Posts

Showing posts from May 13, 2012

Roda

Kehidupan ini bagai roda biarlah orang lain berbuat buruk pada kita, kelak berputar balik akan menimpa diri mereka, jangan kita balas tapi teruskan berdoa moga terbuka pintu hatinya..

EXPERIENCE IS THE BEST TEACHER

Allah SAKSI segalanya,
pejamkan mata.
.pekakkan telinga,
KUATKAN HATI..
biar air mata itu mengalir..
Dan..teruslah MENANGIS jika itu dapat membuatkan hati menjadi LEGA..
jika itu dapat membuatkan hadirnya KETENANGAN..
jika itu dapat membuatkan jiwa BERLAPANG DADA..
jika itu dapat membuatkan diri berasa lega..
dan, menangislah..
mengadulah padaNya kerana Allah lebih mengetahui..
Allah maha mengetahui sedangkan kita tidak..Allah pemilik hati kita..

Adalah masanya untuk TIDAK MENGHARAP lagi pada dia..
adalah masanya untuk FOKUS pada perkara lain..
adalah masanya di mana JANJI Allah itu benar..
dan Allah itu sentiasa bersama-sama kita..

EXPERIENCE IS THE BEST TEACHER..YA ALLAH, EASE MY WAY..

Semoga Temui Damai Hakiki

Jika INGIN lepaskan,
lepaskanlah SEPENUH HATI..
jangan dilepaskan separuh hati, dipegang separuh hati lagi..
kelak nanti menghambat hati, menjerat diri, MENYEKSA SANUBARI..
lepaskan dia, lepaskan sepenuh hati..biarlah dia pergi..
semoga dirimu menemui DAMAI HAKIKI, walau bersendiri…

"Kerana itu Allah menimpakan kepadamu KESEDIHAN demi kesedihan, agar kamu tidak bersedih hati lagi terhadap apa yang LUPUT dari kamu dan terhadap apa yang menimpamu. Dan Allah Maha Teliti apa yang kamu kerjakan."
(Surah Ali Imran : 153)

Menunggu PELANGI YANG INDAH, selepas hujan ribut petir yang dialami..
terasa amat indah walaupun lebat air yang menitis membasahi bumi..

Kerenah Manusia

Kadangkala, kita DIUJI dengan KARENAH manusia..
kita bertanya diri :

"Aku TAK PERNAH buat pada orang lain macam tu, kenapa orang buat kat aku macam ni? Aku tak buat kat orang, kenapa orang buat JAHAT kat aku?"

Itulah sebenarnya UJIAN dan TARBIYAH..
ujianNya ialah masihkah kita mampu BERSABAR dan BERBUAT BAIK,
walaupun kita tak mendapat kebaikan juga?
TarbiahNya ialah supaya kita jangan buat pada orang lain,
apa yang kita tak suka jika orang lain buat pada kita..

Diuji dan dapat PAHALA,
sekali dengan pakej ‘PENGAJARAN’ yang tidak diajar di mana-mana..
di saat orang lain buat jahat pada kita,
MENGHINA kita dan MEMANDANG SINIS kepada kita..
teruslah berbuat baik kerana hanya Allah yang MENILAI usaha kita..
hanya Dia..

Masalah kita Tanggungjawab kita

Saya yakin Allah sentiasa ada dengan kita. Baik waktu susah, mahupun waktu senang. Waktu kita ingat kat DIA ataupun waktu kita alpa..Sentiasa... jgn lupa. Kita sentiasa ingat Allah diwaktu kita senang, Allah akan ingat kita waktu kita susah. Tapi kadang2 kita tertunggu2 bile Allah akan datangkan pertolonganNYA. Yakinlah, setiap pertolongan dari Allah itu datang dlm berbagai bentuk. Jangan kita harapkan sesuatu itu jatuh berdebuk dari langit seperti zaman2 nabi yang terdahulu. Makanan jatuh dari langit, Laut Merah terus terbelah dua bile diketuk dengan tongkat... dan sebagainya. Bukan sy kata ia tidak akan berlaku, ia boleh berlaku sbb bila Allah kata "kun fa ya kun" jadilah maka akan jadilah, tetapi maksud sy tahap pemikiran kita jgn terlalu sempit.Sbb cara pertolongan Allah akan datang dlm berbagai bentuk. Mmg la jauh di sudut hati nak sgt rasanya bila kita dipukul orang, nak juga masa tu juga org yg pukul kita tu Allah balas l masa tu juga..punya la kita sakit hati. Tapi i…

Dan inilah cerita...isteri yang diuji..

Image
"Apa salah saya? Segala-gala sudah saya lakukan. Saya telah banyak berkorban untuk rumah tangga ini. Tetapi suami seolah-olah tidak nampak. Kini saya bertahan cuma kerana anak-anak."

Hidup ini kesinambungan ujian yang berterusan. Malah setiap kita akan diuji. Jangan menyangka hanya kita yg diuji, tetapi semua manusia ada habuannya masing-masing. Tetapi biasalah, kita hanya nampak pelangi yang ada di atas kepala orang lain. Maksudnya, kita sering merasakan, hidup orang lain lebih indah, lebih bahagia....hanya kita yang menderita. Pada hal, setiap kali kita diuji adalah pada titik kelemahan masing-masing. Dan inilah cerita...isteri yang diuji.

Di mana aku di mata suamiku? Apakah aku ini masih dicintainya? Atau aku masih diterima sebaai isteri hanya kerana sudah tidak ada pilihan dan jalan lai lagi... Lalu perkahwinan yang tidak bahagia ini, walau sengsara sekalipun mesti diteruskan. Nanti apa kata sanak saudara? Apa pula anggapan teman-teman? Dan yang paling penting apa pula …

Pemain yg direhatkan....

Image
Rindu rasanya lama tak berblog....aku terpaksa direhatkan di hospital. Seminggu kat KMC. Mmg terbaekkk... rehat sungguh hihihi..

Sbb apa? Aku di sahkan mengalami Cervical spondylosis. Apa tu? Aku ada copy an artikel tu sape2 yg nak tahu ape itu Cervical spondylosis.
Print A.D.A.M. Medical Encyclopedia. Cervical spondylosis Cervical osteoarthritis; Arthritis - neck; Neck arthritis; Chronic neck pain Last reviewed: June 4, 2011. Cervical spondylosis is a disorder in which there is abnormal wear on the cartilage and bones of the neck (cervical vertebrae). It is a common cause of chronic neck pain.
See also:
Neck painHerniated diskSpinal stenosisCauses, incidence, and risk factors Cervical spondylosis is caused by chronic wear on the cervical spine. This includes the disks or cushions between the neck vertebrae and the joints between the bones of the cervical spine. There may be abnormal growths or "spurs" on the bones of the spine (vertebrae).
These changes can, over time, …