Berita Baik untuk Orang yang Bertaubat

Dah terlanjur buat maksiat atau dosa? Jangan putus asa. Pintu taubat tidak perah tertutup melainkan ketika nyawa sudah berada dikerongkong dan ketika matahari terbit dari barat ke timur.

1. Petua kejayaan. Apa kata masukkan bertaubat dan beristighfar sebagai salah satu langkah mencapai kejayaan. Ini selari dengan firman Allah.s.w.t yang bermaksud:"Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman supaya kamu beruntung (beroleh kejayaan)" (Surah al-Nur24:31)

2. Lupus Dosa. Jika dahulu dosa seolah-olah menjadi "perhiasan" diri, kini dosa akan dibakulsampahkan. Pasti seronok kalau akaun dosa kini jadi defisit. Allah berfirman yang bermaksud:"Wahai orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah engan taubat nasuha (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabmu akan menutup kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam jannah yang mengalir dibawahnya sungai-sungai."(Surah al-Tahrim 66:8)

3. Keburukan diganti dengan kebaikan. Tidak percaya? Hayati mafhum ayat al-Quran ini:"Kecuali orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."(Surah al-Furqan 25:10)

4. Anugerah dan nikmat. Asbab beroleh anugerah dan nikmat seperti ditambahkan kekuatan, anak, harta ataupun diturunkan hujan. Allah berfirman yang bermaksud:"Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepadaNya. (Jika kamu mengerjakan yang demikian, nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik(terus-menerus) kepadamu sampai ke waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberikan kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya."Surah Hud 11:3)

5. Dicintai Allah. Bukan sekali, malah berkali-kali Allah ulang kenyataan ini. Ini berdasarkan firman Allah s.w.t yang bermaksud: "Sesunggunya Allah menyukai orang yang bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri."(Surah al-Baqarah 2:22)


sumber dari: Solusi #46

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang