Posts

Showing posts from 2008

TaSbiH..

Image
Ukhwah yg di bina antara kita biarlah seperti seutas tasbih. Ada awal, tiadapenghujungnya. Dicipta untuk mengingatiNya, dibahagi untuk cintaNya, diratib demi redhaNya.



Bersyukurlah....

Image
Bersyukurlah kepada Allah kerana mengurniakan orang yang menyakiti kamu kerana dialah orang yang menabahkan hati kamu.
Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang menipu kamu kerana dialah orang yang meningkatkan pengetahuan kamu.
Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang tidak mengendahkan kamu kerana dialah orang yang memupuk sifat berdikari kamu.
Bersyukurlah kepada Allah kerana menciptakan orang yang menjatuhkan kamu kerana dialah orang yang memperhebatkan ability kamu. Dan bersyukurlah kepada Allah kerana menjadikan orang yang menyeksa kamu kerana dialah orang yang menguji kesabaran kamu

La Tahzan

Allah tidak pernah mencabut sesuatu dari anda kecuali Dia menggantikannya dengan yang lebih baik. Tetapi, itu apabila anda bersabar dan tetap redha dengan segala ketetapanNya.

Barangsiapa yang Aku butakan kedua matanya, lalu ia bersabar, nescaya akan Aku ganti dengan syurga. (Al-Hadith) Siapa saja orang di dunia ini yang kekasihnya Aku cabut nyawanya kemudian dengan cubaan yang Aku timpakan ini dia (bersabar dan) mengharap pahalaKu, nescaya akan Aku ganti dengan syurga.(Al-Hadith)

Yakni, barangsiapa kehilangan anaknya tetapi berusaha untuk bersabar, maka di alam keabadian kelak akan dibangunkan untuknya sebuah Baitul-Hamd (Istana Pujian). Silakan anda qiaskan kejadian-kejadian tersebut dengan kehidupan anda, kerana yang dipaparkan di sini hanya sekadar contoh. Maka anda tidak usah terlalu bersedih dengan musibah yang menimpa anda, sebab yang menentukan semua itu memiliki syurga, balasan, pengganti dan ganjaran yang besar. Para waliyullah yang pernah ditimpa musibah, ujian dan cubaan aka…

Time is like a river

Image
Time is like a river. You cannot touch the same water twice, because the flow that has passed will never pass again.
Enjoy every moment of life......



Difficulties will push you forward

Image

Allah is at the Window

Image
There was a little boy visiting his grandparents on their farm. He was given a slingshot to play with out in the woods. He practiced in the woods, but he could never hit the target. Getting a little discouraged, he headed back for dinner.



As he was walking back he saw Grandma's pet duck. Just out of impulse, he let the slingshot fly, hit the duck square in the head and killed it. He was shocked and grieved! In a panic, he hid the dead duck in the wood pile, only to see his sister watching!Fatima had seen it all, but she said nothing.
After lunch the next day Grandma said, ' Fatima , let's wash the dishes.' But Fatima said, 'Grandma, Ahmed told me he wanted to help in the kitchen.' Then she whispered to him, 'Remember the duck?' So Ahmed did the dishes.Later that day, Grandpa asked if the children wanted to go fishing and Grandma said, 'I'm sorry but I need Fatima to help make supper.'Fatima just smiled and said, 'Well, that's all righ…

Awas! Hal Remeh-Temeh Merosakkan Hidup

Image
Di sebuah kampung terdapat sebuah pokok yang umurnya melebihi umur kampung tersebut. Semasa kampung tersebut di buka, pokok itu telah wujud dan penduduk menngambil keputusan untuk membiarkan sahaja sehinggakan ia menjadi semakin membesar .Sejak kewujudannya sehingga kini, pokok tersebut tetap berdiri teguh dan tidak pernah menunjukkan tanda-tanda akan musnah walaupun seringkali di panah petir dan dilanda banjir besar beberapakali.



Sehinggalah pada suatu hari secara tiba-tiba pokok itu gegur ke bumi dengan sendirinya tanpa disebabkan punca-punca yang besar. Penduduk tertanya-tanya mengapakah pokok itu boleh tumbang, sedangkan selama ini bermacam bencana yang menimpanya, tetapi ia tetap berdiri teguh dengan penuh bangga. Setelah disiasat oleh beberapa orang penduduk, mereka mendapati pokok itu tumbang kerana disebabkan oleh sejenis serangga yang disebut kumbang yang telah memakan pokok tersebut secara perlahan-lahan sejak sekian lama tanpa disedari oleh penduduk di situ. Kumbang-kumbang …

Isteriku itu adalah sebaik-baik wanita bagiku

Image
Seorang lelaki telah berumah-tangga dengan seorang wanita solehah. Hasil dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang anak lelaki dan perempuan, kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan sejahtera.Si isteri sewaktu hidupnya, adalah seoarang wanita yang beriman dan bertaqwa, berakhlak mulia dan rajin beribadah, ia juga adalah isteri yang setia dan taat kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik pendidik kepada anak-anak-anaknya.Rumah tangga yang indah ini kekal selama 22 tahun, sehinggalah si isteri meninggal dunia.

Setelah jenazah si isteri diuruskan dengan sempurna, disolatkan dan dikebumikan, maka semua ahli-keluarga, saudara-mara dan kaum-kerabat berhimpun di rumah si suami untuk mengucapkan ta'ziah. Kesemua yang berhimpun itu mahu mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan dan mengurangkan rasa pilu dan kesedihan si suami kerana kehilangan isteri yang paling dikasihi dan dicintai.

Namun demikian, sebelum sempat sesiapapun berka…

Is that LOVE?

Image
If you love someone bcoz you think that he/she is really gorgeous.. then it's not love... it's "Infatuation"
If you love someone bcoz you think that you shouldn't leave him bcoz others think that you shouldn't... then it's not love... it's "Compromise"

If you love someone bcoz you think that you cannot live without his touch... then it's not love... it's "Lust"

If you love someone bcoz you have been kissed by him... then it's not love... it's "Inferiority Complex"

If you love someone bcoz you cannot leave him thinking that it would hurt his feelings... then it's not love... it's "Charity"

If you love someone because you share everything with him... then it's not love... it's "Friendship"

But...
If you feel the pain of the other person more than him even when he is stable and you cry for him... that's "LOVE"
If you get attracted to other people but stay with h…

Ketam

Sekor ketam jantan bertemu ketam betina di tepi pantai, lalu mengajaknya kahwin.
Ketam betina hairan bagaimana ketam jantan yang baru ditemuinya berjalan betul-tidak mengiring seperti dirinya.

"wowwwww.."kata ketam betina. "Cara dia berjalan luar biasa. Dia jantan special. Begini punya macho takkan aku nak lepaskan begitu saja,"bisiknya dalam hati.

Dipendekkan citer, mereka berkahwin.Keesokan harinya, ketam betina terkejut melihat suaminya berjalan seperti dirinya-mengiring.
"Apa dah jadi ni, sayang?"ketam betina bertanya."Semalam cara abang berjalan cukup cantik, kenapa hari nie jadi seperti saya?

""Sayang…"kata ketam jantan,"takkan sayang nak tengok abang mabuk setiap masa.

Drebar Kete Mayat

Kejadian ini terjadi pada malam Jumaat yang lalu. Namanya, Susi. Kerana terlalu sibuk dan banyak kerja yang harus dibuat dan disiapkan dalam minggu ini maka, Susi harus bekerja sampai larut malam di ofis. Ketika ingin pulang Susi menahan teksi untuk mengantarnya pulang.

Susi: "Kampung Sungai Ramal Dalam ya Pak cik"

Pak cik kereta sewa itu hanya menggangguk, didalam perjalanan ke Kampung Sungai Ramal. Dalam tidak terjadi percakapan antara Susi dan Pak cik kereta sewa, mungkin Susi merasa kepenatan kerna bekerja sampai larut malam. 20 minit lamanya keheningan terjadi, tiba-tiba Susi teringat bahawa duit yang dibawanya tidak cukup untuk membayar tambang kereta sewa. Susi lalu menepuk bahu belakang Pak cik kereta sewa dengan maksud untuk memberitahu supaya berhenti di kedai minyak didepan untuk mengambil duit di ATM.Tapi tiba2 setelah bahu belakangnya ditepuk oleh Susi, Pak cik kereta sewa itu secara membabi buta memusing stering kereta sewanya ke kanan kemudian ke kiri sambil ber…

Dilema Isteri Bekerja

Dilema Isteri Bekerja dan Keputusan Majlis Fiqh Sedunia Dilema isteri berkerja. Saya percaya, ramai di kalangan isteri yang bekerja mempunyai pelbagai dilema antaranya tak cukup waktu untuk menguruskan diri sendiri, suami dan anak-anak, seolah-olah 24 jam sehari tak cukup untuk isteri merangkap ibu melakukan segala beban kerja.

Di bandar-bandar besar, kebanyakan isteri didorong untuk keluar kerana bekerja atas alasan tekanan keperluan kehidupan. Satu perkara yang lumrah pada hari ini untuk dikatakan bahawa pendapatan yang hanya datang dari pihak suami kurang mencukupi bagi sesebuah keluarga menjalani kehidupan mereka. Apatah lagi dalam keadaan taraf kehidupan pada hari ini yang semakin tinggi. Oleh sebab itu, isteri secara sukarela mengambil keputusan untuk keluar rumah bekerja bagi mendapatkan pendapatan lebih bagi keluarganya sebagai memastikan keluarganya berada dalam keadaan yang selesa.Apabila isteri-isteri ini sudah berada di luar rumah, maka mereka terpaksa memendekkan masa dala…

Kasih Nan Abadi

Image
Lirik lagu: 1234
Penyanyi: Aris Ariwatan



Satu
kasih nan abadi
Tiada tandaingi dia yg satu

Dua
sayang berpanjangan
Membawa kesyurga
Kasihnya ibu

Tiga
lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah

Empat
mudah kau ketemu
Berhati selalu
Beza antara kasih dan kekasih

Ibu
kuingat dahulu menyisir rambut ku kemas selalu

Ayah
menghantar ke sekolah bergunalah ilmu bila dewasa

sayang
Dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan pahit terus dibuang
Itu bidalan
Harus kau renungkan

Andai kau beroleh bahagia ingat itu bukan untuk selamanya
Andai kau dlm sengsara ingat itu bukan untuk selamanya

Hidup ini sementara

*********************
kenapa lagu nie yg aku pilih?

1) mengingatkan aku jasa mak ngan ayah aku membesarkan aku dan menyayangi aku.

2)mengingatkan aku walau sejahat mana pun aku nie ttp diaorg menyayangi aku, sakit aku dijenguk, susah aku ditolong. Tak pernah diorg tinggalkan aku.

3)Dulu waktu aku kecik mak aku yg sikatkan rambut aku, pakaikan baju aku, mandi…

Thank you ALLAH

Image
Bila ALLAH cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka DIA Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untuk mu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun...Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya...

Friends are like balloons.......

Image
Friends are like balloons; once you let them go,
you might not get them back.

Sometimes we get so busy with our own lives and problems
that we may not even notice that we've let them fly away.
Sometimes we are so caught up in who's right and who's wrong
that we forget what's right and wrong.
Sometimes we just don't realize what real friendship means until it is too late
I don't want to let that happen
I'm gonna tie you to my heart

so I never lose you.

Nobody said life would be easy, they just promised it would be worth it

Image
Life is too short to wake up with regrets.
So love the people who treat you right.
Forget about the ones who don't.
Believe everything happens for a reason.
If you get a second chance, grab it with both hands.
If it changes your life, let it.
Nobody said life would be easy, they just promised it would be worth it.

UrusanNYA

Image
Beri hatiMu hanya untuk Allah,

pasti Allah temukan padamu pemilik terbaik.

hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah,

pasti Allah aturkan seluruh kehidupanmu sebaiknya.





Betul tu, saya setuju dengan ayat di atas. Ianya merupakan salah satu tips pengurusan masa yang efektif. Caranya adalah memperuntukkan masa anda pada Allah terlebih dahulu. Caranya adalah dengan melakukan solat di awal waktu. Betul, cuba amalkan. Percayalah dengan melakukan solat pada awal masa, hidup anda lebih tersusun. Anda melakukan kerja yang penting. Hamparkan waktu padaNya, selebihnNya Dia akan mengaturkan. Secara logiknya pun betul. Urusan dengan Dia adalah urusan paling besar. Jika anda mampu menyelesaikan urusan besar ini, sudah tentu urusan kecil amat mudah sahaja bagi anda. Lebih-lebih lagi Dia selalu di samping anda. Tetapi jika anda tiada masa untukNya, bermaksud anda sudah tersilap arah. Anda masuk jalan yang salah. Anda banyak menghabiskan masa kepada perkara yang kurang penting. Padahal urusan dengan…

i-Quest 2008

Image
i-Quest08 berlangsung minggu lepas(15-17August 2009). We really enjoy ourselve kat sini. Here are some postings some of the activities yg ada hari tu.
Banyak sebenarnya aktiviti, tapi rasa mcm tak cukup masa nak melawat semua. Gerai2 makanan oleh students kat sini. Dari semua kulliyyah. Dentistry, Sciences, Medic, Pharm, Nursing, Allied Sciences. Semuanya melambai2 menjemput menikmati juadah yang di sediakan. Dentistry dgn Nasi Arabnya. Thanks Mazni sbb belanja Nasik Arab n air air tu....sedapppp...Sciences ngan Nasi ayam, burger goreng, rojak buah dan mcm2 lagi.....terlalu banyak..bukan nak kata sampai tak terbeli tapi kalau beli pn rasanya sampai tak termakan...Majority students kat situ semua kenal kita, hehe kadang2 kita pn tak ingat nama2 diorg...so kalau tak singgah , kesian rasanya....alahai...ni la bila banyak berhubung ngan students2 nie...
Exhibition counter pn banyak n very informative and helpful. Nursing, Dietrition, Medic dengan medical check-up, radiography, Optimatris, …

Finding LOVE...

Image
Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu....


~Love is not about finding the right person, but creating a right relationship. It's not about how much love you have in the beginning but how much love you build till the end~

Rezeki........

Image
Anda cemas kerana rezeki esok hari, tetapi siapa yang boleh menjamin datangnya hari esok? Anda merasa takut kerana yang berlaku kelmarin, tetapi siapa yang mampu mengembalikan hari kelmarin?

Pelangi...

Image
Kita melihat pelangi di atas kepala org lain, tidak di atas kepala kita sendiri.

kadang2 Allah hilangkan sekejap matahari, kemudian dia datangkan pula guruh dan kilat. Puas kita mencari dimana matahari, rupa2nya Allah nak hadiahkan kita pelangi yg indah.

Pelangi tidak kekal tapi amat cantik. Selagi pelangi berada di atas sana, selama itulah pelangi hanya hiasan alam. alangkah bagusnya kalau pelangi itu membeku. Ketika itu, barulah pelangi menjadi begitu berharga dan kekal. Tapi mengapa pelangi kadangkala tidak muncul walaupun selepas hujan panas?

L.O.V.E

Image
Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan