Posts

Showing posts from December 30, 2012

Adab Menyikat Rambut-

1. Rasulullah s.a.w melarang menyikat rambut di dalam kamar mandi kerana perbuatan itu melemahkan umbi rambut.

2. Seseorang itu hendaklah duduk ketika bersikat kerana ia akan mengguatkan otot jantung dan elak daripada melakukannya secara berdiri sebab ia aka melemahkan jantung.

3. Seseorang yang bersikat ketika berdiri akan terjebak dalam masalah hutang.

4. Adalah makruh menggunakan sikat yang diperbuat daripada perak atau bersadurkan perak.

Panduan Elak Diri Dari Sihir

Bagi melindungi diri dari sihir, yang terbaik adalah anda sentiasa menjaga solat lima waktu serta meningkatkan kualiti solat. Membaca al-Quran dan zikir secara berterusan dan komited. Ini ternyata dari firman Allah ertinya :


" Sesungguhnya tidak ada kekuasaan bagimu (Syaitan) terhadap hamba-hambaKu, kecuali (kamu punyai kuasa) ke atas mereka yang mengikut kamu, iaitu orang-orang yang sesat" ( Al-Hijr: 42)


Juga satu lagi firman Allah SWT ertinya : "Sesungguhnya Syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhannya" ( An-Nahl : 99)


Sebelum saya menyebut beberapa ayat yang boleh di amalkan bagi mengelak sihir, sesorang itu perlulah jelas beberapa fakta terlebih dahulu :-


1) Kewujudan sihir telah diiktiraf oleh Allah SWT di dalam al-Quran dan boleh datang dalam pelbagai bentuk.

2) Sihir boleh termasuk dalam perkara yang membawa sesuatu manfaat atau kejahatan . Ia berdasar firman Allah : " ... Mereka mengamalkan apa yang di…

Kita terlalu banyak mahunya..

Image

Pesanan Imam Muda Asyraf.....

Image

Siapa Kita

Image

Bekunya airmata

Image

Kisah Ibnu Hajar Asqalani

Dikisahkan, ada sorang pemuda yang belajar di sebuah pengajian ilmu agama. Pemuda itu merasakan bahawa yg beliau agak sukar memahami serta menguasai apa yang dipelajarinya kerana umurnya
sudah lanjut berbanding pelajar yg lain.

Lalu pemuda itu mohon izin dpd gurunya untuk balik ke rumah. Terpaksalah gurunya melepaskan pemuda itu balik ke rumah dengan hati yang berat.

Di tengah perjalanan, turunlah hujan. Kebetulan pemuda itu melalui sebuah gua & terus berteduh di dalam gua tersebut. Sementara menunggu hujan reda, pemuda itu memerhati sebuah bongkah batu besar yg sudah melekuk kerana dititis oleh air bertahun lamanya.
Pemuda itu terus mendapat semangat yg tinggi untuk berusaha dgn lebih gigih kerana setelah memerhati batu tersebut dia berfikir "sekiranya batu pun boleh melekuk sehingga membentuk lubang kerana titisan air itu apatah jika aku berusaha untuk tekun belajar". Terus pemuda balik semula ke tempat pengajiannya & gigih belajar.

Para pembaca yg dikasihi Allah. …

Koleksi Soal Jawab UAI

Isteri yang rambutnya dah beruban boleh inaikan rambutnya khas buat suaminya dan dengan izin suaminya. Sekurang-kurangnya dari belakang nampak macam Jennifer Lopez walaupun dari depan muka macam Kak Limah :)

~ Ustaz Azhar Idrus ( Kitab Muhimmah ) ~

Waktu..

Image

Never gives up

Image

Daging Masak Hitam Nasi KandaQ

Image
Oleh: Muza Muzawati (dari koleksi FB)

Bahan-bahan ( 10 orang )
1 kg daging
30 biji cili kering
1 sudu serbuk jintan putih
1 in halia
10 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
10 biji bawang besar
2 batang serai
2 tangkai daun kari
2 helai daun pandan
1/4 cawan tomato sup (kimball/heinz)
1/4 cawan kicap manis
1/2 cawan minyak masak
3 biji tomato dihiris
asam jawa, garam
sebiji @ 2 biji rempah tumis terdiri dr kulit kayu manis, bunga lawang,pelaga, cengkih
daun pudina kalau suka
Cara-cara

daging potong 18
bawang kecil, bawang putih halia di kisar
bawang besar dikisar berasingan
cili direbus dan kisar dengan sedikit minyak. gaul daging dengan bahan kisar dan serbuk jintan putih, tinggalkan sedikit bawang besar untuk buat penumis
panaskan minyak, tumis bawang besar dengan rempah penumis, serai ketuk dan daun pandan
masukan daging bersama bahan kisar lain dan kicap
apabila separuh masak masukan tomato buah, tomato sop dan daun kari
kecilkan api biar mereneh hingga daging empuk
apabila …

Musibah itu...

Musibah itu.....mengecil jika dirahasiakan....
membesar..... jika dikeluhkesahkan;..
terurai..... jika diadukan pada ALLAH.....
merumit .......jika diumbar pada manusia.

KUCING

Image

5 Deadly Terms used by a WOMAN

Image

Fakta Manjakan Anak

Fakta Memanjakan anak adalah berbeza dengan MEMEWAHKAN Anak:

Jika anak dibesarkan dengan hinaan ia akan belajar memaki,
Jika anak dibesarkan dengan permusuhan ia belajar berkelahi,
Jika anak dibesarkan dengan penghinaan ia selalu menyesali diri,
Jika anak dibesarkan dengan toleransi ia belajar menahan diri,
Jika anak dibesarkan dengan motivasi ia belajar percaya diri,
Jika anak dibesarkan dengan sokongan ia belajar menghargai,
Jika anak dibesarkan dengan sebaik-baiknya perlakuan ia belajar keadilan,
Jika anak dibesarkan dengan rasa aman ia belajar menaruh kepercayaan,
Dan jika anak dibesarkan dalam keluarga yang penuh rasa kasih sayang dan persahabatan ia akan belajar menemukan cinta dalam setiap peristiwa kehidupan… ♥

Pilih terletak di tangan kita.
Yang mana satu yang kita praktikkan hari ini ?

PENYEBAB DOA TAK TERKABUL

Mungkin doa kita tidak dikabul karena:
1. jarang sholat
2. masih melakukan maksiat
3. tidak bertaubat nasuha
4. tidak menjaga mata dari melihat yang diharamkan
5. hasil gaji / rezeki dari yang haram
6. memakan dari uang haram
7. durhaka sama orangtua
8. suka menyakiti orang lain
9. tidak mengaji
10. suka mencaci maki dan menghina
11. tidak bersyukur atas nikmat yang Allah berikan, walau sedikit
12. suka menyepelekan dosa-dosa dan sebagainya.

Jika setan berbisik kepadamu : "Betapa banyak amalmu". Maka katakan : "Betapa seringnya aku bermaksiat".

-Hamba Allah-

Cara Mengenali Perniagaan Yang Menggunakan Pelaris-

Cara mudahnya nak tahu kedai itu ada pelaris (Khadam jin), baca Ayat Qursi 3kali di luar dari kedai. Sebaiknya semasa dalam kereta. Kemudian buka tingkap dan tiup 7x ke arah kedai. Tak perlulah tiup macam bomoh pooh kiri pooh kanan.he..he.. Tiup perlahan-lahan sampai habis nafas(mcm ustaz Ismail Kamus ajar)

Sekiranya ada pelaris di kedai tersebut, “khadam” tu akan marah dan kita akan rasa seperti satu angin menerpa ke muka kita. Kalau dah macam tu, eloklah kita jangan makan dikedai tersebut.

Beberapa cara di bawah bolehlah diamalkan untuk mengelak sihir :-

1) Al-Fatihah.

2) Membaca tiga surah terakhir atau 3 Qul setiap hari.

Ia berdasarkan hadith :

قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم : إقراء قل هو الله أحد , والمعوذتين , حين تمسي و حين تصبح , ثلاث مرات تكفيك من كل شيء ( رواه أبو داود والترمذي )

Ertinya : Baginda S.A.W telah berkata kepadaku : “Bacalah Qul Huwa Allahu Ahad” (al-ikhlas) dan (surah an-Nas) dan (surah al-falaq) sebanyak 3 kali ketika pagi dan petang, ia mampu …

Senyumlah..

Image

11 Tanda Orang Berbahagia

Image

Without my children

Image

Dari Titisan Airmata

Image

Alkisah senduk ajaib….

Seorang pengembara Ustaz Sabu tiba di sebuah pekan bernama Pekan yang penuh kedaifan…

Para penduduk tidak berapa senang dengan kedatangan Ustaz Sabu kerana takut beliau meminta makanan daripada mereka yang kini hidup dalam kesusahan.

“Ustaz boleh tinggal di sini, tapi sini tak ada makanan untuk ustaz ya…” kata Bijan, ketua kampung yang suka memakai cermin mata terbalik.

“Ana bukan datang meminta makanan… ana datang nak memasak sup untuk dikongsikan anta sekalian,” kata Ustaz Sabu.

Para penduduk Pekan melihat gelagat Ustaz Sabu yang gigih membina api dan memenuhkan periuk besarnya dengan air.

Dengan melakukan satu gelagat aneh – Ustaz Sabu mengeluarkan satu senduk yang dibalut dengan batu di penghujungnya dan mula mengacau air yang sedang mendidih.

Ustaz Sabu menghibu bau sup, dan bercakap, “Aduhai wanginya sup yang dimasuk senduk ajaib batu ini.”

Para penduduk mula tertarik kepada apa yang dilakukan Ustaz Sabu…

“Alangkah baiknya kalau ada sedikit kobis, sup ini tentu lagi lazat,” kat…

Syurga di Hati ( - Message For my Princess)

Anakku, kita akan terus diuji. Beruntunglah kerana ujian ini masih ada. Allah masih sudi menguji kita. Hidup masih berbaki. Kalau gagal, kita masih berpeluang untuk mengulang. Mencintai syurga bukan bererti meminggirkan dunia… kerana ada ‘syurga’ di sini, yang wajib kita miliki sebelum layak menikmati syurga di sana.”
“Syurga di hati kita…”
“Yang ditempa oleh setiap hamba Allah yang sejati… dengan keringat, dengan air mata dan sesetengahnya dengan darah. “
“Hidup di dunia untuk menderita?”
“Tidak anakku… hidup di dunia untuk diuji. Kita akan tenang, berjaya dan bahagia selagi Allah ada di hati kita. Ingat, ‘all is well’, kerana semuanya dari Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.  Bila diuji, jangan katakan.” ya Allah, ujian-Mu sangat besar. Tetapi katakan, wahai ujian, aku ada Allah yang Maha besar.”
‘Allah is bigger than your problems… insyaAllah, all is well!’ . Tetap adalah lautan kasihNya di sebalik ujianNya yang setitis.

(dari blog gentarasa)

Andainya hartawan itu tahu….

Pernah diungkapkan, tidak mengapa jika kaki mu yang sakit, asalkan hati mu sihat. Dengan kaki yang sakit, kita mungkin tidak boleh berjalan. Tetapi dengan hati yang sakit kita akan kehilangan tujuan dan harapan. Betapa ramai, orang yang punyai fizikal yang sihat, tetapi apabila hatinya sakit, hidupnya melarat. Dia menjadi insan yang miskin dalam limpahan kekayaan. Hidup derita walaupun di kelilingi keseronokan. Allah yang Maha adil tidak meletakkan kebahagiaan kepada rupa, harta, kuasa dan nama. Jika demikian, si miskin, si hodoh, si marhaen dan “kelana tanpa nama” akan terpinggir dalam mencari kebahagiaan. Setiap hambaNya tidak akan terasa dipinggirkan. Allah tidak zalim. Dia meletakkan kebahagiaan pada ketenangan ‘hati emas’ – hati yang mampu dimiliki oleh si miskin atau si kaya, si buruk atau si jelita, hamba atau raja. Di mana akan kita temui hati emas seperti itu? Hati itu ditempa dan ‘disesah’ oleh mujahadah di jalan Allah. Umpama intan yang dipanaskan oleh haba deng…