Surat untuk Ayah

Ayah...........



Satu2nya perkataan yg tidak dapat ku panggil lagi.....Ya Allah...Kau lebih memahami hati ku.....Kau ambil ayah ku tatkala aku amat memerlukannya...hanya linangan airmata tatkala nama nie tersentuh di hati...tersebut di bibir



Kini tiada tempat untuk ku mengadu, hanya padaMU Ya Allah, ....yg ada padaku hanyalah pesan Ayah. Ku lalui hari2 mendatang terasa kosong. Bagai tak percaya ayahku tiada lagi. Walau pn aku jauh dari sisinya, tapi kesannya amat terasa. Aku puteri sulung ayah. Banyak yg aku pendamkan dan makin terpendam....


Dlm sujudku aku mengadu, dlm tahjud ku aku merintih. Betul kata ayah, kita syg kan manusia, manusia akan hilang. Satu persatu org2 yg aku sayang hilang dari sisi ku....Dr. Yun, Nurul, Dr Wani, Aidil, Ayah, nanti Siti pulak....aku.....cuma tinggal dan menghitung....kata ayah kawanlah dengan buku, dia tak tinggalkan kita, malah banyak ilmu yg dia bagi....tapi ayah, sunyi....i also need somebody to talk to, ayah kata ckp lah dengan pokok, dia akan balas dengan banyaknyer hasil dia..................now i understand. Dia x nak aku terlalu berharapkan seseorang dan lepas tu kecewa. He want his princess to be strong. Tapi tak aci, semua yg pergi masih nampak bayang, kecuali Ayah. Semua aku boleh call, boleh tanya khabar, boleh sms...............kecuali ayah.



Dulu aku ingat aku tahu apa perasaannya bila kehilangan org yg kita syg. Hilang ibu bapa. Dulu setakat dengar cerita teman2. Tapi bila hadapi sendiri, ternyata aku jatuh tersungkur, siapalah yg sudi membantu aku bangun semula. Terkial-kial aku belajar bertahtih semula. Kini baru aku faham erti anak yatim. Kita kesian.Tapi tahukah apa di dalam hati mereka. Apa perasaan mereka bila mereka dengar kita memanggil ayah dan ibu, aku tahu, aku faham




Lepas ayah pergi, aku ngan mak silih berganti demam. Rindukan ayah........Ya Allah kalau lah dapat kau temukan aku dengan Ayah....walaupun hanya di dlm mimpi, aku rindu. Tak ku dengar lagi suara ayah, tak ku dengar lagi gelak tawa ayah, tak ku dengar lagi jenaka ayah, tak ku dengar lagi nasihat2 ayah. Ayah banyak tolong, bantu di kala aku kesusahan and how do i say thank you? tak cukup rasanya. Aku nak jaga ayah, nak balas jasa ayah, nak peluk cium ayah....Masih terbayang di mata waktu ayah menghembuskan nafas yg terakhir. Masih terbayang lagi di ruang mata sewaktu ayah diturunkan di liang lahat



Ayah, ketahuilah ayah....sebahagian dari hati ini dah pn terkubur bersama ayah. Ayah....aku tak mampu untuk selesaikan masalah nie; ayah.....i really need you ayah.....you ask me selalulah merujuk  org yg bijak pandai.......tu lah kata2 terakhir ayah....ayah mcm tahu ayah dah nak pergi....Ayah faham aku, you know i will listen to you . Cara ayah, nasihat  bukan dari ayah, tapi ayah kutip dari buku2 tulisan org bijak pandai.....ayah tinggalkan aku buku ' La Tafzan - Jgn Takut" coz ayah tahu anak ayah nie takut.....takut nak buat keputusan sendiri....takut tu...takut nie....ayah selalu pesan....Jgn Takut....Takut dgn Allah aje.....tapi aku nie bodoh....degil....masih lagi takut....dan skrg ayah dah tak ada......ayah....aku lagi takutttt.......ayah....sedangkan tika ayah masih ada pn org buat tak tentu ngan aku...nie kan bila ayah dah tak ada......siapa lagi nak tengok2kan aku

Masih aku ingat lagi pada mlm itu ayah bagitahu dia ada tandakan sesuatu dlm buku La-Tahzan dgn melipat sedikit bucu buku tersebut. "Zikir selalu" pesannya.Aku anggukkan aje... Selepas seminggu  dia pergi meninggalkan kami, buku itu aku ambil, tertera disitu ayat "HasbiAllah Wanikmal Wakil"...Cukuplah Allah Menjadi Penolongku...Mengalir airmataku. Dia seakan tahu yang dia akan pergi jauh dari aku dan dia mahu aku kuat dn kata pada diri ini, "Ayah sayang kamu tapi Allah lebih sayang kamu dari ayah. Allah will protect you my princess"


Kejauhan bukanlah pemisah kerana yg dekat dihati kekal di ingatan, berpisah bukan penyudah tapi nilai sebuah kerinduan buat ayah. This blog  and all its contents is a tribute to my beloved ayah, Hj Khalid bin Imbi. Al Fatihah

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang