Apa Makna Kegembiraan?

Wahai anakku,
Satu ketika dulu, engkau tercari-tercari makna kegembiraan. Di mana boleh mencari kegembiraan, engkau bertanya.

Aku membawamu ke satu hutan kecil, lalu diberikan kamu satu sudu dan dua titik minyak di atasnya. Aku menyuruhmu merentas hutan tersebut dan pastikan dua titik minyak itu tidak tertumpah.

Wahai anakku,
Selepas sejam, engkau kembali dengan sudu dan dua titik minyak yang masih tidak tertumpah. Aku bertanya, nampak tak ada sarang tebuan yang cantik di tengah hutan?

Engkau perasan tak ada sebuah rumah atas pokok di belah kanan jalan rentas hutan itu? Perasan tak di tengah hutan, aku gantungkan satu papan kata doa di tengah jalan?

Engkau tertunduk malu. Aku menyuruhmu kembali ke hutan melihat semua yang diceritakan aku.

Wahai anakku,
Selepas sejam, engkau kembali. Kamu berkata kamu berjaya melihat semua yang disuruh. Aku bertanya di mana dua titik minyak itu. Engkau tidak sedar dua titik minyak yang diberi sudah tertumpah.

Engkau tertunduk malu lagi. Lalu, masihkah kamu ingat kata-kata aku sewaktu itu?

“Kegembiraan ialah boleh menikmati apa yang ada di dunia tanpa melupakan dua titik minyak di atas sudu. Sebagaimana hidup kita, kita boleh sibuk dengan pelbagai perkara duniawi, tapi jangan tiada masa dengan Allah dan jangan tinggal Quran tidak dibaca melebihi tiga hari.”

Wahai anak kesayanganku, sekiranya kamu menemui kebuntuan di dalam hidupmu, ingatlah cerita ini. Diharap ini dapat memberikan jawapan kepada segala masalah hidupmu tatkala aku tiada lagi untuk menceritakannya kepada kamu.

Senyum

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang