadi sejuk, cawan menjadi susah hati ingin membuang air keluar.
Air akhirnya dibuang keluar. Cawan merasa sungguh selesa.
Tapi cawan terjatuh ke lantai. Hancur berkecai setiap kepingan.
Cawan melihat kepingan-kepingannya semua terdapat kesan air.
Cawan sedar sebenarnya tanpa air hidupnya kosong.
Cawan cuba memulihkan diri sendiri untuk 'mencintai' air sekali lagi, tapi semuanya sudah terlambat kerana cawan tidak lagi boleh menampung air di dalamnya.
Sayangi orang tercinta - jangan kerana terasa sedikit salah faham atau marah atau tak suka - terus menjadi cawan yang membuang air keluar.
Jangan menyesal seperti cawan. Ada benda yang tidak dapat dipulihkan.
Senyum.

Resepi laksam (12 gulung)

Image
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tpg gandum
sedikit garam
4 3/4 cawan air suam
3 sudu besar minyak masak
campur semua bahan2 diatas sehingga sebati...ketepikan sebentar
* panaskan periuk kukusan..sediakan loyang atau penutup periuk aluminium yang
disapu dengan minyak masak
* masukkan bancuhan tpg tadi dlm loyang atau tudung periuk ...jgn tebal jgn
nipis...agak2 la ye..kalau saya guna 3 senduk setiap adunan ...kukus dlm 5 minit..
*angkat loyang/penutup periuk dan alirkan bawah dgn air paip supaya sejuk..
* guna hujung sudu atau bende yang boleh cungkil laksam ni kluar dr loyang...terus gulung dr loyang tersebut hingga habis..
*kukus lagi adunan laksam tadi shingga habis..
kuah laksam 6 orang makan
3 ekor ikan kembung dibuang perut dan direbus hingga masak air rebusan paras ikan je ..air rebusan ikan jgn buang..digunakan tuk kuah nanti
2 biji bwang sederhana besar
2 ulas bawang putih..
sedikit je halia
1/2 sdu besar lada hitam kemudian ditumbuk halus
sedikit belacan

Ujian hidup

Ada masanya ujian hidup menyebabkan kita rasa tidak berdaya, namun jangan berputus asa…
Itu sebenarnya isyarat untuk berehat.
Bisikkan pada hati, “wahai diri kembalilah kepada Allah. PadaNyalah tempat aku menyerah…”
Let go, let God.
Hasbunallah wa nikmal wakil.
- Ustaz Pahrol Mohamad Juoi

Harapan

Siapa kata harapan itu tidak pernah wujud?
Harapan itu memang ada. Cuma diberikan dalam bentuk yang berbeza.
Kita mengharapkan A namun Allah hidupkan harapan itu dengan harapan B. Itulah harapan.
Tidak semestinya kita tidak mendapat A seperti yang dihajati, harapan itu dikira telah pupus. Tidak. Sebaliknya Allah gantikan dengan harapan yang lebih baik.
Ya, harapan memang sentiasa wujud..

Maaf Memaafkan

Image

cerita tentang luka, Cerita tentang cinta, Dunia takkan habis.

cerita tentang luka, cinta, dan dunia takkan habis.
selagi kita masih mampu memijak bumi,
selagi tu akan Allah uji.
manusia datang dan pergi.
silih berganti meninggalkan secebis memori.
walau siapa pun kita,
peluang taubat tu ada selagi mana
nafas masih sudi Allah pinjamkan.
saat hati luka, satu dunia kau cerita
ibarat Allah takpernah beri bahagia.
saat kau gembira, satu dunia kau jaja,
hingga Tuhan pun kau lupa.
menulis tentang Islam tu mudah,
tapi megamalkannya tak semudah kata kata.
dunia.
ada apa dengan famous dunia andai ‘disana’ kelak semua menuntut untuk membalas.
kata kata mahu menjadi pendakwah muda.
tapi amal entah kemana.
hanya kata kencang bercerita.
saat nanti,
nyawa dah di hujung kerongkong,
mana nak lagi cari taubat?
selagi mampu bernyawa,
hargailah.
jangan terlalu berkira tentang luka,
Allah ada menyembuhkannya.
asal saja kau mahu kepada-Nya.
gengam dunia dalam tangan,
ikat akhirat dalam hati.
- Gulagula hati

