Posts

Showing posts from September 22, 2013

Yang penting dalam mana-mana situasi itu, baik bahagia atau derita, adalah bagaimana kita mengawal suasana, jangan sampai suasana yang mempengaruhi atau mengawal kita

"Aku tidak pernah rasa sedih ketika matahari terbenam kecuali kerana aku risau umurku ini makin meningkat tapi amalku masih belum bertambah.." ~Imam Al-Ghazali~

Wanita

Wanita, hebatnya seorang wanita hinggakan seluruh dunia meraikannya.. Seorang wanita saat mendapat berita kehamilannya, hatinya sarat dengan kegembiraan hinggakan dia menitiskan air mata. Tidak pernah terlintas di fikirannya bahawa proses bersalin itu sendiri boleh menuntut nyawanya. Apa yang dia tahu, dia bakal membawa zuriatnya yang comel ke dunia.

Wanita, hebatnya dia tidak pernah mengeluh walaupun saban pagi dia muntah-muntah hinggakan badannya kehilangan segala kudratnya. Dia mampu tersenyum mengenangkan zuriatnya sedang membesar di dalam rahimnya yang hanya sebesar buah pear. Tidak pernah timbul gentar di hatinya memikirkan mampukah rahimnya yang sebesar buah pear menanggung zuriatnya.

Wanita, hebatnya dia di saat dia mula merasakan kesakitan hendak bersalin hatinya tidak gentar walau secubit pun. Tidak pernah terfikir nyawanya mungkin menjadi galang ganti. Apa yang dia mahu, zuriatnya lahir dalam keadaan sihat.

Wanita, hebatnya dia mampu menahan kesakitan sehingga 57 Del ketika…

~> Allah tak pernah janji..bercinta akan berakhir ke jinjang pelamin.. ~> Allah tak pernah janji..orang yg kahwin akan dapat anak.. ~> Allah tak pernah janji..orang yg kerja siang malam akan jadi kaya..

TAPI..

Sesungguhnya janji ALLAH itu pasti..! Siapa yang jaga SOLAT,maka dia adalah orang yg BERJAYA.Siapa jaga SOLAT,maka Allah akan angkat KESEMPITAN HIDUP di dunia.Siapa jaga SOLAT,maka Allah akan angkat SEKSA KUBUR.Siapa jaga SOLAT,maka Allah akan beri BUKU AMAL dgn tangan kanan.Siapa jaga SOLAT,maka dia akan dapat lintas TITIAN SIRAT dgn sepantas kilat.Siapa jaga SOLAT,maka dia akan masuk SYURGA tanpa hisab.Lalu...janji apakah yg lebih baik dari ini?

"Well, too bad, I was here and you could have"

A married couple is travelling by car from Victoria to Prince George .
Being seniors, after almost eleven hours on the road, they were too tired to continue and decided to take a room. But, they only planned to sleep for four hours and then get back on the road.

When they checked out four hours later, the desk clerk handed them a bill for $350.00.

The man explodes and demands to know why the charge is so high. He told the clerk although it's a nice hotel; the rooms certainly aren't worth $350.00 for four hours. Then the clerk tells him that $350.00 is the 'standard rate'. He insisted on speaking to the Manager.

The Manager appears, listens to him, and then explains that the hotel has an Olympic-sized pool and a huge conference centre that were available for us to use.

"But we didn't use them," the husband said.

"Well, they are here, and you could have," explained the Manager.

The Manager went on to explain that the couple could also have…

Allah dah Tetapkan

Image

Amazing

Image

2 ujian yg paling sukar dlm hidup

Image

A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking because her trust is not on the branch but on it’s own wings. Always believe in yourself.

Kalau tak boleh nak buat baik, jangan pula buat jahat. Sebab tak buat jahat tuh pun dah kira cukup baik. kan?

Warkah buat anakku Sayang: Percayalah Allah ada.

Wahai anakku,
Sekiranya engkau berasa susah hati, terasa bagaikan tiada pertolongan yang mendatang, terasa kesunyian dan marah kerana bantuan yang diharapkan tidak mendatang, jangan kamu cepat melatah.

Kawallah otakmu daripada melayang memikirkan mengapa bantuan tidak datang. Kawallah otakmu daripada khayalan membuatkan orang lain berasa salah terhadap kesusahanmu.

Dan segeralah kamu mencari seseorang untuk dibantu. Jika kamu inginkan orang membantumu, bantulah orang lain dahulu yang dalam kesusahan. Berdermalah. Berbuatlah amal. Lakukan apa sahaja di dalam kemampuan kamu untuk meringankan kesusahannya.

Ingatlah wahai anak kesayanganku, sesiapa yang menyenangkan orang yang susah Allah akan menyenangkannya di dunia dan di akhirat.

Sesiapa yang menutup keburukan seseorang Allah akan menutup keburukannya di dunia dan di akhirat.

Dan percaya dan yakinlah Allah akan menolong seorang hamba selagi mana ia berusaha untuk menolong saudaranya.

Senyum.

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH?

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari.. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita? ayah selalu tanya," telefon lah anak kita tu tanya dia macam mana kerja.." Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian.. Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak "kan ayah dah kata jangan main hujan?? kan ayah dah bagitau jangan minum air sejukk?? ". Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.?? Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga. Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia …

Warkah buat Anakku Sayang: Bila engkau malas membaca.

Wahai anakku,
Apabila aku melihat engkau malas membaca, aku terasa sebak kerana kamu telah menutup pintu kamu yang paling utama untuk kemasukan ilmu. Wahai anakku, ingatlah akal kamu bukan segalanya jika kamu tidak mengkayakannya dengan ilmu.

Tuntutlah ilmu dengan rajin membaca, wahai anak kesayanganku, kerana sesungguhnya ilmu adalah pendekatan diri kepada Allah.

Wahai anakku,
Jangan sesekali dalam hidupmu, engkau pandang rendah dan meremehkan darjat ilmu. Sesungguhnya, ilmu pengetahuan menempatkan seseorang hamba Allah itu dalam kedudukan terhormat dan mulia. Percayalah wahai anakku bahawa ilmu adalah keindahan bagi seseorang hamba Allah di dunia dan di akhirat.

Tuntutlah ilmu selagi boleh, dan kamu belajarlah untuk ilmu itu ketenangan dan kehormatan diri. Jangan-jangan sekali kamu biadap dengan orang yang mengajar kamu. Belajarlah untuk menghormatinya dan bersikaplah rendah hati padanya.

Ingatlah, wahai anak kesayanganku, barangsiapa merintis jalan mencari ilmu maka A…

Warkah buat anakku Sayang: Jangan Merungut sayang?

Wahai anakku,
Engkau merungut berkata kamu gagal. Kamu berhujah kamu gagal dibandingkan dengan sahabat kamu dari segala sudut. Kamu berkata kamu malu dan tidak dapat menaikkan maruah aku dan bonda kerana pencapaian akademik, limpahan harta, ketinggian pangkat, anugerah yang bersusun-susun yang kurang daripada sahabat-sahabat kamu.

Wahai anakku,
Usah bersedih. Tidak berkerjaya bagus, berkereta canggih, berumah besar, pemilikan segala macam gajet teknologi terbaru, memakai pakaian mahal-mahal jenama bukanlah satu dosa. Usah mengeluh, wahai anakku, kerana semua itu juga bukanlah pengukur kejayaan hidup di akhirat.
Simpanlah air matamu, kerana tidak memiliki itu semua bukan tanda kegagalanmu dalam kehidupan. Namun kamu kena beringat, jangan pula kamu terlalu bergembira jika satu hari kamu berjaya mendapat kesemua itu, kerana itu adalah seberat-berat ujian Allah.

Wahai anakku,
Memang menjadi idaman semua untuk memiliki kenderaan yang mahal berjenama. Tapi ,apa bagusnya memil…