Posts

Showing posts from September 14, 2014

LET'S BE POSITIVE

Image

surah-surah di dalam al-Quran yang anda boleh amalkan untuk menguatkan ingatan

Adakah terdapat surah-surah di dalam al-Quran yang anda boleh amalkan untuk menguatkan ingatan?
Anda boleh mengamalkan membaca Surah Taha ayat 25-28, Surah Al-Anbiya’ ayat 79, Surah Luqman dan Surah al-Isra’ ayat 70.
Selain itu, banyakkan berzikir, bertasbih, bertahmid, tberakbir dan bertahlil. Lakukan solat tahajjud ketika orang lain sedang tidur lena pada waktu malam untuk memohon kepada Allah agar dipermudahkan urusan dan mudah untuk menjawab soalan peperiksaan. Wallahu'alam.

My mom/dad so ohsemmm..

My mom/dad so ohsemmm..
Semalam tengah malam tiba-tiba rasa sebak, nak menangis. Barangkali kesakitan atau pun kerana gangguan teknikal terhadap emosi. Baru lepas jatuh lah katakan. Saya mesej mummy, "mummy ." Tapi tiada respond, dah tidolah tu.
Pagi tadi saya bangun tengok mummy respond, "Ya sayangggg....Jgn la mcm tu...Terima musibah tu semua dgn hati ikhlas...ALLAH nak peringatkan kita...bagus la mcm tu ...DIA syg kakak."
Allah Allah Allah.. Kasih ibu sangat ohsem, sayang seorang ayah/abah terlalu berharga. Cinta kepada Dia meliputi segala-gala yang ada di langit dan di bumi. Perkukuhkan lagi ingatan ni hanya pada DIA. Buang segala hal dunia, terlalu busy dengan dunia, Allah turunkan musibah sebagai peringatan.. Allah sayang, Allah nak kita kembali pada DIA..
Mula-mula memang nak marah, disebabkan kecuaian orang, kita yang jadi mangsa sampai luka-luka. Tapi, jika Allah tak izinkan, sebesar zarah sekalipun perkara tu takkan berlaku. Sebab tu apa…

You are enough

Image

Aku bukan perempuan kuat.

Aku bukan perempuan kuat.
Akulah perempuan yang paling lemah dalam dunia.
Paling kuat menangis.
Paling goyah dan tumbang di banyak masa.
Tapi aku ada penyakit degil.
Degil untuk kalah.
Degil untuk tewas.
Degil untuk biar jiwa tersepah.
Hari ini aku kongsikan apa yang membantu hari-hari sukar aku.
Aku tak ada apa-apa untuk bikin kau-kau semua percaya kemujarabannya. Aku cuma ada aku sebagai bukti.
Titik tolaknya—
Kena percaya janji Tuhan seratus tujuh puluh peratus bila Dia kata “minta— dan aku bagi”.
Dan jangan sekadar minta sekali.
Kalau sungguh apa yang kita mau itu yang terbaik untuk kita—
Lambat laun sampai juga ke tangan kita.
Kalaulah tak kunjung tiba—
Ajarlah hati untuk terima yang Tuhan itu Maha Tahu.
Sesungguhnya Dia pencipta segala.
Dari yang terzahir sehingga ke yang paling dalam hati—
Dia tahu kenapa kita mahu apa yang kita mahu.
- Fynn Jamal

Kita ada Allah

Kita ada Allah, tempat mengadu dan mengharap, bercerita setiap musibah dan nikmat, dalam dingin malam menjelang siang, bangunlah seketika, bersimpuh setia, sujud kepadaNya, lalu sebut dan ulanglah dalam tadahan doa, Dia sentiasa mendengar rintihan hamba, tidak disini? di Sana nanti, akan dikabulkan jua.. sabarlah dalam meminta.. usahlah berputus asa.. meminta dan meminta, kerna Dia (Allah) terlalu gembira dengan hambaNya yang merasa.. ia hambaNya..

When everything seems to be going against you

Image

You are here for a reason

Image

Perlukah ku korbankan..

Image

Ujian adalah tanda Allah sayang pada kita. Dia cuma mahu kita mengingati-Nya lebih dari dunia dan seisinya. Agar kita lebih memahami hakikat kehidupan yang hakiki.

Nanti tiba suatu masa orang yang kita ingat tidak boleh hidup tanpa kita rupanya sudah lama bahagia dengan hidup barunya. Masa itu hanya tinggal kita, Masih dengan fikiran “dia tak boleh hidup tanpa aku” yang sudah lama basi. Pathetic kan? Betapa manusia suka menipu diri sendiri.

Pernah tak dengar orang cakap "Malam terasa panjang bila kita solat Isyak awal"

Pernah tak dengar orang cakap "Malam terasa panjang bila kita solat Isyak awal", atau sendiri pernah rasa macam tu? Saya selalu rasa macam tu dan tertanya juga kenapa. Tapi bila difikirkan semula, bukan setakat solat Isyak. Bahkan, untuk setiap waktu solat, kalau kita tunaikan pada awal waktu, kita akan terasa bahawa masa tu lebih panjang jika nak dibandingkan dengan waktu yg kita solat lewat.
Ini semua ada kaitan dengan keberkatan masa. Berkat itu ertinya ziyadah: pertambahan, kekal, atau tempoh panjang yg terisi kebaikan. Jadi bila org kata, "semoga dpt rezeki yg berkat", itu bererti kita berdoa supaya dpt rezeki yg tidak cepat habis, dan digunakan dgn cara bermanfaat.
Keberkatan masa pula bagaimana? Bererti, masa terasa panjang, sentiasa cukup waktu utk menyiapkan kerja2 kita atau perkara2 yg tidak sia2. Pernah tertanya tak? Bila kita tgk seseorang tu, nampak sibuk, anak ramai, jawatan besar, tapi banyak kerja2 yg dapat dia siapkan seperti menuli…

Berbalah dengan Tuhan kerana 10 sen?

Riba adalah satu dosa besar yang disebut-sebut dalam Al-Quran dan hadis. Sesiapa yang makan duit riba dengan sengaja, bagaikan mengajak Allah dan Rasul-Nya berperang dengan dia.
Hikmah pengharaman riba, hanya Allah sahaja yang tahu. Kalau ingin katakan kerana riba bersifat menindas SEMATA-MATA, apa sangatlah 10 sen pada majoriti kita.
Contoh riba dengan 10 sen:
1. Ali hutang dengan Ahmad RM10. Ahmad mensyaratkan Ali bayar semula RM10.10.
2. Ali beli barang dari Ahmad secara ansuran. Harga akad adalah RM10. Bayaran ansuran adalah RM5.00 setiap minggu selama dua minggu. Pada minggu ke-dua, Ali berjumpa Ahmad meminta penangguhan bayaran. Ahmad bersetuju untuk memanjangkan tempoh hutang untuk seminggu lagi, dengan syarat Ali bayar RM5.10, bukan lagi RM5.00.
Semoga kita diselamatkan dari dosa riba.

Donut Bunga..

Image
2 cwn tepung gandum
3 sudu mkn minyak masak
1 sudu mkn yis mauripan(bancuh besame 2 sudu gula n air suam) biar kan kembang....
1/2 cwn air suam. Cara2...
Gaul tepung besame minyak hingga sebati masuk kan air bancuhan mauripan sikit demi sedikit sehingga menjadi doh yg tak melekat...biar kan 15 minit dan bentuk sekuntum bunga seperti di dlm gambar dibawah....slmt mencuba.

TART TELUR

Image
shell tart :
250gm mentega
125gm gula halus
sebiji telur ayam
tepung gandum
putar mentega dan gula sampai kembang.
masukkan telur putar sekejap sampai sebati...
then masukkan tepung gandum sampai boleh uli..
lepas dah uli agak2 x keras n x lembik,bleh la masukkan tepung tu dalam acu tart tu..agak2 dalam 1cm tebalnya..
lepas dah terap dalam acuan tu,cucuk tepung dalam acuan tu guna garfu..
**bakar mengikut kesesuaian oven masing2.Saya selalu bakar 160c dalam sepuluh minit..
bahan filling telur :
1 cawan susu cair
4 biji telur
1 cawan gula
1 cawan air
1 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu kecil vanilla
pewarna kuning
**campur sume bahan tu,gaul sebati ..pastu tuang dalam tart shell..bakar dalam 10 minit lg @ sampai nampak intinya dah masak..
siap!!!!
TART TELUR
shell tart :
250gm mentega
125gm gula halus
sebiji telur ayam
tepung gandum
putar mentega dan gula sampai kembang.
masukkan telur putar sekejap sampai sebati...
then masukkan tepung gandum sampai boleh uli..
lepas da…

Kisah cawan dan air...

Sebiji cawan tembikar yang keseorangan, dituangkan dengan air mendidih.
Cawan merasakan itu adalah rasa cinta.
Air menjadi suam, cawan berasa sungguh selesa - "Inilah rasa kehidupan," bisiknya.
Air menjadi semakin sejuk, cawan terasa takut - semacam takut kehilangan sesuatu.
Air menjadi sejuk, cawan menjadi susah hati ingin membuang air keluar.
Air akhirnya dibuang keluar. Cawan merasa sungguh selesa.
Tapi cawan terjatuh ke lantai. Hancur berkecai setiap kepingan.
Cawan melihat kepingan-kepingannya semua terdapat kesan air.
Cawan sedar sebenarnya tanpa air hidupnya kosong.
Cawan cuba memulihkan diri sendiri untuk 'mencintai' air sekali lagi, tapi semuanya sudah terlambat kerana cawan tidak lagi boleh menampung air di dalamnya.
Sayangi orang tercinta - jangan kerana terasa sedikit salah faham atau marah atau tak suka - terus menjadi cawan yang membuang air keluar.
Jangan menyesal seperti cawan. Ada benda yang tidak dapat dipulihkan.
Senyum.