Krisis Identiti Muslimah


Ada berbagai bentuk krisis identiti dan salah satunya adalah berhijab. Menutup aurat wajib tapi kami nak kelihatan cantik. Ada berjenis2 fesyen bertudung atau berhijab. Ada yang menepati syarak, ada yang tidak walaupun cantik dari segi warna, hiasan dan jenis kain.


"Saya tidak fikir gaya busana Muslimah perlu up-to-date seiring dengan perkembangan fesyen semasa

 Sebaliknya, saya percaya perkembangan fesyen semasa yang mesti peka terhadap gaya busana Muslimah yang sudah digariskan jelas oleh syarak.

Adat bersendi syarak, syarak bersendi kitabullah.


Pengusaha busana muslimah bertanggungjawablah kepada terma 'muslimah' yang diterjemahkan kepada busana yang diperaga dan dijual.

Telitilah dengan sehalus-halusnya jenis kainnya, gaya potongannya, ketebalan materialnya, ukuran panjangnya, corak pada permukaan kainnya, jenis warnanya dan aksesori yang dipadan dengan busana tersebut.


Saya ikhlas memohon, usah jual terma 'muslimah' untuk menjadi pelaris."

(dipetik dari FB seorang teman)

Wahai para Muslimah, kita yang dimuliakan ALLAH, bahagialah dengan kemuliaan itu, sudah selayaknya kita menjaganya dengan segala daya dan upaya. Hanya itu cara kita mengabdikan diri kepada-NYA, mematuhi perintah-NYA dan Rasul-NYA. Bekali diri dengan ilmu dan fahaman yang cukup tentang perintah ALLAH yang satu ini. Luruskan niat untuk berjihad melawan hawa nafsu. Sekali memutuskan berhejab, yakinlah bahawa kita sudah melakukan sesuatu yang benar dan mohon pada-NYA agar tetap menjaga hati ini tetap beristiqhamah dalam ketaatan pada-NYA. Ketika kita sudah memutuskan untuk berhejab, sama artinya kita membeli ‘one way ticket’ don’t look back and cause there’s no way back. Jangan pernah berjalan mundur dan kembali kepada kejahiliahan diri kita. Tidak ada alasan apapun untuk menanggalkannya, kerana ALLAH adalah segalanya. Tidak juga kerana masalah rezeki yang sering membuat orang menanggalkan jilbab demi professionalisme dan tuntutan pekerjaan. Yakinlah ALLAH sang penjamin rezeki, apabila DIA yang memerintahkan kita menutup aurat, DIA juga yang akan menjamin rezeki untuk kita. Jangan pernah meragukan-NYA. Sedikit atau banyaknya rezeki adalah urusan-NYA. Namun yakinlah apabila kita patuhi-NYA, ALLAH tidak pernah menyia–nyiakan kepatuhan hamba-hamba-NYA. ALLAH Maha Mengetahui niat yang terkandung dalam hati para hamba–hamba-NYA.

Jangan pernah mempermainkan aturan–aturan-NYA. Kita hanya diperintahkan patuh dan taat, bukan mengganti ketentuan-NYA sesuai dengan yang kita mahukan. “Syurga di kelilingi oleh sesuatu yang luar biasa sulit, sementara sebaliknya, neraka justeru di kelilingi segala kemudahan.” Mahu kemana kita nanti, kembali kepada kita masing–masing dalam mentaati perintah-NYA.

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang