PILIH PETA JALAN KEHIDUPAN MU (Bahagian 1)



Hidup ini adalah seperti jalan. Terdapat panjang dan pendek, jalan licin dan berbatu; laluan bengkok dan lurus. Dalam kehidupan kita, banyak jalan akan ditempuhi sebagai perjalanan kita melalui kehidupan. Terdapat jalan yang membawa kepada kehidupan sejahtera, perkahwinan, dan kerjaya.

Terdapat juga jalan-jalan yang membawa kepada kemasyhuran dan kekayaan pada satu bahagian, atau pengasingan dan kemiskinan di bahagian yang lain. Terdapat jalan untuk kebahagiaan kerana terdapat jalan ke kesedihan, jalan ke arah kemenangan dan kegembiraan, dan jalan-jalan yang membawa kepada kekalahan dan kekecewaan.

Sama seperti mana-mana jalan, terdapat sudut, lencongan, dan persimpangan dalam kehidupan. Mungkin jalan yang paling membingungkan yang anda akan hadapi adalah persimpangan. Dengan empat jalan untuk dipilih dan dengan pengetahuan yang terhad ke mana arah tujunya, jalan yang mana anda akan ambil? Apakah jaminan bahawa kita akan memilih jalan yang betul? Anda akan memilih mana-mana jalan, atau hanya tinggal di mana anda berada: di depan persimpangan?

1-Tiada Jaminan

Anda benar-benar tidak tahu di mana jalan akan membawa anda sehingga anda memilihnya. Tiada jaminan. Ini adalah salah satu perkara yang paling penting yang anda perlu sedar tentang kehidupan. Tiada siapa yang berkata bahawa memilih untuk melakukan perkara yang betul sepanjang masa akan membawa anda kepada kebahagiaan. Mencintai seseorang dengan segenap hati tidak menjamin bahawa ia akan berbaloi.

Mendapat kemasyhuran dan kekayaan tidak menjamin kebahagiaan. Terdapat terlalu banyak hasil yang mungkin, yang anda benar-benar tidak boleh mengawal. Satu-satunya perkara yang anda boleh kawal ialah keputusan yang anda akan buat, dan bagaimana anda akan bertindak dan bertindak balas kepada situasi yang berbeza.


2-Keputusan Yang Salah Adalah Kenangan Lalu.

Sekiranya anda tahu bahawa anda telah membuat keputusan yang salah, adakah anda akan terus dengan keputusan anda? Mungkin tidak, mengapa anda akan memilih jalan tertentu apabila anda tahu ia akan membuatkan anda kehilangan? Mengapa membuat keputusan tertentu jika anda tahu dari awal-awal lagi bahawa ia adalah satu yang salah?. Ia hanya selepas anda telah membuat keputusan dan mencerminkan bahawa anda sedar keteguhannya. Jika akibat atau hasil yang baik untuk anda, maka anda telah membuat keputusan dengan betul. Jika tidak, keputusan anda adalah salah.


3-Mengambil risiko: membuat keputusan.

Sejak kehidupan menawarkan tiada jaminan dan anda tidak akan tahu bahawa keputusan anda akan jadi salah sehingga anda telah buat keputusan, maka anda juga mungkin mengambil risiko dan membuat keputusan.
Walaupun ia adalah benar bahawa satu keputusan yang salah boleh membuatkankan anda sesat, ia juga boleh jadi peluang untuk satu pengembaraan, lebih-lebih lagi ia akan membuka lebih banyak jalan. Ia semuanya tentang perspektif. Anda mempunyai pilihan antara menjadi pengembara yang sesat atau pelancong kehidupan. Tetapi berhati-hati bahawa anda tidak membuat keputusan yang tidak berdisiplin. Mengambil risiko bukannya bermaksud menjadi cuai dan bodoh.

Comments

Popular posts from this blog

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Antara Khasiat Daun Sireh

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang