SEBELUM ANDA MEMBUAT KEPUTUSAN




Anda tidak boleh mencari keyakinan untuk membuat keputusan apabila anda tahu begitu sedikit tentang apa yang anda sedang berhadapan. Sering kali, sebab bagi ketidaktegasan adalah kekurangan maklumat tentang keadaan atau situasi yang anda sedang hadapi.

Berikut adalah beberapa petunjuk yang boleh membantu anda memilih pilihan yang terbaik ketika dipersimpangan:

1-Mengenal pasti dan mewujudkan pilihan.

Apakah pilihan yang keadaan beri kepada anda? Kadang-kadang pilihan adalah sedikit, tetapi kadang-kadang ia banyak. Tetapi apa yang anda lakukan apabila anda berfikir bahawa keadaan tidak menawarkan banyak pilihan? Ini adalah masa untuk anda kreatif. Dari yang paling mudah kepada yang paling rumit, selusuri semua idea. Jangan pinggirkan apa-apa idea yang datang ke kepala anda.

Kadang-kadang idea yang paling keterlaluan boleh menjadi satu keputusan yang betul di akhir jalan. Anda boleh meminta rakan untuk membantu anda mengenal pasti pilihan dan juga membuat lebih banyak pilihan jika anda menghadapi beberapa kesukaran, tetapi pastikan bahawa anda membuat keputusan sendiri akhirnya.

2-Timbang kebaikan dan keburukan setiap pilihan.

Menilai setiap pilihan dengan melihat kebaikan dan keburukan. Dengan cara ini, anda akan mendapat lebih banyak pandangan tentang akibat dari pilihan anda.

3-Percayakan diri sendiri dan buat keputusan.

Sekarang anda telah menilai pilihan anda, kini masa untuk percaya pada diri sendiri. Ingat bahawa tiada jaminan dan keputusan yang salah adalah kenangan lalu. Jadi, pilih ... buat keputusan ... percaya bahawa anda memilih pilihan yang terbaik pada masa ini.

Sekarang anda telah membuat keputusan, bersedia untuk menghadapi akibatnya: baik dan buruk. Ia boleh membawa kebahagiaan atau kemusnahan. Tetapi perkara yang penting ialah bahawa anda telah memilih untuk menjalani kehidupan bukannya kekal sebagai pemerhati atau penonton yang pasif kepada kehidupan anda sendiri.

Sama ada ia adalah keputusan yang betul atau tidak, hanya masa yang menentukan. Jangan menyesal terhadap apa jua keputusan. Sebaliknya, belajar daripadanya dan ingat bahawa anda sentiasa mempunyai peluang untuk membuat keputusan yang lebih baik lagi pada masa hadapan.

Selamat maju jaya sahabatku!

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang