Diuji di ambang Ramadhan

Assalamualaikum buat semua pembaca blog. Rasanya masih belum terlewat utk sy mengucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa di Bulan Ramadhan yg mulia ini. Rebutlah masa yg ada utk saham kita disana dan jgn lupa banyakkan bersedekah dan berdoa. Mudah-mudahan kita menjadi hambaNYA yg terbaik.

Alhamdulillah aku diuji lagi dengan kasih sayangNYA. Semalam adalah hari pertama aku bertugas semula selepas 'direhatkan' selama 3 minggu. Hahaha...istilah 'di rehatkan' digunakan semula....eeemmm dimasukkan ke wad sebenarnya. Sakit perut. Simple je kan...bukan apendiks tapi being dignosed as Umbilical Hernia. Apa yg aku nak share adalah simtom2nya dlm bahasa aku sendiri. Biasanya org kita bile sakit perut, cari minyak angin dulukan...bila rasa pedih ulu hati eemmm gastrik la tu..tapi bukan semua sakit perut dan pedih ulu hati itu adalah penyakit biasa-biasa saja, mungkin ia juga sebagai salah satu sintom penyakit lain. Ramai org suke diet. Bila rasa makan sikit kita rasa senang hati sbb rasanya mcm kita berjaya dlm diet kita. Tapi badan naik jugak....eemmm pelik kan. Makan sikit tapi badan naik...istilah lain dari gemuk hihihi..bila makan lebih sikit - muntah... Dan bila masuk je makanan dlm perut, perut jd sakit, memulas2 seolah2 tak boleh nak terima makanan tersebut. Akhirnya yg hanya boleh aku makan hanyalah buah-buahan dan sayur2an/salad.Dari segi pembuangan pun bermasalah bila ianya keluar bersama darah. Darah yg turun bukanlah hanya calitan tapi turun bagaikan air. Mengalami masalah tak puas bernafas atau istilah lain penat. Senak. Dan akhirnya setelah berbagai ujian dilakukan, keputusan dicapai, satu pemedahan perlu dijalankan. Takut. Amat takut sekali. Aku pujuk hatiku, "Allah uji sbb DIA sayang. dan DIA tak akan uji luar dari kemampuan hambaNYA." Doaku: Aku mengharapkan Ya Allah suatu kebaikan yang Engkau ketahui dan aku tak ketahui, Aku mohon perlindungan dari kejahatan yang Engkau ketahui sedangkan aku tak ketahui dan aku Ya Rabbi memohon ampunan dari dosa yang Engkau ketahui sedangkan aku tak sedari. Sesungguhnya aku hambaMU yang amat lemah lagi hina. Ya Rabbi, Engkau perbaikilah semua urusanku dan janganlah Engkau tinggalkan aku walaupun sekelip mata. Amin Ya Rabbal alamin." Inilah usahaku, inilah ikhtiarku, doaku untuk sembuh dan kini aku bertawakal kepadaMU. JanjiMU setiap penyakit ada ubatnya kecuali MATI dan aku yakin janjiMU itu BENAR. Segala percaturan dan pangantungan hanya pada Allah.

Tips:
1. Bila kita pikir kita sakit, ada org lebih tenat dari kita.
2. Jgn Stress
3. Jgn Stress
4. Jgn Stress
5. Serahkan kembali pada Yang Maha Esa Pencipta kita hamba2NYA.
6. Bergembiralah kerana Sakit adalah kifarah bagi dosa2 kita, mudah2an di'sana' nnt kita akan dipermudahkan. InsyaAllah.

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang