Ya Rabbi.....


"Ya Rasulullah, aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat di atas pundakku. Hutang yang membelenggu diriku, dan kesedihan yang mengikat sanubariku."


Lantas baginda saw bertanya:" Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa, satu amalan, yangjika kau amalkan nescaya segala kesedihan, segala kedukaanmu, akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan diganti dengan kegembiraan dan kebahagiaan?"


"Balaa ya Rasulullah. Sebutlah, apakah doa, apakah amalan itu ya Rasulullah."


Lantas baginda mengajarkan sepotong doa.. "Wahai sahabatku,jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insya Allah sebanyak manapun hutangmu, akan dilunaskan Allah SWT; setebal manapun kedukaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah SWT.



"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada sifat sedih dan dukacita. Aku berlindung kepadaMu ya Allah, dari sifat penakut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu ya Allah, daripada beban hutang dan tekanan perasaan(oleh orang lain)"

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang