Posts

Showing posts from January 27, 2013

Ayat 76-77 surah Yassin

Tatkala aku dlm kesedihan, lepas solat, ke selak helaian KitabMu Ya Allah dan inilah ayat pertama tertera dihujung jari ku...Subhananallah...DIA memujuk ku

[76]
Maka janganlah engkau (wahai Muhammad) berdukacita disebabkan tuduhan-tuduhan mereka (terhadapmu). Sesungguhnya Kami sedia mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan.
[77]
Tidakkah manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami telah menciptakan dia dari (setitis) air benih? Dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan tenaga kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah ia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati), : Surah Yaassin

I've learned

Image

JANGAN SEDIH,Jadilah insan yg BAHAGIA

Image

Beban Dunia

Image
Apabila akhirat ada dalam hati, maka akan datanglah dunia menemaninya. Tapi apabila dunia ada di hati maka akhirat tidaklah akan menemaninya. Itu kerana akhirat mulia dan dermawan, sedangkan dunia adalah hina”

Bercinta Selepas Nikah

cerita yg menarik, cuba baca ye....



Bila SUAMI balik rumah.... Dia jadi heran giler halaman umah berselerak, surat kat peti pos tak berambil, anak-anak tengah main korek-korek tanah kotor, baju compang-camping, penuh dengan tanah dan kotoran, rambut tak bersikat, tak bermandi.. Masuk ke pintu rumah lagi lelaki tu terkejut.



waaa... mana isteri ku...



Ruang tamu lagi teruk berselerak. Lelaki tu melaung nama isterinya.. Sepi tiada jawapan. Masuk ke dapur, sinki penuh dengan pinggan mangkuk tak berbasuh, periuk tak bercuci, mencari apa yang boleh dimakan tetapi tiada makanan yang dimasak. Masuk ke bilik air, baju belum berbasuh apatah lagi berendam. Lelaki itu cemas mencari isterinya. Dia bergegas ke tingkat atas melihat isterinya terbaring di atas katil sedang membaca buku.



fuuu.. lega..



“Awak sakit ke?” tanya lelaki itu. “Tak lah”, jawab isterinya ringkas. “Kenapa teruk sangat rumah kita hari ni?” Tanya si suami lagi sambil meletakkan tangan di dahi isterinya, kot-kot ist…

Prof Dr Muhaya - Motivasi Pagi

Hentikan mencerita masaalah pada manusia yang lemah- Sebaliknya bangun malam dan munajat pada Allah- Lagi banyak minta pada manusia lagi kurang kebergantungan dan yakin pda Allah. Jom audit diri

Motivasi Pagi - Tanyalah Ustaz

Allah beri ujian yang berat pada orang yang terpilih-
Banyaklah bangun waktu malam dan munajat pada Allah bila di timpa ujian  - UStaz Dr Zahazan

Motivasi Diri - Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

1. Menghindari maksiat kerana maksiat merupakan hijab atau penghalang untuk mendapat ilmu. Hati yang dicemari dengan dosa tidak akan dapat menyimpan ilmu yang bermanfaat.

2. Meninggalkan percakapan atau aktiviti-aktiviti yang sia-sia. Sesungguhnya masa itu amat berharga bagi seorang pelajar.

3. Melakukan amalan-alaman sunat secara tersembunyi dan tidak diketahui oleh sesiapapun. Ini antara cara untuk ikhlas dalam beramal soleh.

4. Orang yang mendapat bimbingan Allah sentiasa menghabiskan masanya dengan ilmu dan amalan yang berfaedah untuk dunia atau akhiratnya.

5. Orang yang berilmu juga hendaklah selalu mengingati mati kerana mati itu akan menyibukkan seseorang itu dengan perkara yang bermanfaat untuk kehidupannya selepas mati.

Support me plzzz..

Image

HARI HARI MAUUU

Alkisah...
Seorang lelaki islam ponteng sembahyang Jumaat. Sebaliknya dia masuk hutan untuk memburu ayam hutan. Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba2 dia berlanggar dengan seekor HARIMAU yang sedang lena tidur.
Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelungsur ke dalam jurang. Dia pula tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan KRAKKKK! Kedua2 kakinya patah. Jangan risau... Ini bukanlah berita buruk OK. Ada lagi... Berita buruknya adalah HARIMAU tadi terus menghambatnya, sedangkan dia dah tak boleh bergerak lagi.
"Ya Allah," doa lelaki tersebut, "Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang Jumaat berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini... Ampunilah aku ya Allah... Makbulkan hajatku ini... Jadikanlah HARIMAU yang memburuku HARIMAU yang beriman... Tolong ya Allah! Aminnn..."
Tiba2 guruh berdentum! HARIMAU tadi tiba2 terhenti betul2 di hadapan lelaki tadi.
Harimau itu bertukar menjadi seekor harimau yang beriman dan bersopan santun. Sambi…

Duhai Hati...

Duhai hati,
jika hari ini kamu bersedih
yakinlah selalu di hatimu
bahawa esok masih ada harapan..

Masih ada jalan bagimu
masih terbuka jalan itu
jalan yang membawa
sinar ceria...

Harapanmu akan menjelma
mendung tidak selamanya di jiwa
akan hadir di suatu masa
yang membuatmu tersenyum..
Yakinlah duhai hati..

Aku ingin pergi
jauh darimu
kerna dengan itu
dapat mendamaikan jiwa
dari terus hati tersakiti

aku bukan membenci
tapi sekadar mencari tenang
dari harus bertikam lidah
lebih baik kudiam saja

membawa hati
jauh darimu
membawa luka
yang kian melara

hingga suatu detik
hati terasa nyaman
tenang kembali memeluk jiwa
jauh dari sengsara yang mendera.

Success is simple.

Success is simple. Do what's right, the right way, at the right time - Arnold H Glasgow

Adjust ourselves to adhere to the procedures. Adjust ourselves also to understand the work process and significant of each actions. Don't Judge or presume on we can do whatever and whenever we like without giving any impacts on others.
Adjust, Don't Judge

(sharing from Ahmad Zaki FB)
Image

A teacher is a person who....

A teacher is a person who never says anything once. - Howard Nemerov

Adjust ourselves to be steadfast and uphold our believes and principles. If need be, we need to repeat our opinions numerously. Don't Judge or assume that others will accepts our teachings or concepts easily. Great leaders are those who willing to groom other through repetitions of reminders and continuous exposures.
Adjust, Don't Judge.

(sharing from Ahmad Zaki FB)

Purpose of Life

I cannot believe that the purpose of life is to be happy. I think the purpose of life is to be useful, to be responsible, to be compassionate. It is, above all to matter, to count, to stand for something, to have made some difference that you lived at all. - Leo Rostem

Adjust ourselves to understand and adhere to the purpose of lives. Don't Judge or assume that there is no clear purpose of our lives. Find our callings, serve them well. It is the secret of immortality
Adjust, Don't Judge.

(sharing from Ahmad Zaki FB)

Don't feel baddd...

Image

Silence & Smile

Image

Mata Lebah ke atau Mata Lalat?

Image
Teringat bicara seorang motivator di slot motivasi pagi, radio IKIM.fm. Beliau menyatakan bahawa mata manusia terdiri dari 2 jenis. Satu mata lalat dan satu lagi mata lebah. Kebiasaannya mata lebah, apabila dia terbang, matanya akan memerhati dan mencari bunga-bunga. Walau dia terbang di sekitar sampah sekalipun, matanya akan mencari bunga2. Mata lalat pula, walau dia terbang di taman bunga sekalipun, pasti matanya tercari-cari benda busuk atau sampah untuk dihinggapi. Begitulah manusia.Ada manusia yang telah dikurniakan segala yang baik, tempat kerja yang selesa, pasangan yang baik, keluarga yang bertoleransi. Namun, dia tetap suka memandang pada kekurangan manusia lain, tidak bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan, suka mengutuk institusi tempat dia bekerja. Pendek kata, sentiasa mencari salah walaupun sedikit. Ada pula manusia, Allah SWT mengujinya dengan kepayahan hidup, rezeki yang cukup-cukup makan, kerja yang berat, pasangan yang tidak mampu memenuhi hasrat yang diinginkan. N…

Tempayan Retak

Image
Seorang ibu yang sudah tua memiliki dua buah tempayan, yang dipikul di pundaknya dengan menggunakan bambu. Salah satu dari tempayan itu retak, sedangkan yang satunya tidak bercela dan selalu memuat air hingga penuh.

Setibanya di rumah setelah menempuh perjalanan panjang dari sungai, air di tempayan yang retak tinggal separuh.Selama dua tahun hal ini berlangsung setiap hari, dimana sang ibu tua membawa pulang air hanya satu setengah tempayan. Tentunya si tempayan yang utuh sangat bangga akan pencapaiannya.

Namun tempayan yg retak merasa malu akan kekurangannya dan sedih, sebab dia hanya bisa memenuhi setengah dari kewajibannya.

Setelah dua tahun yang dianggapnya sebagai kegagalan, akhirnya dia berbicara kepada ibu tua di dekat sungai. "Aku malu, sebab air bocor melalui bagian tubuhku yang retak di sepanjang jalan menuju ke rumah mu."

Ibu itu tersenyum dan menjawab, "Tidakkah kau lihat bunga yang beraneka ragam di jalur yang kau lalui, namun tidak ada di jalur ya…

KRIM PUFF

Image
Oleh: Muza Muzawati

Untuk Puff:
250gm butter
4 1/2 cawan air
12 auns tepung gandum
4 biji telur (Gred A)

Untuk Kastad:
1 biji telur
1 tin susu cair
6 sudu besar gula
1 tin air
6 sudu besar tepung kastad

Puff:
Masak butter dengan air sehingga butter cair.
Masukkan tepung dan kacau sehingga menjadi doh atau tepung tidak melekat pada periuk.
Sejukkan seketika, kemudian masukkan telur satu persatu. Kacau rata.
Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah Celcius, selama 30 minit.
Kastad:
Satukan semua bahan, masak dengan api sederhana sehingga pekat.
Potong puff dan isikan kastad ke dalam puff.

Selamat Mencuba! :)

Push Harder

Image

Change

Image

Family

Image

Air Mata Seorang Perempuan

Image

Mulut

Image

Kelebihan Selawat

Image

Apa yg Penting...

Image

Orang HEBAT

Orang hebat ialah orang yang bercakap tentang ilmu. Orang biasa ialah orang yang bercakap tentang peristiwa. Orang bodoh ialah orang yang bercakap tentang orang lain. Orang yang paling bodoh ialah orang yang bercakap pasal dirinya sendiri.
Jadi fokus kepada bercakap tentang ilmu walaupun sukar. Kurangkan bercakap pasal orang lain walaupun seronok. Tumpukan masa dan tenaga kepada perkara paling utama dan paling bermanafaat utk kita dan orang lain.

Damaikan Hatiku

Image

Carut

Image
Mencarut itu TAK pernah diajar dalam islam. Jadi kenapa perlu menyebut? Mencarut TAKKAN pernah menambah PAHALA. Ianya hanya SIA-SIA. Kenapa nak kumpul DOSA?

Freedom

Image

What is Reputation?

Image

"Utamakanlah pandangan Allah, daripada pandangan manusia"

Image

Another Love

Image

Every Day is Another DAY

Image

If It's Meant For You .....

Image

You Can Do It!

Image

Don't Be Afraid

Image

Kisah Rasulullah S.A.W sebagai Seorang Rasul dan Suami..

1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina 'Aisyah menceritakan 'Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.

3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang.'

4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi.Tentulah baginda teramat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar.
Maka Nabi bertanya, 'Belum ada sarapan ya Khumaira?' (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan')
Aisyah menjawa…

Discovering Life

Image