Posts

Showing posts from October 20, 2013

Ujian itu untuk orang yang Hebat

Pada hari ini pelbagai ujian yang kita hadapi,Setiap orang akan menghadapi ujian yang berjenis-jenis dan pelik-pelik..Didalam kita sedang menghadapi kemerosotan kewangan,disaat itulah jugak kereta,mesin basuh,peti ais dan pelbagai lagi yang nak rosak..Disaat kita sedang seronok dan bahagia dengan orang yang kita sayangi tiba-tiba saat itu jugak ujian penyakit dan adanya yang meninggal dunia.Terasa berat sungguh ujian yang kita hadapi.

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…
( Al-Baqarah: 286)

ALLAH telah menyatakan dengan jelas di dalam Al-Quran bahawa DIA tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. ALLAH mengetahui kita kuat dalam menghadapi ujianNya, oleh kerana itu ALLAH memberikan ujian itu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya ALLAH kepada kita sebagai hambaNya. ALLAH menguji seseorang bukan…

"Orang yang bahagia dapat membahagiakan orang, dan hanya orang yang tenang dapat menenangkan orang. Maka, jagalah hati kita supaya sentiasa mendapat ketenangan, kerana ‘Orang yang tenang sentiasa menang’"

4 jenis minuman penghuni neraka

1) al-Hamim ( minuman yg sangat panas )

Jubair berkata dari Ibnu Zaid: " Diberi minuman yg telah dididihkan sejak Allah SWT menciptakan langit dan bumi pada hari diminumkan dan disiramkan ke kepala para penghuni neraka."

Allah SWT berfirman:

" Mereka berkeliling di antaranya dan di antara air mendidih
yg memuncak panasnya " ( Surah Ar-rahman: 44 )

dan " Diberi minum (dengan air) dari sumber yg sangat panas " ( Surah al-ghasyiyah: 5)

2) al-ghasaq ( nanah )

Ibnu Abbas menyatakan bahawa al-qhasaq adalah hawa dingin yg amat sgt sehingga tidak boleh dirasakan lg.

Ka'ab berkata: " Al-Ghasaq adalah mata air yg dialirkan dgn air panas. Pelbagai binatang berbisa seperti ular dan kala jengking ada di dalamnya. Dengan sekali celupan, kulit dan daging mereka luruh dari tulang hingga kulit dan daging itu bergayutan di punggung dan lutut manusia.

3) As-Shadid ( Muntah dan darah )

Allah swt berfirman : " Dia akan diberi minuman dengan air nanah &…

4 sifat untuk mendidik anak-anak:

1. Sentiasa hormat menghormati
2. Sentiasa ikhlas
3. Berlemah lembut
4. Sentiasa berfikir bagaimana untuk memberi manfaat kepada orang lain

7 Hal Penting Yang Perlu DiAjar Kepada Anak Anak

Menjadi ibubapa adalah hal yang paling penting di dunia, mengajarkan anak 7 hal penting ini akan membantu ia tumbuh besar, tangguh, mandiri dan bertanggung jawab.

1. Mencuci pakaian sendiri

Pada usia 12 tahun, anak sudah harus mampu mencuci pakaian sendiri. Ajar mereka bagaimana memilah pakaian, mencuci dengan tangan, mencuci dengan mesin cuci dan menjemur, dan menggosok dan melipat pakaiannya sendiri sampai rapi; hal ini juga penting selain ia mampu menggunakan komputer, internet dan main game online.

Jangan hanya memarahi anak yang sudah besar saat ia pulang dengan jeans dan pakaian yang kotor--mereka harus bertanggungjawab dan terlibat bagaimana mencuci jeans tersebut, bagaimana cara menghilangkan noda, tentu tidak semudah mencuci pakaian biasa.

2. Memasak yang sederhana

Ajar anak, baik lelaki maupun perempuan, cara memasak makanan sederhana. Karena manusia selalu perlu makan, keterampilan memasak pasti akan berguna kelak baginya bila tinggal jauh dari orangtua, unt…

...and that's the end to the misery. Let's move on because they need you. Do not be sad...

Its the solution to every prob.
There are people who need you n their future depend on u....so whatever happens life must go on.
There is always something good lies ahead yg penting jaga iman dan hati.

Warkah buat anakku - pengalaman derma Ustaz Rani

Sedang berjalan-jalan, ada orang datang meminta derma. Jejaka tampan berpakaian kemeja bertali leher berkata ia adalah untuk rumah orang tua, Ustaz Rani terus memberikan derma.

Semasa makan, ada pula orang yang datang menjual pen-pen, katanya adalah tujuan untuk mengutip derma bahawa sebuah sekolah agama berdekatan, Ustaz Rani terus memberikan derma.

Kemudian, datang lagi seorang makcik buta yang dipimpin seorang anak perempuan yang datang menjual tisu untuk mengutip dana, Ustaz Rani sekali lagi terus memberikan derma.

Datang pula seorang kanak-kanak yang datang menjual keropok dari Terengganu dan merayu-rayu agar kami membeli keropoknya, Ustaz Rani membeli 3 dan duit lebih berbaki diberikan kepada kanak-kanak itu dengan pesanan belajar baik-baik.

Selepas makan, berjalan ke kereta terjumpa seorang yang memakai jubah sedang menjual buku agama, katanya untuk mencari dana untuk membaiki surau di kampungnya, Ustaz Rani terus membeli tiga buah buku.

“Banyak duit pakcik saya…

10 Tips Mendidik Anak

Jom amalkan 10 tip utk yg nak jadi parent....dah jadi parent.... Yang Baru jadi parent semula.... Sama2 kite amalkan.... Terutama tip yg no 6 tu....

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan d…

Kerana perpisahan itu pasti

Kepada yang bernama isteri, kalian bergelar SOLEHAH,
Jika cintamu kepada suami berpada-pada,
Agar jika terpisahnya kalian, tidak 'membunuh' kewarasan minda,
Mencedera teruk perasaan dan emosi,
Hingga menjejaskan ibadah dan taqwamu dan cinta suami,
Kerana perpisahan itu pasti, walau sementara mungkin,
Salah seorang dari kalian mungkin lebih dahulu menemui ilahi, lalu terpisah..
Hatta jika kalian menemui ilahi bersama, ruhmu akan bergerak berasingan..terpisah,
Jika ditakdirkan kalian ke syurga..
Tidak diketahui berapa tempoh sebelum pertemuan di syurga itu, terpisah,
Kerana masing-masing pasti ada urusan perlu diselesaikan,
Bagaimana pula jika salah seorang masih belum di Syurga..?
Nauzubillah...
Justeru, wahai isteri..cintailah suamimu selepas Allah & RasulNya,
Pastinya Allah denganmu tiada terpisah,
Dengan itu, perpisahan dengan suami mampu ditanggung,
Rindu mampu ditangani,
Ujian dan cabaran cinta, emosi & perasaan, merapatkanmu kepada Allah
Bukan menjauhkan...lal…

Lewat 4Bulan

Sepasang pengantin yang baru berkahwin 4 bulan. pada suatu malam si
isteri memeluk leher suami dengan nada manja seraya berkata, " ayang,
period i dah lewat sebulan, tapi i tak boleh nak pastikan lagi sebab kita
kena gi check kat doktor."

Si suami yang teramat gembira tu pun berpakat dengan isterinya untuk
tidak memberitahu sesiapa pun tentang perkhabaran gembira ini sehingga
ianya benar2 pasti.

Pada suatu hari, pasangan ini di datangi oleh pegawai dari TNB kerana
terdapat tunggakkan dalam pembayaran bill elektrik rumah mereka. Pegawai
TNB tu pun berkata " ini rumah En. Mahpus ker?" "iya, saya ni isterinya.
ada apa encik"

Pegawai TNB tu pun berkata, " Puan, ni dah sebulan lewat, saya dah tak
boleh tunggu ni, nanti boss saya marah."

Dengan nada terkejut, si isteri itu pun membalas balik cakap pegawai TNB
tu." APA??? Macam mana pulak encik tahu yg saya ni sebulan lewat???"

Pegawai TNB tu pun dengan selamba menjawab " ala puan, ni k…

SUAMI ABAIKAN TANGGUNGJAWAB KPD ISTERI & ANAK2 SBB NAK BANTU IBUBAPA.

Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

As salamu'alaikum shbt tersyg. Ramai isteri yg mengeluh SUAMI ABAIKAN TANGGUNGJAWAB KPD ISTERI & ANAK2 SBB NAK BANTU IBUBAPA. Mmg tjwb anak lelaki kpd ibubapa tak luput bila berkahwin, tapi tjwb suami kpd isteri & anak2 masih wajib di penuhi. Semua anak lelaki, termasuk saya, kena cari jln menang-menang: Keluarga tidak terabai & ibubapa masih terjaga! Jika keluarga terabai, suami tetap berdosa!
Ramai juga suami yg tak beri nafkah kpd isteri dgn alasan ISTERI BEKERJA & ADA DUIT SENDIRI! Isteri, walaupun kerja, masih ada hak atas gaji suami. Suami yg TAKDE HAK atas gaji isteri! Namun, isteri dpt pahala bila membantu beban suami dgn ikhlas. Mari kaji semula tjwb suami isteri agar bahagia dunia & akhirat. Moga Allah rahmati kita semua. Aameen, wassalam.

Kadangkala tidak perlu....

ヅ Kadangkala tidak perlu buat apa-apa untuk mendapat pahala..cuma DIAM.

ヅ Kadangkala tidak perlu berbelanja apa-apa untuk mengukuhkan tali persaudaraan..cuma SENYUM.

ヅ Dan kadangkala tidak perlu apa-apa untuk meraih cinta..cuma DOA.

ヅ Diam, senyum dan doa adalah kerja mudah yang payah, tanpa hati yang sentiasa ingat pada ALLAH.

Skirt Ketat

Seorang perempuan berpotongan seksi dan cantik memakai skirt ketat
separas lutut dan sehelai blouse lengan panjang sedang berdiri
disebuah perhentian bas. Ketika itu ramai orang sedang memenuhi
pondok tersebut.

Apabila bas datang, perempuan tersebut mengalami kesukaran untuk
memanjat tangga bas dek kerana skirtnya yang ketat tersebut.

Setelah berfikir seketika akhirnya dia mengambil keputusan untuk
membuka sedikit zip skirtnya, namun masih gagal dan dia menurunkan
sedikit lagi zip tetapi masih sukar, akhirnya dia terus membuka
keseluruhan zip skirtnya kerana tiada apa yang perlu dibimbangkan
sebab bajunya dimasukkan kedalam skirt... namun dia masih juga
gagal memanjat tangga bas, sedangkan ramai orang sedang beratur
dibelakangnya.

Perempuan tersebut telah habis akal, sedang dia berfikir tiba-tiba
dia terasa ada tangan menolak punggungnya menaiki tangga bas, dia
menoleh dan didapati lelaki dibelakangnya yang melakukan perbuatan
tersebut.

Dengan nada lantang dia memarahi lelaki tersebu…