JANJI hAPPY

Image

KEBAHAGiAAN itu hanya dimiliki oleh "Orang² yang BERSYUKUR

Image
Jika KEKAYAAN membuat orang BAHAGIA, tentunya ADOLT MERCKLE, orang TERKAYA dari JERMAN, tidak akan menyerahkan badannya ke KERETA API...

Jika KEMAHSYURAN membuat orang BAHAGIA, tentunya MICHAEL JACKSON, penyanyi TERKENAL di USA, tidak akan meminum UBAT TIDUR hingga OVERDOSE...

Jika KEKUASAAN membuat orang BAHAGIA, tentunya G. VARGAS, Presiden BRAZIL, tidak akan menembak JANTUNGNYA...

Jika KECANTIKAN membuat orang BAHAGIA, tentunya MARLIN MONROE, artis CANTIK dari USA, tidak akan meminum ALKOHOL dan UBAT DEPRESI hingga OVERDOSE...

Ternyata, BAHAGIA atau tidaknya hidup seseorang itu, BUKANNYA ditentukan oleh seberapa KAYA, FAMOUS, CANTIK, BERKUASA, SIHAT atau BERJAYA hidupnya.

Tapi yang membuat seseorang itu BAHAGIA adalah DIRINYA SENDIRI... mampukah dia MENSYUKURI semua yang sudah dimilikinya dlm segala hal.

"Kalau KEBAHAGIAAN boleh DIBELI, pasti orang² kaya akan MEMBELI KEBAHAGIAAN itu... kita tidak akan dapat KEBAHAGIAAN kerana sudah DI BORONG oleh merekα."

&q…

jalan ke arah ketenangan sejati.

Tuhan sering menyembunyikan kemanisan di sebalik kepahitan agar kemanisan itu lebih indah.

Justeru, apabila ditimpa kesusahan yang menyempitkan, katakan pada hati, "insyaAllah selepas ini pasti ada kesenangan yang lebih melapangkan."

Sangka baik itu menenangkan hati walaupun keadaan mungkin tidak sebaik yang disangkakan.

Di sebalik setiap ujian, Tuhan mengajar kita: Hati yang tabah itu lebih indah dari hidup yang mudah.
Bersangka baiklah dengan Allah, dan bersangka baiklah dengan diri... itulah jalan ke arah ketenangan sejati.

SUSAH SENANG ATAU SENANG SUSAH

Image

Hidup adalah BELAJAR

Image

Kita perlu berubah

Image

No Reasons...no excuses

Image

You Will

Image

KENAPA YE PERLU IRI HATI?

Percaya tak ramai antara kita yang Iri Hati? Maksud Iri hati berasal dari perasaan tidak puas terhadap diri sendiri kerana melihat kesenangan orang lain.

Rasa iri hati boleh melanda sesiapa saja dan di mana saja, jika di masjid atau surau iri hati kerana orang lain lebih menonjol kepandaiannya, di tempat kerja ada yang iri hati pada rakan sekerja yang lebih berhasil dan menduduki jawatan yang lebih tinggi, di dalam keluarga ada yang iri hati kerana kakak atau adik lebih diperhatikan orang tua dan sebagainya. Macam-macam jenis ada perasaan iri hati ini!

Perlu kita sedari bahawa perasaan iri hati tidak membawa kebaikan bagi kita, malah Iri hati tidak hanya merugikan orang lain, tetapi juga merugikan diri sendiri serta iri hati akan menyebabkan diri sendiri merana. Mengapa perlu menyiksa diri andai Iri Hati tidak mendatangkan makna pada diri kita.

Orang yang iri hati akan rasa berdukacita atas kejayaan orang lain dan sebalikanya ia bersukacita atas kegagalan orang lain. …

Pasti ada hikmah..

Kekadang seseorang datang dalam hidup kita dengan cara yang baik membawa kegembiraan dan kebahagiaan.

Namun, kekadang yang datang itu sebenarnya hanya musafir yang datang singgah sebentar melepaskan penat lelahnya yang kemudiannya berlalu dari hidup kita dengan cara yang paling pahit dan menyakitkan.

Percayalah disebalik sesuatu yang berlaku pastinya ada hikmah yang sangat baik yang mana bila kita sedari dan melihatnya di hadapan mata kita satu hari nanti, kita pasti bertangis syukur yang tidak terhingga.
Senyumlah.. :’)

Tiada lebih bahagia daripada menunggu pilihanNya

Bagaimana mungkin Allah yang menciptakanmu dengan cinta lalu membiarkan dirimu terbelenggu oleh luka.
Andai bukan kerana beratnya ujian,belum tentu hati mendamba perhatian Tuhan.

Adapun Allah sengaja membiarkan dirimu mengulang-ulang doa tanpa putus asa kerana doa begitu istimewa yang tidak tercerna oleh ayat semata-mata tapi tautan rasa dan harapan yang diterjemah bersama Iman.

Percayalah,kehendakmu selalu terburu,namun kehendak Allah sentiasa tepat waktu. Dan tiada lebih bahagia daripada menunggu pilihanNya yang tertulis khusus untukmu.

Hati, Tempat pendamkan semua rasa. Moga apa pun yang kamu pendam, Jangan pernah lupa, Allah sentiasa ada, Untuk buat kita kembali senyum, Saat kita terluka.. :')

Allah sayang abang

Seorang lelaki jumpa saya dan kata sifat semulajadinya kasar dan suka marah sehingga isterinya lari bersama anak-anaknya. Tuntut cerai tapi dia tak sanggup nak lepaskan... Dia minta nasihat. Katanya hatinya sayang dan baik tapi cuma dia tak tahu nak ubah sifat kasarnya...
Jawab saya Allah sayang abang. Saya nampak abang lembut sebenarnya. Kerana abang bercakap dengan saya ni dengan wajah yang sayu dan air mata yang bergenang..
Sebenarnya inilah yang isteri dan anak abang nantikan. Tak lebih cuma kejujuran dan lemah lembut. Kalau abang luahkan seperti abang luah pada saya insyaAllah mereka akan maafkan abang..
Siapa gembirakan saudaranya, Allah akan gembirakan hatinya. Abang orang baik. Indahnya jika dengan sepatah perkataan abang boleh membuat keletihan isteri sepanjang hari boleh hilang dan anak-anak yang menjadi anak yang terbentuk dengan sifat seperti Nabi saw dan sahabah. Cukup bila sampai rumah kata, YaAllah syukur rindunya nak balik tengok isteri abang yang berkor…

NASI DAGING UTARA

Image
Bahan:
1 kg. daging....potong sebesar 4 inci dan rebus dgn halia sehingga lembut
6 cawan Beras biasa/ beras basthmati....basuh bersih dan toskan
8 cawan air rebusan daging
1 cawan susu cair
3 sudu besar minyak sapi
1 tin tomato sup [500 gm tomato cincangkan]
3 susu besar rempah kurma dibancuh dgn sedikit air
2 sudu besar kismis
3 helai daun pandan ..disimpulkan
garam & gula secukup rasa
Bahan tumis
2 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 kuntum buag pelaga
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih [mayang halus atau tumbuk
1 inci halia ]
Cara memasak:
1. Panaskan minyak sapi dalam periuk Rice Cooker di atas api yang kecil
2. Tumiskan bahan tumis dan dimayangkan.
3. Masukkan rempah yang dibancuh dgn sedikit air..biarkan wangi.
4. Masukkan air rebusan daging, tomato sup , susu cair dan daging...biarkan mendidih.
5. Masukkan daun pandan, garam , gula , beras dan kismis
6. Pindahkan periuk Rice Cooker dan biarkan nasi masak saperti biasa.
Bahan- Bahan Air…

APAKAH MISI HIDUP MU?

Image
Sebenarnya, setiap individu di dunia ini sedang mencari misi masing-masing. Misi membawa pengertian bahawa kita sanggup berkorban demi kebaikan dan manfaat orang lain.

Diri seseorang selalunya hanya rela berkorban sesuatu perkara yang menjangkaui kepentingan diri atau yang lebih dari diri sendiri.

Semua insan dalam sejarah manusia adalah individu yang terus berusaha untuk menawarkan kasih sayang kepada orang lain.

Mereka gunakan hayatnya yang singkat untuk berkhidmat kepada manusia. Untuk menjadi seorang yang penuh kasih sayang, kita hendaklah memupuk perhubungan kemanusiaan yang mesra dengan orang lain.
Inilah sebab kita perlu memulakan perhubungan mesra dengan setiap anggota keluarga terlebih dahulu. Dengan erti kata lain, usaha memupuk perhubungan manusia yang mesra adalah perkara yang paling penting dalam hidup seseorang .

Bila anda meneliti kembali kehebatan prestasi hidup, anda akan dapati semua kejayaan anda adalah berlaku pada orang yang anda sayangi at…

Pelangi

Memang pelangi takkan selalu mampu jadi peneman.
Bila kau berjalan,
Pelangi akan kau tinggalkan.
Tapi saat kau terus berjalan ke hadapan,
Indahnya pelangi yang tadi kau perhatikan,
Masih kekal dalam ingatan.
Dan bibirmu masih tak lekang memuji indahnya ciptaan Tuhan.

Apa Allah kata

Image

Harapan

Image

Kita tetap berpeluang jadi ahli syurga

Image

Wahai Masalah...

Image

Janganlah berjalan dibelakangku kerana mungkin aku tak bisa memimpinmu. Jangan pula berjalan didepanku, mungkin aku tak bisa mengikutimu. Berjalanlah disampingku dan jadilah sahabatku

Doa Penerang Hati

Image

Antara dosa dan pahala

Image

Peluklah sabar, maka Allah akan memelukmu

Doa

Image

Ujian. Penat penat penat dah. Ini manusia, sering saja mengeluh saat uijian menerpa. Begitu juga dengan saya. Sakitkan , kadang –kadang tertanya macam mana nak bangkit semula ni. Ujian itu Kekuatan

Sebagai bekalan pada langkah-langkah yang akan datang. Saya tak tahu apa yang Allah rancang pada masa depan. Tapi saya yakin dengan rencanaNya. Sebab lagkah saya semakin kukuh.
Ingatlah bahawa ujian ini tidak melemahkan. :')


Ya Allah kenapa ujian ni seolah-olah mengekori saya? Menangis lagi. Sering saja manusia menyalah tafsir erti air mata itu. Tapi saya tak kisah dah. Saya tahu bila saya menangis orang anggap itu adalah air mata yang tunjukkan saya ni lemah.
Saya sedih.
Tapi saya faham hakikatnya manusia hanya mentafsir, yang mengerti hanya lah Allah semata.
Kalau dulu, saya jatuh saya lemah sangat , saya tak nampak yang ujian ni satu tanda kasih Allah, sebab tu dulu saya selalu tanya kenapa Allah uji saya.
Kenapa bukan orang lain, saya cari jawapan tapi jawapan tui samar-samar je. Allah kirim sesorang, seseorang yang diuji.
Saya pandang dia. Pandang pada langkahan dia. Dia sangat kuat.
Tapi hakikat dia juga sedang berjuang untuk bangkit kembali ketika itu. Lalu say…

Doa itu Jambatan Penghubung

Doa Itu jambatan pada hati-hati yang merindui, Doa Itu satu bentuk bantuan saat kau tak mampu berada disisi, Saat kau tak mampu meleraikan masalahnya. Terlalu mudah, Namun mungkin kita terlalu angkuh, Saat Dia tak memakbulkan doamu, Ingatlah, sematlah dihati, Bahawa Allah rindu mendengar rintihmu, Pergilah, Mohonlah, Dia sedang menantimu. Tak cakap orang, sebab “kita” tu termasuk dengan diri saya sendiri.Katahuilah bahawa yang menulis ini  juga rapuh, juga terlupa bahawa DIA sedang menguji , DIA sedang menanti. Jom rujuk surat cinta: [2:186] Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamau mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.
 http://akuislam.com/blog/renungan/doa-itu-jambatan-penghubung-mendekatkan-y…

Nak dapat syurga bukan percuma. Allah tak beri ujian mana kita nak tahu kemampuan diri. Allah tak beri ujian macam mana kita nak tahu kedudukan iman. Apa pun yang datang kita letak dalam hati... Allah uji tanda Allah tak benci...Allah uji tanda Allah nak beri darjat tinggi... Allah uji tanda Allah nak tengok kita cinta Allah sepenuh hati..... Cintailah Allah sepenuh hati... cintailah Allah melebihi segala isi bumi...itulah cinta hakiki...

Image
Image
Image

Love

Image

— Because He knows.

Walaupun kita pura pura kuat, tapi Allah tahu kemampuan kita. Allah tahu bila masa kita lemah. Allah tahu bila masa kita rasa rapuh. Allah tahu..Allah tahu..:’)
Allah tahu apa yang orang lain tak tahu. Allah tahu diri kita yang sedang mencuba. biarlah orang nak menilai kita dengan kesalahan yang kita buat sesaat yang lalu. Allah tahu kita dah cuba bertaubat dan berubah.
Allah tidak kirimkan kita sesiapa saat kita diuji kerana Dia mahu kita berkongsi perit kita dengan Dia je. baiknya Dia.
— Because He knows.

Choices

Image

INGAT LAMPU KUNING.

.
Sebelum sesuatu berlaku , kita selalunya mendapat beberapa isyarat gerak hati. Jika anda tidak mempedulikannya, hidup anda mungkin akan lebih parah.
Selalunya gerak hati seperti mendapat lampu kuning dengan kita terbayang-bayang, lintasan fikiran yang tak baik.
Kita perlu mencipta apa yang kita mahukan.
Jika tidak, anda hanya menerima sahaja apa yang akan terjadi pada diri kita. Selesaikan secepat mungkin dan usah bertangguh, sebelum keadaan bertambah teruk.
Ingat, tindakan yang sama akan memberi result yang sama. Selalu kita dengan mereka yang beruntung adalah mereka yang lebih baik dari semalam.
Hari kita mengubah tindakan kita adalah hari kita mula berubah menjadi lebih baik. Sekiranya kita mahukan hasil yang berbeza, kita perlu melakukan sesuatu yang berbeza!

Hati adalah bekas. Bekas longgokan sampah atau bekas dari Taman Syurga? Semuanya pilihan kita.. Salam kebahagiaan,

Like Colour Pencils

Image

Tiada siapa yang tahu...

Image

LOVE IS BOTH NOUN AND VERB.

OUR TIME

Untuk mengindahkan lagi perhubungan suami-isteri, elok kiranya pasangan mengadakan our time. Time untuk bersama dan bersembang untuk mengenali lagi satu sama lain.
Kita jangan ingat kita sudah tahu pasangan kita walaupun sudah berkahwin bertahun-tahun. Sebab, kita semua berubah mengikut masa dan perkembangan hidup kita dan orang yang kita dampingi. Jika kita ambil sambil lewa mengenai perhubungan suami isteri akan sampai satu masa kita sudah tidak ada topik untuk bercakap bersama.

Mungkin apa yang akan kita cakap hanyalah masalah anak-anak yang semakin memeningkan. Apa yang ramai tidak mengetahui, anak menjadi banyak perangai, ada kaitannya dengan suhu perhubungan ayah dan mama mereka.

Rasulullah s.a.w selalu mengadakan masa untuk bersama dengan para isteri baginda. Setiap masa bersama walaupun pendek diisi dengan perkara berkualiti dari segi mengukuhkan perhubungan. Baginda sangat menjaga tutur kata dan layanan baginda kepada setiap isteri baginda.

Our tim…

Perempuan..

Image

Life is the most difficult exam. Don't copy...

Image

Cancer Foods

Image

dOn"t gIve Up

Image

GARAM - AMALAN SUNNAH YANG TIDAK DI KETAHUI

Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.
Pada zaman Yunani, Tentera Yunani ( askar Greek ) dibayar gaji menggunakan garam. Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.
Apabila dipenjarakan, mereka ( penentang ) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam. Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.

Dari Abdullah Bin Umar
” Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat ( mempunyai kebaikan ) dari langit ( menerusi hujan ) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam”
Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya. Dari Anas Bin Malik, Nabi s.a.w. bersabda ” Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam ."
Dalam kitab…

TONIK MOTIVASI

Orang yang bermotivasi tinggi tidak akan mudah luntur semangat hanya kerana diperkatakan oleh orang lain. Jika mereka gagal dalam suatu pertandingan , mereka anggap dirinya telah berjaya kerana berani menampilkan diri untuk menyertai pertandingan tersebut.
Mereka tahu, kegagalan adalah suatu rempah kejayaan. Dirinya menghargai kecaman orang lain kerana ini akan menurunkan ego dan kebongkakan diri. Di samping itu, percakapan orang lain yang pedih dan pedas akan menyemarakkan semangatnnay untuk membuktikan keunggulan diri pada masa depan.
Apakah reaksi kita terhadap teguran dan kritikan orang lain adalah penting. Jika kita bersikap proaktif, kritikan menjadi suatu yang membina. Kita sedia menilai setiap kekurangan diri dan membasmikan racun diri.
Sebaliknya, jika kita bersikap reaktif, kita akan cenderung melawan dan membidas setiap kecaman dengan alasan yang tersendiri.
Fitnah dan kecaman orang lain adalah suatu tonik motivasi diri untuk individu yang berday…

Very Good Day

Image

Pilihlah untuk senyum..

Image
Orang kata, selalunya yang pernah disakiti itu akan menjadi seorang yang lebih kuat.

Antara semalam dan hari esok, kita punya pilihan untuk membesarkan yang mana satu. Jika kenangan yang lebih banyak diputar, kita sedang memilih untuk lemah dan kaku.

Tapi jika hari esok yang lebih banyak diberi sinar, kita sedang memilih untuk melangkah lebih laju dan maju.

Hidup ini singkat.
Pilihlah untuk senyum..
Image

Hati mcm Kereta...??

Image
Kereta kalau tengah laju-laju tetiba emergency brake boleh remuk terbabas.
Samalah perasaan dalam hati.
Ambil jarak dan masa anda untuk perlahankan perasaan itu.
Jangan terlalu memaksa ia.
Kelak kita yang sakit.
Semoga Allah jaga hati ini.

Rindu..

Image
Rindu mengingatkan kita,
Setiap detik waktu dan masa, bukan di tangan kita.
Kehilangan mengingatkan kita,
Setiap yang ada untuk kita, hanya dipinjamkan sementara sahaja.
Luka mengingatkan kita,
Setiap urutan dan kejadian kehidupan, bukan di dalam tadbir kita.
Ingatkan kami. Jangan biar kami lupa.
Allah, dari-Mu kami datang.
Pada-Mu kami kan kembali..