Istimewanya Ujian Daripada Allah

Masa lalu merupakan waktu yang penuh dengan pelajaran. Sebuah pelajaran yang dicipta untuk dipelajari dan ditelaah. Jika kita pernah mengalami kejayaan pada masa lalu, maka ambillah pelajaran untuk kita ulang kembali kejayaan demi kejayaan yang lain.


Namun jika masa lalu kita ada cebisan2 kegagalan atau keburukan, maka pelajari dan telaahlah ia agar ia dapat dijadikan pelajaran untuk menghadapi kehidupan pada masa hadapan yg 1000 kali lebih mencabar.


Ramai manusia yang berubah kerana mempelajari masa lalu. Kerana pengalaman masa lalulah mereka berjaya memotivasikan diri untuk melakukan amal kebaikan. Memetik kata2 Ibn al-Qayyim:
"Perjalanan manusia menuju Allah itu seperti seekor burung. Kepalanya adalah cinta kepada Allah. Dua sayapnya adalah perasaan khuatir dan harapan. Tanpa kepala burung akan mati. Tanpa sayap, mustahil burung dapat terbang...."


Pelajaran terpenting yg ada dlm sesebuah kehidupan itu adalah hikmah yg dpt dipetik daripadanya. Jika kita tidak dapat mempelajari masa lalu dan mengambil 'ibrah daripadanya, tentu kita akan mengalami kepayahan untuk membina diri menjadi peribadi yg kuat dan mewujudkan masa depan yg lebih baik. Bahkan utk menjadikan mimipi menjadi sebuah kenyataan juga mustahil jka kita tidak dapat memetik hikmah daripada ujian yang Allah turunkan.

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang