“Sesungguhnya Kamilah yang mewarisi bumi dan segala makhluk yang ada di atasnya; dan kepada Kamilah mereka akan dikembalikan.“


1. Manusia yang hidup senang tanpa melalui kesusahan
2. Manusia yang hidup sihat tanpa pernah jatuh sakit
3. Manusia yang sentiasa gembira, seronok tanpa merasai sedih, duka, kecewa dan pilu.

Ketiga-tiga situasi di atas, bukan sahaja membuatkan seseorang yang beriman lupa pada Allah, bahkan ia akan melawan Allah.

Mengapa banyak berlakunya peristiwa buang bayi, zina - semua kerana dalam keseronokan, manusia lupakan Allah. Jika dia teringat Allah, nescaya, perkara itu tidak terjadi.

Sakit, sedih, susah, miskin - tanpa semua ini, manusia akan lupakan Allah. Apabila mengharungi perkara-perkara sede-mikian, kita akan merasai bahawa kita lebih dekat dengan Allah berbanding mereka yang tidak pernah diuji. Itulah nikmatnya kerana masa kesusahan, yakni doa kita lebih ikhlas memohon bantuan daripada Allah.

Asalkan kita mempunyai air, sekeping roti dan tempat berteduh, sebenarnya yang lain ialah lebihan - sekiranya anda mempunyai ketiga-tiga ini bersyukurlah kerana Allah telah memberikan secukupnya untuk anda meneruskan kehidupan di bumi ini.

Seterik-terik matahari, penyelesaiannya hanya satu tempat ber-teduh.

Sehaus-haus tekak waktu tengahari, penyelesaiannya hanya secawan air bersih.

Selapar-lapar perut, penyelesaiannya hanya sekeping roti panas.
Sebimbang-bimbang manusia sehingga tidak dapat tidur, pe-nyelesaiannya hanya mencari ketenangan daripada Allah.

Sesakit manusia, kesakitannya akan dilupai apabila sihat semula.

Yang diperlukan hanya sentiasa mengingati Allah, berdoa pada-Nya dan kesabaran, peringatan bahawa semuanya hanyalah sebahagian ujian-Nya.

Segala yang susah, selepas diharungi, akan terasa nikmat kele-gaan, nikmat perasaan bahawa Allah sentiasa di sisinya dan pencerahan.

(Quran 19: 40)
“Sesungguhnya Kamilah yang mewarisi bumi dan segala makhluk yang ada di atasnya; dan kepada Kamilah mereka akan dikembalikan.“

Sekadar perkongsian untuk kali ini – SENYUM

-Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang