Malu Makan Seorang Diri

Suatu hari Hassan bin Ali cucu Rasulullah s.a.w melihat seorang hamba berkulit hitam di sebuah kebun. Hamba itu sedang menjamu selera dengan bekalan roti yang dibawanya. Sepotong dia makan, sepotong lagi diberikan kepada seekor anjing yang berada di hadapannya.

Hassan bertanya kepadanya: "Mengapa engkau memberikan bekalanmu kepda anjing itu?" Dia menjawab: "Aku malu untuk makan tanpa memberinya." Hasan berkata:"Jangan pergi ke mana-mana hingga aku kembali." Hasan pergi memenui tuan pemilik hamba itu. Beliau memberli hamba itu berserta kebunnya sekali. Kemudiannya beliau memerdekan hamba itu dan menghadiahkan kebun itu kepadanya. Diceritakan oleh Inb Kathir dalam al-Bidayah wa al-Nihayah.

Pengajaran

Sayang kepada haiwan ialah salah satu akhlak terpuji. Islam menggalakkan ihsan kepada haiwan meskipun terhadap seekor anjing. Imam al-bukhari ada merakamkan hadis yang menceritakan seorang wanita pelacur diampunkan dosanya oleh Allah s.w.t dek perbuatannya memberi minum kepada seekor anjing.

Jika berbuat ihsan kepada seekor anjing pun dikira ibadah, apalagi ihsan kepada haiwan2 yang lain. Lebih besar lagi, ihsan kita kepada manusia terutamanya kepada kaum keluarga dan jiran tetangga.

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang