Langit Illahi

Ibrahim bin Adham pernah ditanya bagaimana bisa dia begitu mencintai akhirat tanpa mementingkan dunia. Beliau berkata:

"Kubur itu menggerunkan, tiada siapa yang boleh menenangkan aku atau menemaniku termasuk kenalan rapat hatta saudara mara kecuali amalan yang aku lakukan"

"Aku mendapati perjalanan akhirat aku cukup jauh bahkan aku kekal disana dan perhitungannya ke atas aku cukup teliti sedangkan aku tidak mempunyai bekalan yang cukup, oleh itu aku berusaha tinggalkan dunia untuk aku berusaha beramal"

"Aku percaya sifat al-hakim Allah, maka aku takut kelak ketika aku dihitung maka tiada amal kebaikan yang aku bawa yang memboleh membantu aku sedangkan aku impikan syurga".

   Hidup dengan memandang akhirat maka kita akan menjadi manusia yang bercita-cita dan berusaha menggerakkannya
.

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang