Posts

Showing posts from August 11, 2013

When you can't control everything

Image

Cintailah Allah maka hidupmu sentiasa berada dalam Maghfirah, Cintailah Rasul maka ketenangan dan kebahagiaan akan menyusul, Cintailah Ibu bapa maka ia akan membawamu ke alam Syurga, Cintailah Sahabat maka hidupmu akan beroleh berkat, Cintailah Ummah maka matlamatmu akan lebih terarah, Cintailah Kecemerlangan maka kamu akan dapat apa yang kamu impi...

SEEKOR KUCING KURAP....

Pertama kali aku melihat seekor kucing kurap di tepi longkang pasar berhampiran bandar aku memandangnya dengan pandanagn menjijikkan. Ikutkan hati, mahu sahaja aku baling tin cincau biar kena tepat-tepat di atas kepala dia. Hampir sejam aku berada di pasar itu, kucing itu masih di situ dengan gaya yang kurang menyenangkan.Di tanganku ada dua kilo ikan kembung yang dipesan oleh ibu. Tak semena-mena aku berjalan di hadapan si kurap itu, dia ikut aku macam aku tuan dia.

Tiba-tiba, aku terdengar bunyi kucing itu mengiau dengan nada yang tidak sekata. "Kucing kurap itu," lintasan hatiku terdetik. Dalam kebanyakan orang yang lalu lalang seorang pun tidak pandang kucing itu. Aku hanya memandang dari jauh. Ya Allah, dia cuba mengensotkan badannya ke tapi jalan dalam keaadan terlalu lemah yang menyebakkan hatiku.

Aku terperanjat apabila seorang makcik meluru ke kucing itu tadi sambil membawa penyapu dengan nada marah "Kaulah kucing yang curi ikan aku selama ini. M…

Jika nanti kau halal bagiku.

Aku tidak berharap menjadi orang yang terpenting dalam hidupmu kerana itu permintaan yang terlalu besar bagiku.

Jadikan ALLAH SWT,Rasulullah dan orang tuamu adalah yang pertama sebelum yang lainnya.

Namun ada satu harapanku.
Jika nanti engkau melihatku dan telah halal bagiku.

Kau tersenyum dengan tulus dan berkata;

‘‘Inilah orang yang selalu menyayangiku.!!!’’

Ya ALLAH...
Alhamdulillah puji syukur atas kurnia-Mu,Anugerahkan lah pendamping hidup yang mampu menerima dengan segala kelebihan dan kekurangan bagi Setiap Orang yang Mengucap
'Aamiin'.

Aamiin Allahuma Aamiin.

9 Ayat Maut Seorang Perempuan

1. Ok. Fine!
Wanita selalu menyebut perkataan ini jika merasa diri mereka betul dan ingin mengakhiri pertengkaran. Lelaki perlu diam. Tak perlu bersuara jika ingin meredakan keadaan.

2. Bagi saya 5 minit
Hah! Ini memang selalu berlaku. Lebih-lebih lagi kalau nak bersiap keluar pergi jalan-jalan. Amboiiiiiiii. Bukan main lagi nak melaram dan mekap. 5 minit yang mereka cakap sebenarnyer bermaksud 5 jam. Dalam 5 minit yang mereka cakap, lelaki sempat pegi lepak kedai mamak layan bola, balik rumah balik.

3. Tak ada apa-apa
Ayat ini menunjukkan wanita sedang cuba untuk bertenang dan cuba menyembunyikan sesuatu. Mereka menyimpan perasaan marah dalam hati sebab tak nak memulakan pertengkaran. Biasanya pertengkaran seperti ini berakhir dengan aman.

4. Pergilah buat! Tadi kata nak sangat!
Ini adalah cabaran bukan kebenaran. Wanita sebenarnyer tidak memberi kebenaran tetapi hanya ingin menduga lelaki. Jadi, jangan buat.

5. Keluhan kuat
Ini sebenarnya adalah satu ayat. Wanita akan bertindak sebe…

Wajah Ayah dan Ibu

Pernahkah Anda menatap WAJAH IBU BAPA yang terSAYANG..
Ketika mereka sedang TIDUR?..

Itulah WAJAH yang paling JUJUR..

PENGORBANAN yang terkadang meLELAHkan..
Namun tidak terUNGKAP dengan KATA-KATA..

Akan Tetapi..
WAJAH ketika TIDUR menCERITAkan segala-galanya..
Tanpa KATA..
Tanpa SUARA..
Seolah-olah MEREKA berkata :
Betapa LELAHnya AKU hari ini..
Demi ANAK dan KELUARGA..
AKU sanggup BERKORBAN segala-galanya..

RENUNG dan TATAPlah WAJAH yang terSAYANG..
Sebelum WAJAH MEREKA hilang di MATA kita buat selama-lamanya

Thank you fren

Image

Kisah HATI

Hati yang berada dalam kesakitan,
tampalkan dengan ketabahan buat pengubat diri...

Hati yang dalam pengkhianatan dan tohmahan.
tampalkan dengan kesabaran sebagai pengawal emosi...

Hati yang di dalam ketakutan,
tampalkan dengan ketakwaan menjadi pendinding diri...

Hati yang di dala keraguan,
tampalkan dengan keyakinan mencari petunjuk ALLAHURABBI...

Hati yang di dalam kekecewaan,
kita tampalkan dengan kepasrahan menggapai redha ILAHI...

RINDU MAMA... RINDU ABAH...

Seawal jam 6:30 atau 7:00 kita suami isteri hantar anak ke rumah org/taska... Kalau dulu, ayah je.. Tp skrg, kdg2 isteri pun blk lewat...
Anak2 redha di tempat org... Belajar, bermain... Riang... Kongsi makan dan kongsi penyakit... xpe, KLINIK ADA!!
Sepanjang di tempat kerja, anak2 di rumah pengasuh/taska rindu kat kita... Rindu ayah... Rindu mama..
Tp... Nak ckp rindu x reti... Nak tulis surat, xreti gak... Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 ptg, diulang, 6:00 ptg, saat anak nampak mama dan ayah dia, anak kita tekad... Dia nak mama tgk dia... Nak ayah dukung, peluk dia... Dia buat perangai... Nak makan sndri... Nak itu... Nak ini... Nak dukung... Tumpah air.. Kerna hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI shj yg anak2 tahu utk bgtau yg... "Mama saya rindu n sayang sgt kat mama..."
TAPI.....
Apa kita buat...
Bila anak2 bising... Kita marah...
Bila anak2 main... Kita herdik...
Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"
Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV, FAHAM…

Kenapa orang yang MENGUMPATperlu DIHARGAI ??

=>> Bila kita kena UMPAT, itu maknanya orang tu INGAT kita..Hmm terharunya
=>> Orang yang MENGUMPAT sebenarnya orang yang 'BAIK', sebab dia nak 'TRANSFER' PAHALA dia dekat kita.. Alahaii susah-susah aje tauu
=>> Orang yang MENGUMPAT adalah PENGGEMAR SETIA kita yang banyak menghabiskan masa memikirkan KESALAHAN & KELEMAHAN kita, jadi secara realitinya si pengumpat telah mengakui kehebatan kita..Syukur Alhamdulillah!
=>> Si pengumpat sebenarnya CEMBURU dengan kita..Alaahaii
=>> Si pengumpat nak JADI MACAM DIRI KITA..That's why dia mengumpat,kan

P/S: Sesungguhnya MENGUMPAT itu ibarat memakan daging saudara sendiri..So,janganlah mengumpat..Buat ketupat boleh,sebab boleh makan :))

YA RABB,, JADIKAN AKU WANITA HEBAT..

Bismillahirrahmaanirrahim,

YA RABB,, JADIKAN AKU WANITA HEBAT..

Wanita yang mampu membalut LUKA HATINYA dengan KESABARAN..

Wanita yang mampu meredam AMARAH dengan ISTIGHFAR..

Wanita yang mampu menghapus DENDAM dengan MEMBERI MAAF..

Wanita yang mampu BERTERIMAKASIH atas segala nikmat Allah dengan BERSYUKUR..

Wanita yang mampu menerima KETETAPAN Allah dengan DOA DAN TAWAKKAL.

Karena baginya..
Apapun yang hadir dalam kehidupan tiada yang sia-sia..

ALLAH telah mempunyai rencana baginya.
Dan ALLAH Maha Tahu apa yang terbaik untuk hamba_NYA.

Ya ALLAH..
Jadikan Para Wanita Yang Membaca Catatan Ini Wanita-wantia Yang HEBAT..
Menjadi Wanita Yang Selalu TAAT.
Menjauhi Perbuatan MAKSIAT.
Dan tidak gemar melanggar SYARIAT.

Aamiiin Ya Rabbal'Aalamiin.

Hidup Ini...

Mencari kesalahan orang lain lebih mudah, dari pada mengakui kesalahan pada diri sendiri..

Hidup itu bukanlah tentang bagaimana agar kita terlihat baik.
Akan tetapi tentang bagimana cara agar kita bisa berbuat baik.

Hidup itu bukanlah tentang bagimana kita selalu mengikuti hawa nafsu.
Akan tetapi tentang bagaimna cara agar kita bisa mengalahkan hawa nafsu

Hidup ini sebenarnya balance dan adil, ada hitan dan putih, Namun terkadang kita membiarkan diri tenggelam dalam warna hitam, Sehingga kita tak bisa melihat yang putih

Kebahagiaan akan bertambah bila kita bersedia untuk berbagi dengan sesama, terutama pada keluarga, baik keluarga inti maupun keluarga pasangan kita.

Orang Tamak Selalu Rugi

Image

Teduhan Kasih

Image

Melihat muslimah dengan mata hati

Apabila kita memandang seorang perempuan dengan mata hati, maka kita tidak akan melihat kepada cantiknya, suara halusnya, manjanya, gediknya, lenggang-lengguknya. Kita juga tidak akan memandang kepada gebu kulitnya, timbul atau nipis bahagian dadanya, tinggi atau rendah badannya atau segala kualiti keperempuanan yang terdapat pada dirinya yang menggoda nafsu kelakian kita.

Tidak, bukan itu yang akan kita lihat.

Sebaliknya fitrah bersih kelakian kita yang merupakan seorang ketua, sang pembela, penjaga, seorang pemimpin akan mengarahkan pandangan kita kepada melihat kualiti seorang pengikut yang terdapat dalam diri perempuan itu.

1. Apakah dia boleh menjadi wanita yang taat ?
2. Apakah dia punya potensi yang boleh dimajukan dan dimanfaatkan ?
3.Apakah dia memerlukan pertolongan kita dan sedang berada dalam kesusahan ?

Seorang lelaki sejati apabila memandang wanita, dia akan dapat melihat kelemahan mereka lalu tampil untuk membantunya seperti yang dilakukan oleh Nabi Mu…

Doa-doa Untuk Memusnahkan Sel-Sel Kanser:

Lapan surah ini diamalkan dan dibaca untuk memusnahkan sel-sel barah kanser. Jika pesakit dapat membacanya lagi baik. Jika tak terdaya atau kurang baik bacaannya maka boleh minta suami, ayah, ibu atau orang lain membaca untuknya.

Selok-eloknya sebelum memulakan bacaan surah dibawah :

1 - Istighfar 10x.
2 - Salawat Nabi 10x.
3 - Al-Fatihah 1x.

Sediakan sebotol secukupnya air yang bersih lagi suci dan setiap kali habis surah dibaca, ditiupkan kepada air. Pesakit dinasihat minum air bacaan tiap-tiap hari dan sapu/mandi pada anggota yang kena barah kanser. InsyaAllah kerana sakit dan sembuh semua kekuasaanNya.

1 - Surah Al Maidah (Ayat 82-91).
2 - Surah Al Araf (Ayat 70-81).
3 - Surah Ar Ra'd (Ayat 16-28).
4 - Surah Al Anbiyaa' (Ayat 38-50).
5 - Surah Asy Syu'ara (Ayat 185-227).
6 - Surah Az Zummar (Ayat 42-52).
7 - Surah Ghafir (Ayat 67-77).
8 - Surah Az Zukhruf (Ayat 52-70).

Kepada sahabat sekalin, tolong sebarkan kepada ahli keluarga dan saudara yang s…

I missed you DAD

"I miss you when something really good happens, because you're the one I want to share it with. I miss you when something is troubling me, because you're the one who understands me so well. I miss you when I laugh and cry, because I know that you are the one that makes my laughter grow, and my tears disappear. I miss you all the time, but I miss you the most when I lay awake at night, and think of all the wonderful times that we spent with each other for those were some of the best and most memorable times of my life."

Bila Cinta Tanpa Syarat

Kebahagian akan terasa lebih lengkap apabila kita di kelilingi oleh mereka yang kita cintai.

Berbicara tentang cinta ada beberapa yang tentunya tidak di ragukan lagi ketulusan cintanya dan tidak akan pernah melepaskan cinta mereka untuk kita yaitu keluarga, terutama orang tua perjuangan yang kita capai hari ini tidak terlepas dari cinta, kasih sayang, sokongan, serta bimbingan dari orang tua

Janganlah selalu meminta orang tua mengerti dari apa yang kita inginkan, cubalah sesekali memahami apa yang mereka harapkan.

Bahagia itu sederhana, buatlah mereka tersenyum.

" Bahagiaku syurga mereka, dan derita ku sedihnya mereka

Kenali Hati Kita

Hati kita mempunyai kapasiti yang tersendiri. Ia juga boleh membesar dan mengecil.

Apa yang kita isi di dalamnya yang akan mempengaruhi perubahan tersebut.

Sekiranya kita berterusan mengisi hati kita dengan cinta kepada dunia dan isinya, maka ketahuilah hati tersebut akan berterusan mengecil.

Sekiranya kita berterusan mengisi hati kita dengan cinta Allah dan Rasul-Nya, maka ketahuilah hati tersebut akan berterusan mengembang.

Sekecil-kecil hati adalah apabila kita tidak mampu langsung ingat akan Allah dan agama-Nya, dan sebesar-besar hati adalah seperti hati Rasullah s.a.w yang disebabkan cinta baginda s.a.w yang agung terhadap Allah s.w.t, beliau mampu cinta akan para sahabat dan umat baginda s.a.w, walaupun kita berada di tempat dan masa yang jauh berbeza darinya dan tidak pernah bersua muka dengannya.

Ya Allah, jadikanlah cinta kami kepada kamu dan Rasul kamu lebih besar dari dunia dan isinya, dan besarkanlah jiwa kami supaya kehidupan kami dapat memberi manfaat kepada orang di sek…
Image
Image

Bila kita maafkan..

As salamu'alaikum. Ramai org yg selalu sebut: Mulut boleh maafkan, tapi hati masih sakit, marah, sedih, etc. Sebenarnya, bila kita maafkan org, di antara kebaikan yg kita dpt: 1. Allah ampunkan dosa kita, 2. Allah gerakkan org lain maafkan kita, 3. Hati kita jadi murni, 4. Fikiran tenang, 5. Doa makbul, 6. Badan sihat, 7. Muka comel & awet muda, 8. Pintu rezki terbuka, 9. Allah beri hidayah & masalah akan selesai satu persatu, 10. Allah syg & semua makhluk Allah akan syg kat kita juga, 11. Kita bentuk imej & sahsiah diri yg lebih cemerlang, 12. Kita jadi teladan +ve kpd ahli keluarga & org lain. Terlalu byk keuntungan yg kita dpt bila memaafkan org. Kenapa masih berkira sgt & beri berbagai alasan utk tak maafkan org? Sebenarnya, jika kita tak maafkan org, kita yg sengsara di dunia & di akhirat! Mari pujuk diri utk maafkan semua org. Moga Allah beri kita kekuatan utk memaafkan org lain. Aamiin, wassalam.

- Dato' Dr Fadzilah Kamsah

ANTARA KESILAPAN IBUBAPA DALAM MENDIDIK ANAK.

Anak-anak adalah amanah dari ALLAH SWT dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH SWTt kepada kita hamba-hambaNYA.

Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.

✔ Kurang berdoa semasa mengandung.
Antara doa-doa yang digalakkan atau diamalkan semasa mengandung ialah
* Saidul (penghulu) Istighfar
* Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:8-9)
* Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:38)
* Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14:40-41)

✔ Kurang berdoa semasa membesarkan anak.
Doa2 yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah :
* Doa agar anak patuh kepada Allah s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2:128)
* Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25:74)
* Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

✔ Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) kepada Targhib (didikan atau motivasi).

Biar Cinta itu Pergi

Image

Hidup

Image

REZEKI

"kau x keje lg? kau grad setahun awal dari aku kan.."
"belajar tinggi-tinggi, pakai kete sama je macam aku yang belaja setakat sijil ni.."
"gaji besar tapi aku lagi mewah..ape la kau ni.."
"kau ni bila nak kawin? tengok aku dah masuk anak kedua. kite sebaya kan.."
"aku kawin kemudian dari kau, tapi aku beranak dulu. kau xnak anak ke.."

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Biasa tak dengar ayat-ayat di atas?
Mengapa perlu kita bertanya soalan-soalan sebegitu?
Adakah si penjawab tahu apa yang akan terjadi dalam hidup dia?
Siapa tahu masalah di sebalik setiap yang berlaku pada si penjawab?

Mungkin dia sedang menjaga kedua ibu bapanya yang sakit. maka sebab itu dia masih tidak bekerja.
Mungkin dia sedang membantu adik-adiknya meneruskan pelajaran. maka sebab itu dia berkereta dan berbelanja setaraf orang yang sederhana hidupnya walau gajinya jauh lebih tinggi.
Mungkin dia sedang me…

Buluh muda dengan balak

Di musim panas, langit bertukar mendung. Musim mula bertukar dan angin semakin kencang.

Semasa angin kencang bertiup, pokok balak berdiri megah, manakala pokok buluh muda membengkok.

“HAHAHAHAHA… anta ini lembik, sikit angin dah bengkok sebegitu,” sindir balak pada pokok buluh muda.

Musim tengkujuh, angin taufan bertiup paling kencang.

Balak akhirnya tertewas dan tumbang bersama akarnya dan jatuh pengsan. Pokok buluh muda pula bertahan walaupun badannya membengkok sehingga 90 darjah.

Setelah angin berhenti, pada keesokkan harinya, ribut taufan berhenti, matahari kembali menceriakan suasana. Balak tersedar dari pengsan melihat keadaan sekeliling.

Terkejut balak melihat buluh berdiri tegak dan dia terlantar di atas tanah hutan.

“Ana tinggi dan kuat, tapi anta kecil dan kurus, bagaimana angin itu boleh mencabut akar ana tapi tidak berbuat apa pada anta?” tanya balak.

Buluh muda tersenyum dan menjawab, “Angin akan bertiup dan ia tidak dapat dihentikan… melainkan kuasa Allah. Me…

RANCANGAN ALLAH TETAP YANG TERBAIK

Ketika kita menginginkan sesuatu yang tak DIDAPATKAN.
Maka Allah meminta kita untuk sabar MENUNGGU.

Ketika kesedihan menjatuhkan AIR MATA
Maka Allah meminta kita untuk berusaha TERSENYUM .

Ketika perjalanan hidup terasa MEMBOSANKAN.
Maka Allah menyuruh kita untuk banyak BERSYUKUR.

Kita punya RANCANGAN.
Allah juga punya RANCANGAN.

Akan tetapi sehebat apapun kita merancangkan sesuatu.
Tetap rancangan Allah adalah sebaik-baiknya rancangan.

Ingatlah..

Allah selalu memberikan KELEBIHAN disebalik kekurangan..
Allah selalu memberikan KEKUATAN disebalik kelemahan..
Allah selalu memberikan SENYUMAN disebalik kesedihan.
Allah selalu memberikan HARAPAN disebalik putus-asa..

Yakinlah..

Kebahagiaan itu akan hadir juga pada waktunya.
Sesuai Rancangan_Nya.
Sesuai Rancangan_Nya.
Dan tak ada alasan bagi kita untuk Meragukan_Nya.