Ingatkanlah kematian kita itu dari detik ke detik dan dari saat ke saat. Justeru Allah tidak janjikan kematian kita di waktu tua. Begitu juga Allah tidak janjikan kematian kita disebabkan sakit. Tidak pun sakit boleh mati juga. Hal ini sepatutnya tidak payah diberitahu. Semua orang tahu, kan pengalaman bersama. Ada orang mati kecil, ada orang mati muda, ada orang mati tua.
Ada orang mati tanpa sebab apa-apa. Sedang rehat-rehat atas kerusi tiba-tiba terlintuk saja. Ditengok nafas sudah tiada. Oleh itu janganlah senang-senang hati dengan kematian. Kematian bila-bila masa berlaku. Kita tunggulah kematian itu dari nafas ke nafas. Agar kita tidak ada angan-angan yang melalaikan. Hendak membangun, membangunlah. Tapi ingatlah waktu itu boleh mati. Hendak maju, majulah tapi kematian boleh berlaku di waktu itu. Hendak kejar kekayaan kejarlah. Tidaklah salah selagi halal tapi ingatlah mati. Ingatlah mati di dalam sebarang hal. Agar kita tidak lalai, jiwa sentiasa takut dan gentar dengan Tuhan. Bila jiwa takut dengan Tuhan. Kita takut hendak membuat dosa di dalam sebarang hal.
Berapa ramai org sakit yang tak mati2 dan berapa ramai orang yg sihat tiba2 mati? Berapa ramai diantara kita yg ada MOU dengan Allah yg mana kita atau org2 yg kita sayang tidak akan pernah sakit? Kita pasti kita tak akan mati? Kita pasti kita tak akan sakit? Jaga hati. Jaga lidah....jgn lah bersifat sombong..
Hari ini mungkin bukan hari kita...kita sihat tapi ingatlah hari ini kita melihat takdir hidup orang, satu hari nanti orang pulak yang akan melihat takdir hidup kita...Baik sedara mara kita yang sedang sakit, adik beradik kita, mak ayah kita, anak2 kita atau pun kawan2 kita. Mereka sedang bersedih. Mencari penawar bukanlah sesuatu yang mudah kerana bukan penawar yang menyembuhkan. Kuasa penyembuhan hanyalah dari Allah Azzawajalla..Tuhan yang Maha Agung. Pemilik dan Pencipta Alam ini.
Kalau sekiranya kita tidak dpt membantu, asal jgn menyakiti hati mereka2 yg sedang Allah uji dan kesakitan dan kepayahan dan sebenarnya tanpa kita sedari kita juga sedang diuji Allah dlm kesenangan dan kesihatan yang baik. Adakah kita bersyukur? Bagaimanakah cara kita bersyukur? Sebenarnya mudah saja.. Bukannya kita perlu bersujud tanda syukur 24jam atas sejadah, pada pendapat saya, bersyukur boleh kita luahkan dengan berbagai cara. Contohnya: bersedekah, menziarah org sakit, menghulurkan bantuan sekiranya mampu, bantuan bukanlah perlu hanya dalam bentuk material, cukuplah sebagai kawan. Menjadi pendengar yg setia, menjadi penasihat atau mendorong semangat utk terus mengingati Allah.

Wallahualam..
 

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang