Posts

Showing posts from August 17, 2014

Apa Allah kata

Image

Harapan

Image

Kita tetap berpeluang jadi ahli syurga

Image

Wahai Masalah...

Image

Janganlah berjalan dibelakangku kerana mungkin aku tak bisa memimpinmu. Jangan pula berjalan didepanku, mungkin aku tak bisa mengikutimu. Berjalanlah disampingku dan jadilah sahabatku

Doa Penerang Hati

Image

Antara dosa dan pahala

Image

Peluklah sabar, maka Allah akan memelukmu

Doa

Image

Ujian. Penat penat penat dah. Ini manusia, sering saja mengeluh saat uijian menerpa. Begitu juga dengan saya. Sakitkan , kadang –kadang tertanya macam mana nak bangkit semula ni. Ujian itu Kekuatan

Sebagai bekalan pada langkah-langkah yang akan datang. Saya tak tahu apa yang Allah rancang pada masa depan. Tapi saya yakin dengan rencanaNya. Sebab lagkah saya semakin kukuh.
Ingatlah bahawa ujian ini tidak melemahkan. :')


Ya Allah kenapa ujian ni seolah-olah mengekori saya? Menangis lagi. Sering saja manusia menyalah tafsir erti air mata itu. Tapi saya tak kisah dah. Saya tahu bila saya menangis orang anggap itu adalah air mata yang tunjukkan saya ni lemah.
Saya sedih.
Tapi saya faham hakikatnya manusia hanya mentafsir, yang mengerti hanya lah Allah semata.
Kalau dulu, saya jatuh saya lemah sangat , saya tak nampak yang ujian ni satu tanda kasih Allah, sebab tu dulu saya selalu tanya kenapa Allah uji saya.
Kenapa bukan orang lain, saya cari jawapan tapi jawapan tui samar-samar je. Allah kirim sesorang, seseorang yang diuji.
Saya pandang dia. Pandang pada langkahan dia. Dia sangat kuat.
Tapi hakikat dia juga sedang berjuang untuk bangkit kembali ketika itu. Lalu say…

Doa itu Jambatan Penghubung

Doa Itu jambatan pada hati-hati yang merindui, Doa Itu satu bentuk bantuan saat kau tak mampu berada disisi, Saat kau tak mampu meleraikan masalahnya. Terlalu mudah, Namun mungkin kita terlalu angkuh, Saat Dia tak memakbulkan doamu, Ingatlah, sematlah dihati, Bahawa Allah rindu mendengar rintihmu, Pergilah, Mohonlah, Dia sedang menantimu. Tak cakap orang, sebab “kita” tu termasuk dengan diri saya sendiri.Katahuilah bahawa yang menulis ini  juga rapuh, juga terlupa bahawa DIA sedang menguji , DIA sedang menanti. Jom rujuk surat cinta: [2:186] Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamau mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.
 http://akuislam.com/blog/renungan/doa-itu-jambatan-penghubung-mendekatkan-y…

Nak dapat syurga bukan percuma. Allah tak beri ujian mana kita nak tahu kemampuan diri. Allah tak beri ujian macam mana kita nak tahu kedudukan iman. Apa pun yang datang kita letak dalam hati... Allah uji tanda Allah tak benci...Allah uji tanda Allah nak beri darjat tinggi... Allah uji tanda Allah nak tengok kita cinta Allah sepenuh hati..... Cintailah Allah sepenuh hati... cintailah Allah melebihi segala isi bumi...itulah cinta hakiki...

Image
Image
Image

Love

Image

— Because He knows.

Walaupun kita pura pura kuat, tapi Allah tahu kemampuan kita. Allah tahu bila masa kita lemah. Allah tahu bila masa kita rasa rapuh. Allah tahu..Allah tahu..:’)
Allah tahu apa yang orang lain tak tahu. Allah tahu diri kita yang sedang mencuba. biarlah orang nak menilai kita dengan kesalahan yang kita buat sesaat yang lalu. Allah tahu kita dah cuba bertaubat dan berubah.
Allah tidak kirimkan kita sesiapa saat kita diuji kerana Dia mahu kita berkongsi perit kita dengan Dia je. baiknya Dia.
— Because He knows.

Choices

Image

INGAT LAMPU KUNING.

.
Sebelum sesuatu berlaku , kita selalunya mendapat beberapa isyarat gerak hati. Jika anda tidak mempedulikannya, hidup anda mungkin akan lebih parah.
Selalunya gerak hati seperti mendapat lampu kuning dengan kita terbayang-bayang, lintasan fikiran yang tak baik.
Kita perlu mencipta apa yang kita mahukan.
Jika tidak, anda hanya menerima sahaja apa yang akan terjadi pada diri kita. Selesaikan secepat mungkin dan usah bertangguh, sebelum keadaan bertambah teruk.
Ingat, tindakan yang sama akan memberi result yang sama. Selalu kita dengan mereka yang beruntung adalah mereka yang lebih baik dari semalam.
Hari kita mengubah tindakan kita adalah hari kita mula berubah menjadi lebih baik. Sekiranya kita mahukan hasil yang berbeza, kita perlu melakukan sesuatu yang berbeza!

Hati adalah bekas. Bekas longgokan sampah atau bekas dari Taman Syurga? Semuanya pilihan kita.. Salam kebahagiaan,

Like Colour Pencils

Image

Tiada siapa yang tahu...

Image

LOVE IS BOTH NOUN AND VERB.

OUR TIME

Untuk mengindahkan lagi perhubungan suami-isteri, elok kiranya pasangan mengadakan our time. Time untuk bersama dan bersembang untuk mengenali lagi satu sama lain.
Kita jangan ingat kita sudah tahu pasangan kita walaupun sudah berkahwin bertahun-tahun. Sebab, kita semua berubah mengikut masa dan perkembangan hidup kita dan orang yang kita dampingi. Jika kita ambil sambil lewa mengenai perhubungan suami isteri akan sampai satu masa kita sudah tidak ada topik untuk bercakap bersama.

Mungkin apa yang akan kita cakap hanyalah masalah anak-anak yang semakin memeningkan. Apa yang ramai tidak mengetahui, anak menjadi banyak perangai, ada kaitannya dengan suhu perhubungan ayah dan mama mereka.

Rasulullah s.a.w selalu mengadakan masa untuk bersama dengan para isteri baginda. Setiap masa bersama walaupun pendek diisi dengan perkara berkualiti dari segi mengukuhkan perhubungan. Baginda sangat menjaga tutur kata dan layanan baginda kepada setiap isteri baginda.

Our tim…

Perempuan..

Image

Life is the most difficult exam. Don't copy...

Image

Cancer Foods

Image

dOn"t gIve Up

Image

GARAM - AMALAN SUNNAH YANG TIDAK DI KETAHUI

Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.
Pada zaman Yunani, Tentera Yunani ( askar Greek ) dibayar gaji menggunakan garam. Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.
Apabila dipenjarakan, mereka ( penentang ) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam. Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.

Dari Abdullah Bin Umar
” Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat ( mempunyai kebaikan ) dari langit ( menerusi hujan ) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam”
Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya. Dari Anas Bin Malik, Nabi s.a.w. bersabda ” Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam ."
Dalam kitab…

TONIK MOTIVASI

Orang yang bermotivasi tinggi tidak akan mudah luntur semangat hanya kerana diperkatakan oleh orang lain. Jika mereka gagal dalam suatu pertandingan , mereka anggap dirinya telah berjaya kerana berani menampilkan diri untuk menyertai pertandingan tersebut.
Mereka tahu, kegagalan adalah suatu rempah kejayaan. Dirinya menghargai kecaman orang lain kerana ini akan menurunkan ego dan kebongkakan diri. Di samping itu, percakapan orang lain yang pedih dan pedas akan menyemarakkan semangatnnay untuk membuktikan keunggulan diri pada masa depan.
Apakah reaksi kita terhadap teguran dan kritikan orang lain adalah penting. Jika kita bersikap proaktif, kritikan menjadi suatu yang membina. Kita sedia menilai setiap kekurangan diri dan membasmikan racun diri.
Sebaliknya, jika kita bersikap reaktif, kita akan cenderung melawan dan membidas setiap kecaman dengan alasan yang tersendiri.
Fitnah dan kecaman orang lain adalah suatu tonik motivasi diri untuk individu yang berday…

Very Good Day

Image

Pilihlah untuk senyum..

Image
Orang kata, selalunya yang pernah disakiti itu akan menjadi seorang yang lebih kuat.

Antara semalam dan hari esok, kita punya pilihan untuk membesarkan yang mana satu. Jika kenangan yang lebih banyak diputar, kita sedang memilih untuk lemah dan kaku.

Tapi jika hari esok yang lebih banyak diberi sinar, kita sedang memilih untuk melangkah lebih laju dan maju.

Hidup ini singkat.
Pilihlah untuk senyum..
Image

Hati mcm Kereta...??

Image
Kereta kalau tengah laju-laju tetiba emergency brake boleh remuk terbabas.
Samalah perasaan dalam hati.
Ambil jarak dan masa anda untuk perlahankan perasaan itu.
Jangan terlalu memaksa ia.
Kelak kita yang sakit.
Semoga Allah jaga hati ini.

Rindu..

Image
Rindu mengingatkan kita,
Setiap detik waktu dan masa, bukan di tangan kita.
Kehilangan mengingatkan kita,
Setiap yang ada untuk kita, hanya dipinjamkan sementara sahaja.
Luka mengingatkan kita,
Setiap urutan dan kejadian kehidupan, bukan di dalam tadbir kita.
Ingatkan kami. Jangan biar kami lupa.
Allah, dari-Mu kami datang.
Pada-Mu kami kan kembali..