Posts

Showing posts from December 11, 2011

Wahai Anakku..

Wahai anakku....
Sesungguhnya Rabbmu mengetahui apa yang kamu betikkan dalam hatimu, dan DIA mengetahui apa yang engkau ucapkan dengan lisanmu, dan DIA melihat terhadap segala amalanmu, maka bertakwalah kamu kepada ALLAH wahai anakku, dan berhati-hatilah kamu terhadap pengawasan-NYA pada saat kamu dalam keadaan yang tidak diridhai oleh-NYA.

Hati-hatilah kamu dari kemurkaan Rabbmu, yang mana DIA lah yang telah menciptakanmu dan memberikan rezki kepadamu serta yang telah mengaruniai kamu akal yang dapat kamu gunakan didalam kehidupanmu.

Bagaimana perasaanmu ketika bapakmu melihat dirimu dalam keadaan melanggar perintahnya?

Apakah kamu tidak khawatir nantinya bapakmu akan menghukummu?
Maka jadikanlah perasaanmu sama seperti itu (bahkan lebih) kepada ALLAH, karena DIA dapat melihat dirimu disetiap kesempatan yang kamu tidak dapat melihat DIA! Maka janganlah kamu anggap enteng pada perkara apapun juga yang kamu telah dilarang darinya!

Wahai anakku....
Sesungguhnya Rabbmu sangat dahsyat mur…

Hari ini dan Hari esok..

Janganlah memberatkan dirimu dan bersedih kerana mengenangkan apa yang akan mendatang hari esok, kerana kemungkinan esok itu tiada bagimu, tatkala itu rugilah akibat terhalangnya kegembiraan & keceriaan untuk hari ini..

Adakalanya...

Adakalanya kita perlu MENANGIS agar kita tahu hidup ini bukan sekadar KETAWA,
dan adakalanya kita perlu KETAWA agar kita tahu mahalnya nilai AIRMATA...
Bersyukur apabila diSAKITI kerana ia mengajar erti KETABAHAN...
Bersyukur andai punya rasa KECEWA kerana padanya kita punya KESABARAN...
Bersyukur bila tiada yang MENGENDAHKAN dirimu lantaran ia MEMUPUK untuk BERDIKARI..
... dan apabila munculnya FITNAH dan CELAAN untuk MENJATUHKAN mu, yakinilah bahawa ia adalah UJIAN yang bakal MEMPERHEBATKAN martabat dirimu..
andai engkau berada di pihak yang BENAR, Usah dihirau pandangan manusiawi..
Sedang yang mengadili itu Allah Yang Maha Mengetahui, Sedang DIA memandangmu dengan RAHMAT selagi engkau tetap SABAR dan BERSYUKUR menempuhi KESULITAN itu..

Tuhan, Aku Terlalu Banyak Dosa

Pejam celik. Pejam celik. Mata tidak juga bisa ditutup. Memerhatikan segenap ruang bilik. Terpana pada jam di dinding. Sepantas jarum saat akhirnya pasti berhenti. Tatkala,manusia pasti akan toleh ke belakang. Memikirkan tiap detik yang berlalu. Muhasabah.

Dalam suka duka, mengenang dosa-dosa semalam. Hadir rasa kesal dan kesedihan mula melanda diri. Bila rasa bersalah hadir, rasa kehambaan juga turut hadir. Mencari Tuhan, mengingati Tuhan, menyebut-nyebut nama-Nya. Menghadirkan rasa bertuhan agar menyentap sanubari.

"Ya Allah,hamba-Mu ini rasa berdosa. Terlalu. Terlalu banyak dosa."

Maka berderailah air mata. Tidak tertahan-tahan lagi. Pada tangisan ia kembali kepada fitrah insani, mencari Tuhan tatkala rasa bersalah. Terlukis kerinduan hadir dari hati yang dihimpit perasaan ingin dibelai Tuhan.
Oh Tuhan.
Aku manusia biasa. Aku bukan malaikat. Manusia itu sering lupa dan leka. Gembira dengan kesenangan, sedih dengan kesusahan. Kiranya aku fikirkan aku s…

Lepaskanlah aku...

Lepaskanlah diri dari jerat cinta. Kita bebas untuk menentukan apa sahaja dalam hidup kita dan apa yang ingin kita lakukan. Kenapa kita perlu rasa terkongkong? Adilkah jika kita tidak dapat mengadakan study group dengan rakan-rakan kerana tidak disukai oleh teman lelaki? Kita disayangi oleh kekasih, sehingga semua orang yang dekat harus kita jauhi? Sungguh menyakitkan.
Kita ingin putus, tetapi tak berani putus. Kita ingin sudahi cinta monyet ini tapi terdaya melakukannya. Kita ingin menjadi diri kita sendiri tetapi selalu merasa tidak sampai hati. Kita ingin menjadi hamba Allah yang soleh dan solehan, tetapi ingatan terhadap kekasih selalu menghambat fikiran kita....

Dunia ini tidak layak ditangisi

Allah menguji kita dengan sesuatu yang sangat kita sayang,
kita diberi cubaan dengan kehilangan,
Allah menguji kita dengan sebuah impian yang amat kita harapkan,
kita terduduk berlinang airmata saat impian kecundang,
sesungguh Dia lah pemberi segala, kerana segalanya kepunyaanNya.
saat ditariknya nikmat yang ada, Dia sedang mengaturkan untukmu sesuatu yang lebih berharga.
jangan bersedih, dunia ini tidak selayaknya ditangisi.

LOVE

We may love the wrong person, cry for the wrong reason. But one thing is sure, mistakes help us to find the right person and the right reason.. Have a nice day everyone...

Kereta Baru/ Bangunan Baru

Image
kereta/bangunan baru sebelum diguna, mesti diuji....
begitulah kita.. bila mula mendapat iman dan keyakinan baru, Allah akan menguji untuk mengetahui tahap ketahanannya.... sama ada rapuh atau boleh diguna untuk ujian hidup seterusnya...
orang yg tdk diuji, barangkali orang yang lemah kerana Allah menguji seseorg berdasarkan tahap kemampuannya...
ayuh, berusaha jadi insan lebih sabar dan lebih baik :)

Akhlak yg hebat bile..

Jika ingin tahu akhlak sebenar seseorang, lihatlah dia sewaktu dia sangat marah;
Jika ingin melihat kehebatan akhlaknya lihatlah dia sewaktu berurusan dengan orang yang mencerca & membencinya
Jika ingin lihat keadilan mindanya dan kebaikan pola pemikirannya, lihatlah cara dia berbincang dengan pandangan berbeza dengannya

Man Jadda Wa jada

Semua orang memiliki potensi yang sama, yang berbeza ialah sejauh mana kita menggunakan potensi tersebut. Sejauh mana kita menanamkan man jadda wa jada dalam kehidupan kita.
Jika kita memang bersungguh-sungguh, akan selalu ada jalan untuk mencapai apa yang kita inginkan. Akan selalu ada jalan untuk menyelesaikan masalah kita. Kekuatan fikiran, hati, dan tubuh kita sudah cukup untuk mengatasi masalah kita. Sebesar mana pun masalah kita.

Sebenarnya ia bukanlah mudah..

Mencintai kerana Allah bukanlah semudah yang kau bayangkan kawan..
Cinta kerana Allah adalah cinta yang penuh pengorbanan. Bersabar dalam penantian.. Berkorban demi menjaga kesucian..

Cinta kerana Allah adalah cinta yang diraih lpada jalan yang diredhaiNya untuk mengharap redhaNya pula. Bukan Cinta kerana Allah namanya jika kita telah membuatNya cemburu kerana menjalin hubungan dalam ikatan yang belum dihalalkan.

Bukan cinta kerana Allah namnya andai kita tidak mampu mengalahkan nafsu tak sabar ingin mendekatinya padahal kita belum bersedia menikahinya.Bagaimana Allah tidak cemburu jika kita lebih banyak mengingatinya daripada mengingat-Nya..

Bersabarlah.. Bersabarlah..

Renungan bersama

Jika ingin lihat amanahnya seseorang, lihat cara dia berurusan wang dan duit denganmu.
Jika ingin lihat kawalan nafsunya, lihat cara dia berbicara & berurusan dengan org berlainan jantina yg 'cantik' & 'handsome' @ disukainya.

-