Alkisah kereta sampah…


Semasa memandu bersama ayahnya Rahim, Inmi tertiba menekan brek. Ada satu kereta yang tiba-tiba keluar dari lorong belah kiri yang Imni cuba elak.

Kereta yang dipandu Imni terbabas dan berpusing dan hanya beberapa sentimeter sahaja lagi melanggar lori di arah depan.

Pemandu yang menyebabkan Inmi terbabas datang menjerit-jerit pada Imni. Ayahnya Rahim marah kerana itu bukan kesalahan anaknya.

Rahim cuba membuka kereta pintu keluar untuk mengajar pemandu yang biadap pada anaknya.

Inmi memegang tangan ayahnya, lalu membuka tingkap dan bersenyum pada pemandu tadi. Dia membuat tanda tangan memohon maaf seperti seorang sahabat karib kepada pemandu tersebut.

Pemandu tersebut tidak berkata apa-apa lalu terus beredar. Ayahnya Rahim melihat dengan penuh pegun.

“Mengapa Mi buat begitu? Dia yang salah. Mengapa Mi bagi dia buli Mi? Dia hampir menyebabkan kereta kita rosak dan hampir mati?” tanya ayahnya.

“Yah, ramai orang ada seperti kereta sampah. Mereka berkeliaran dengan pelbagai sampah (kemarahan, frust, kekecewaan dan perasaan negatif). Bila sampah penuh, mereka memerlukan tempat untuk membuangnya, kadang-kala kita menjadi tempat perbuangan sampah mereka.

Tapi ayah, sebenarnya Mi rasa kita tak perlu ambil kisah. Senyum saja. Lambai dan doakan untuk mereka dan kita teruskan perjalanan. Mi rasa bodoh jikalau sampah yang dibuang pada Mi, Mi pungut dan jadi kereta sampah pula pada keluarga, sahabat dan orang lain yang mungkin jadi mangsa sebagai tempat perbuangan sampah Mi,” jelas Inmi.

Ayahnya Rahim senyum. “Anakku dah besar. Sekarang ayah pula dapat belajar benda daripada Mi sekarang.”

Dapat pengajaran tersirat?

Jangan biarkan orang lain yang menjadikan kita sebagai tapak pembuangan sampah mereka untuk merompak hari kita. Hidup ini terlalu singkat untuk penyesalan… sayanglah orang yang melayan kita dengan baik, dan hadiahkan doa pada mereka yang tidak. Biarlah orang yang sayang pada kita tahu kita menyayanginya dan biarlah orang yang tidak suka pada kita bahawa kita tidak membencinya.

Hidup ini, 10 peratus bergantung pada apa yang kita buat, 90 peratus bergantung pada reaksi kita pada kehidupan. Senyum.

-Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang