Posts

Showing posts from July 14, 2013

Kewajipan yang kena isteri buat layan suami je

Para suami sekalian WAJIB baca !!
---------------------------------------

Pak Ngah Adan : "Apasal monyok ni Muin?"

Muin : "Tah le Adan, bini aku tu, maleh beno masak gulai tempoyak feberet aku"

Pak Ngah Adan : "Ate, apasal kau tak masak sendiri je?"

Muin : "Mane le aku tau masak Adan oi, aku ni kan suami, bior la bini aku masak, aku makan je"

Pak Ngah Adan : "Patutnye kau la yang masak"

Muin : "Ish.... kan masak tu tugas isteri?"

Pak Ngah Adan : "Bila masa pulak masak ni jadi tugas isteri?"

Muin : "Laaa, kan dari dahulu kala lagi"

Pak Ngah Adan : "Itu la masalahnya, kita ni dok amal budaya sampai tak ikut ajaran agama"

Muin : "Ajaran agama? lain ke yang Islam ajar?"

Pak Ngah Adan : "Memang la lain, tu pasal kita kena belajar"

Muin : "Sebenarnya ikut Islam macam mana?"

Pak Ngah Adan : "Kalau ikut Mazhab Syafie dalam kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah, …

Hikmah Tiada Jodoh

Bila putus cinta, tak jadi kahwin, putus di tengah jalan..
Kita biasa dengar ungkapan ni.

"Dah takde jodoh..."

Tapi saya nampak ianya lebih dari itu. Ada banyak punca, antaranya:

Ianya adalah pengajaran dari Tuhan.

Orang bercinta atau orang yang tengah sayang menyayangi, timbul sampai ke satu tahap mereka rasa, atau salah seorang dari mereka rasa,

"Dialah segala-galanya bagi aku."
"Aku hanya sayang dia seorang."
"Cinta aku hanya untuk dia."
"Rinduku milik dia."
"Ah, hanya dia."
"Hatiku milikmu."
"Dialah satu, tiada dua."
"Hanyalah satu yang bertakhta di hatiku."
"Kalau aku ada kambing seekor, aku hanya akan berikan padamu."
dan bermacam lagilah.

Bila sampai ke tahap ini, maka mereka yang terlibat sebenarnya telah buat kesilapan yang besar iaitu MELEBIHKAN seseorang dari YANG LEBIH PATUT DILEBIHKAN.

Dgn kata lain, melebihkan cinta seseorang melebihi cinta kepada Tuhan.

Pada Tuhan …

kalau Allah bagitahu keputusan awal apakah sesuatu yang kamu usahakan itu akan berjaya mahupun gagal.

Wahai anakku,

Kadangkala engkau terfikir - alangkah baiknya kalau Allah bagitahu keputusan awal apakah sesuatu yang kamu usahakan itu akan berjaya mahupun gagal. Engkau sering berbicara dengan hatimu sendiri berkata jikalau kamu mengetahui lebih awal bahawa kamu akan berjaya, sudah tentu kamu akan berusaha bersungguh-sungguh. Hatimu juga membisik bahawa jikalau Allah memberitahu lebih awal bahawa usahamu akan gagal, sudah tentu kamu tidak perlu membazirkan masa pada perkara yang akan gagal.

Namun, wahai anakku, sebenarnya tidak, sangat tidak dan amat tersasar pandanganmu itu. Percayalah kata aku - jikalau engkau tahu sesuatu keputusan itu lebih awal, samada berjaya atau gagal, kamu tetap tidak akan berusaha.

Wahai anakku,
Dengarlah nasihat orang tuamu ini. Jika engkau tahu Allah dah tentukan usaha engkau akan berjaya, percayalah kamu tidak akan melakukan apa-apa, kamu akan duduk sahaja menanti kejayaan yang dijanjikan datang.

Jika engkau tahu lebih awal Allah dah tentukan usahamu aka…

Kewajipan yang kena isteri buat layan suami je

Para suami sekalian WAJIB baca !!
---------------------------------------

Pak Ngah Adan : "Apasal monyok ni Muin?"

Muin : "Tah le Adan, bini aku tu, maleh beno masak gulai tempoyak feberet aku"

Pak Ngah Adan : "Ate, apasal kau tak masak sendiri je?"

Muin : "Mane le aku tau masak Adan oi, aku ni kan suami, bior la bini aku masak, aku makan je"

Pak Ngah Adan : "Patutnye kau la yang masak"

Muin : "Ish.... kan masak tu tugas isteri?"

Pak Ngah Adan : "Bila masa pulak masak ni jadi tugas isteri?"

Muin : "Laaa, kan dari dahulu kala lagi"

Pak Ngah Adan : "Itu la masalahnya, kita ni dok amal budaya sampai tak ikut ajaran agama"

Muin : "Ajaran agama? lain ke yang Islam ajar?"

Pak Ngah Adan : "Memang la lain, tu pasal kita kena belajar"

Muin : "Sebenarnya ikut Islam macam mana?"

Pak Ngah Adan : "Kalau ikut Mazhab Syafie dalam kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah, …

Alangkah baiknya kalau Allah bagitahu keputusan awal apakah sesuatu yang kamu usahakan itu akan berjaya mahupun gagal.

Wahai anakku,
Kadangkala engkau terfikir - alangkah baiknya kalau Allah bagitahu keputusan awal apakah sesuatu yang kamu usahakan itu akan berjaya mahupun gagal. Engkau sering berbicara dengan hatimu sendiri berkata jikalau kamu mengetahui lebih awal bahawa kamu akan berjaya, sudah tentu kamu akan berusaha bersungguh-sungguh. Hatimu juga membisik bahawa jikalau Allah memberitahu lebih awal bahawa usahamu akan gagal, sudah tentu kamu tidak perlu membazirkan masa pada perkara yang akan gagal.

Namun, wahai anakku, sebenarnya tidak, sangat tidak dan amat tersasar pandanganmu itu. Percayalah kata aku - jikalau engkau tahu sesuatu keputusan itu lebih awal, samada berjaya atau gagal, kamu tetap tidak akan berusaha.

Wahai anakku,
Dengarlah nasihat orang tuamu ini. Jika engkau tahu Allah dah tentukan usaha engkau akan berjaya, percayalah kamu tidak akan melakukan apa-apa, kamu akan duduk sahaja menanti kejayaan yang dijanjikan datang.

Jika engkau tahu lebih awal Allah dah tentukan usahamu akan…