Doalah tanpa jemu

Wahai anakku,
Allah Ta'ala suka mendengar doa dari hambanya. Sehingga hamba itu rasa jemu untuk meneruskan doanya, sedangkan Allah belum jemu mendengar doa hambaNya. Lantaran itu, janganlah engkau jemu untuk memohon doa kepada Tuhanmu, kerana doa adalah kerendahan diri hamba terhadap Allah.

Wahai anakku,
Bilamana kamu berdoa, berdoalah dari dalam lubuk hatimu. Jangan sesekali kamu hanya sekadar menyebut dengan lidah tanpa keinginan yang kuat dari lubuk hatimu. Jangan engkau berdoa dengan meletakkan tanganmu di atas pahamu, kerana kamu sangat tiada adab dengan Tuhanmu. Angkatlah tanmu sebaik mungkin, dan sedarilah engkau memohon kepada Tuhanmu, bukan kepada makhluk.

Wahai anakku,
Allah Ta'ala malu untuk menolak permintaan hambaNya.Terkadang Allah beri apa yang kamu mohon, terkadang Allah ganti dengan yang lain yang kamu terlupa memohonnya, dan terkadang Allah gantikan dengan pengampunan dosa-dosamu, dan terkadang Allah jadikan doa itu untuk mengangkat darjat selepas matimu.

Wahai anakku,
Janganlah engkau menjadi hamba Allah yang sombong yang tidak memohon kepada Allah selepas solatmu. Tadahlah tanganmu mohonlah kebaikan duniamu dan keredhaan Allah di akhiratmu.

Wahai anakku,
Manusia akan merayu-rayu kepada Allah di akhirat nanti dengan pelbagai rayuan dan tangisan. Tetapi kamu harus merayu dan menangis sekrang terhadap kesalahan dan dosamu. Kerana tangisan dan rayuan sekarang didengari oleh Allah, sedang tangisan dan rayuan akhirat tidak lagi dipeduli.

Wahai anakku,
Jangan engkau putus asa bilamana doamu tidak kamu perolehi, kerana Allah Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui. Teruskan doa tersebut tanpa jemu dan buruk sangka terhadap Allah. Allah mendengar doamu, hanya terkadang Dia tidak menunaikan terus permintaanmu kerana Ia gembira mendengar permintaanmu, dan aku khuatir bilamana Allah mengurniakan apa yang kamu mohon, lalu kamu tidak lagi memohon dan merayu kepadaNya.

Doa kamu adalah zikir yang mendekatkan kamu kepada Tuhanmu.

Senyum selalu

-Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang