Pada Suatu Hari....ICU

Aku di uji lagi. 17hb Julai 2011 satu lagi tarikh yg tak dapat aku lupakan. On that day, aku bertolak ke KL dgn anak sulungku. She had an appointment on 18th Julai 2011 kat KL dgn Ust Hj Lokman, Darul Syifa kat Sg Pusu, Gombak. Masa makan mlm kat Sogo araund 8pm, my hubby called. Dia kata nak ke klinik, sakit dada. So, I did not expect anything. Tapi pelik jugak sbb dia x pernah mengadu sakit dada. 8.30pm dia call balik dia kata dia being refered to Hosp. "doktor kata kene masuk ward". Kenapa? aku tanya. "Sakit mcm mana?" Dia pn explain. Bunyinyer macam Heart Attack tapi agak mustahil sbb dia xde apa2 penyakit pn sebelum ni. Aku tak puas hati, aku call doktor yg merawat husband aku mlm tu.
"Doktor, hubby sy kene minor heart attack ke?" Kebetulan aku kenal doktor tu.
"Not really minor heart attack, skala graf ECG dia agak besar jugak, Nak x nak dia kene gi hospital sekarang jugak". Terkejut aku.
Aku call neighbour aku mintak tolong tengokkan anak2 aku kat umah. So, aku suh husband aku gi hosp. Perasaan aku? Tadi doktor ckp suh aku balik cepat, solat hajat, doa banyak2. Err...agak2 mcm mana perasaan aku bile dengar doktor kata gitu. Kul 10pm aku call hubby, xde jwb. 10.30call pn xde jwb. 11pm call xde jwb. Last2 aku mintak tolong one of my student yg buat praktikal kat Ktn, tolong tengokkan hubby aku kat KMC. Tengok condition dia mcm mana. Around 11.30pm kawan hubby aku call, story kat aku keadaan hubby aku. 11.45pm student aku lak call, ckp keadaan hubby aku dah makin stabil tapi tido berbantuankan oksigen. Rasa mcm nak terbang balik mlm tu. Kalau la aku drive ke KL ari tu, mau mlm tu aku drive balik. Tapi sbb aku naik bas maka terpaksalah jugak tunggu siang. Student aku rupanya tido kat umah mlm tu, temankan anak2 aku. Ketiga2 org anak aku semua x sekolah the next day. Manakan si Angah yg masih terdengkut2 ngan kaki yg patah, Alang yg nak percubaan UPSR ari selasa. Aduhhh....sengal kepala aku. Kul 1.30am, hubby aku call, dia kata dia dah ok. Iye la tu...dia punya 'OK' dari sound nyer pn aku dah kenal...Aku suh dia rehat. Jgn pikir apa2. Pasal anak2, aku dah uruskan. Aku dah mintak tolong jiran sebelah tengokkan.
Mlm tu tah pukul berapa aku terlelap. Runsing, Risau, Resah...3R.
Pagi sok dlm kul 7am dia call tanya aku kat mana. Aku kat hotel lagi. Dah nak check-out. Aku tanya dia, masih kat Wad Kecemasan lagi ke atau dah ditempatkan di bilik? Bilik mana? Dia kata, "dah dpt bilik dah. ICU" Adehhhh....buat lawak lak pepagi nie...
Langkah aku pagi tu bagai tak jejak tanah, planning semuanya dah bertukar. Aku ke Sg. Pusu dulu, jumpe Ustz Lokman. Aku ckp ngan kakak, kalo by 10.30am diorg x panggil kakak masuk, kita tukar je appointment ke tarikh lain ya...mama nak balik tengok abah.
Alhamdulillah by 10.15am nama kakak di panggil. Dpt jumpe Tn Haji Lokman. Syukur Ya Allahhhh...Lps kakak terima rawatan dari ustz Lokman, aku ceritakan tentang masalah husband aku. Dari scan yg dia buat, katanya hubby aku agak kritkal. Ada dua blokage dlm saluran jantung dia. Dia pesan ngan aku, jangan panik. Dia bagi surah untuk diamalkan dan air untuk minum.
Allah bantu lagi. Kawan baik aku yg bertugas di Gombak ketika ini dengan ikhlasnya membantu aku menghantar aku terus dari Gombak ke Ktn dgn keretanya, padahal sepatutnya pada petang tu dia kene menghadiri satu mesyuarat. Katanya, kalo aku naik bas mahu petang baru sampai ke Ktn. Terima kasih Cikgu Fauziah Rosman. Budimu tak dapat aku balas hanya doa yg mampu ku panjatkan kepadaMU Ya Allah. Murahkan lah rezeki teman ku ini, dia banyak membantuku dlm kesusahan ku...leraikanlah kesusahannya sebagaimana dia mudahkan urusanku.
Tatkala tiba di Unit ICU Hospital KMC, terpandang je hubby aku terbaring lesu dikatil dgn wayar2 yg berselirat, alat bantuan oksigen dan beraneka jenis mesin, bagai direntap tangkai hati ini. Nak menitis airmata aku tapi aku tahan. Aku tak mahu dia lihat aku menangis. Aku tak mahu dia bersusah hati. Aku perlu senangkan hati dia. Aku perlu ambil alih semua tanggungjawabnya. Aku perlu ringankannya. Kerana aku mahu dia segera sembuh.
Doktor Asmah call lagi. Tanya aku dimana. Pesannya,"U jgn tinggal husband U, dia dlm kritikal zone. Slm je 2 kali dia kene attack. Kul 8pm sekali , kul 3am sekali lagi. So, U kene standby, dia akan mengalami beberapa komplikasi lagi...BP dia akan jadi terlalu rendah dan lps tu akan jadi terlalu tinggi. Begitu juga kadar denyutan jantung...kejap cepat...kejap2 nanti akan jd lemah. Apa2 keadaan dia, kene cepat inform doktor" Gitu la pesan doktor. Ya Allah....selamatkan lah suami ku...
Tiga hari di ICU, hari ke empat alhamdulillah dia dibenarkan di tempatkan di wad biasa. Dia kemudian di refer ke Dr. Ng pakar jantung dari HTAA. Dia kemudian di hantar ke KCDC untuk 'audiograph'. Satu wayar +kamera akan dimasukan kedlm saluran urat dari tangan ke jantung untuk melihat apa masalah yg ada dijantung nya. Sama seperti yg telah diberitahu oleh Ustz Lokman pada aku, dia ada 2 blokage. satu 90% dan satu lagi 70%. Kata dr. kene buat belon n stack utk kembangkan saluran jantung. Nak buat kat mana? Kalau di Ktn, HTAA atau kat KL, IJN, Ampang Puteri, Hosp Serdang.....Walaupun sebenarnya aku agak fobia ngan HTAA selepas treatment yg anak aku lalui selepas dia accident, tapi nampaknya mcm xde pilihan. 2 minggu lagi tiba bulan Ramadhan. Nak tak nak, procedure tu tentu jatuh bulan pose. Dgn siapa nak tinggalkan budak yg bertiga tu? Aku bukan ada sedara mara kan sini. Jiran2 aku tu la adik beradik aku, kwn2 aku tu la sedara mara aku.Jd hubby aku buat keputusan utk buat procedure tu di HTAA. Kalo kat HTAA kosnya lebih kurang RM10K. Tapi kalo buat kat IJN kos RM35K. Mana nak cari. Boleh mintak ngan JPA, cuma agak lama la sket nak tunggu kelulusannya. Tak ape la abang, kita tengok nanti mcm mana. Sy akan cuba usaha dptkan RM35K. InsyaAllah...Mudah2an Allah permudahkan...Amin

Comments

Popular posts from this blog

Antara Khasiat Daun Sireh

Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah

Kumpulan Doa dan amalan mencari barang hilang